Spanning kofferbak

Gestart door Bosz, 14-07-2004 20:54:41

Vorige topic - Volgende topic

Bosz

Ik wil een 12v stopcontact in de kofferbak maken. Het liefst wil ik dat die uit gaat als ik het contact uit zet.
Weet iemand welk draadje ik daarvoor zou kunnen aftappen?

thuur

Als je van plan bent zware gebruikers aan te sluiten, zou ik een nieuwe kabel trekken! Alleen al vanwege het brandgevaar (te dunne kabels, schakelaars te weinig capaciteit, etc.) Zware gebruikers: vanaf 10 Ampere (x12 Volt is al 120 Watt!)

Gr 8)

RS2000

Je kunt ook gebruik maken van de trekhaak kabelboom, daar is ook een geschakelde plus te vinden. Moet je natuurlijk wel een trekhaak en juiste kabelboom hebben.

Groetjes,
Marco

2.0keijzer

Als je een GLT hebt, heb je waarschijnlijk een electrische antenne. Daar kun je sap vandaan halen.

mark20v

Als je geen geschakelde plus achterin hebt zou ik de constante plus (+30) van de aanhangwagen stekker (deze kan namelijk genoeg vermogen leveren) gebruiken en deze via een relais schakelen, gebruik dan idd de elektrische antenne aansturing (+15) als de stuurspanning voor het relais ;)

Door het schakelen via een relais zorg je ervoor dat de spanning alleen aanwezig is zodra je antenne voeding krijgt en dus het contact aan staat. De antenne aansturing zelf zou ik niet als spanningsbron gebruiken. Dit is wel het makkelijkst want je hebt geen relais nodig maar deze draad kan niet genoeg vermogen leveren.

30  --> constante plus (+30)
87  --> uitgang naar je stopcontact
87a--> uitgang naar je stopcontact
85  --> aansturing afgetakt van je elektrische antenne (+15)
86  --> Massa aan carrosserie (31)

Je moet kiezen tussen 87 en 87a: even kijken welke in ruststand niet verbonden is met aansluiting 30 en die gebruiken. Er staat op het relais meestal een tekeningetje waar je dit af kunt lezen.

suc6, mark
Volvo separates men from the boys