Project

Gestart door Mark Bovee, 16-02-2012 10:25:37

Vorige topic - Volgende topic

Mark Bovee

Hey Mede volvo rijder(ster)

Ik zal me even kort voorstellen.
Ben Mark 22 jaar en al van jongs af aan samen met mijn vader gek van Volvo
Ons wagen park bestaat op dit moment uit een 854 antraciet grijs 2.5 20v (170PK) automaat met redelijk veel opties oa. premium sound system aan boord en de gebruikelijke dingen zoals cruise control, en airco ontbreken ook niet.
Ook hebben wij een V50 T5 AWD op de oprit staan. die op de standkachel na alles opties bezit.

Nu wil ik een 854 erbij.
De mijne rijd prima en heeft net groot onderhoud gehad waarbij dingen zoals de distributie, waterpomp, remmen rondom en de automaatbak olie gedaan zijn.
Echter vind ik hem voor de fun buiten mijn werk om te langzaam.

Hij komt lekker mee maar ik mis een trap in de rug als je wegrijd met het stoplicht en menig petje met de bekende GTI moet ik echt voor laten.
Na een aantal keren in de V50 te hebben gereden wist ik het.

Er moet een 854 komen MET Turbo.

Mark Bovee

Nu ben ik mij al een aantal weken aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden met betrekking tot mijn nieuwe project.

Ik heb wel een aantal eisen/wensen die de nieuwe auto moet hebben.

Turbo
automaat (of raden jullie me dit af ivm tuning?)
Liefst 1 op gas zodat als hij klaar is ik de auto ook als daily kan gebruiken.
Cruise control
Airco.

Echter nu zit ik met 1 ding.
Welke motor ga ik nemen. 2.5 T 193pk 2.3 T-5 226pk of toch op zoek naar een echte R.

Chris

Citaat van: Mark Bovee op 16-02-2012 10:29:50
Nu ben ik mij al een aantal weken aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden met betrekking tot mijn nieuwe project.

Ik heb wel een aantal eisen/wensen die de nieuwe auto moet hebben.

Turbo
automaat (of raden jullie me dit af ivm tuning?)
Liefst 1 op gas zodat als hij klaar is ik de auto ook als daily kan gebruiken.
Cruise control
Airco.

Echter nu zit ik met 1 ding.
Welke motor ga ik nemen. 2.5 T 193pk 2.3 T-5 226pk of toch op zoek naar een echte R.

2.5T is een hele fijne motor, maar het blok dat nog in de 850 ligt is wat minder sterk dan de nieuwere modellen vanwege de dunnere cilinderwanden. Als je wil tunen, en zeker als je wat verder wil gaan, zou ik voor de T-5 gaan. Alleen een chip lijkt me in de 2.5T nog geen probleem te zijn.

Hou er rekening mee dat gas aanzienlijk duurder is in de wegenbelasting. Voor de automaat geldt ook een beetje hoe ver je wil gaan met tuning. Een chipje kan sowieso prima... weet niet precies waar de grens ligt maar ergens is het op qua wat de bak aan koppel aankan.

Mark Bovee

Qua tuning mogelijkheden ben ik nog niet echt op de hoogte.

Ik wil rond de 250 a 275 PK uitkomen met o.a Chiptuning/uitlaat Systeem en een andere Turbo.
is dit haalbaar met een 2.5 T 193 PK?  

Wat raden jullie me hierin aan.

Verder ben ik qua onderstel ook nog aan het twijfelen.
Schroefset vind ik wel erg hard voor sportief straat gebruik en af en toe misschien een rond RING of Zandvoort.

Wat raden jullie me hierin aan.

Budget wat ik ervoor wil uitrekken is rond de 7500.-
Dit is inclusief aanschaf auto en leuke hebben dingetjes.
Een kant en klare auto kopen vind ik niet zo leuk het woord Hobby moet hoog in het vaandal staat :D

Ik zie jullie reactie/feedback graag in dit topic verschijnen en zal zodra er een auto is beginnen met een project topic. met natuurlijk FOTO'S

Chris

Ik zou geen 275pk uit een 2.5T gaan proberen te trekken, zeker niet met een grotere turbo. Dat gaat dat blok niet trekken.

Uit een T-5 blok moet dat goed haalbaar zijn. Chipje doet zo'n 30/35 pk exta, maar kijk ook vooral naar het koppel.. dat zegt eigenlijk meer. Ook belangrijk is hoe de software wordt ingeregeld, bij een automaat kan je de auto beter niet ineens het hele koppel voor zijn kiezen laten krijgen. Mijn 850 T-5 automaat was zo ingeregeld dat de turbodruk naar 0,8 bar ging, en vanaf daar rustig opliep richting de 1,1 bar als ik het me goed herinner. Dat blijft het in ieder geval (waarschijnlijk ;D) heel.

Uitlaat en grotere turbo leveren ook nog wel wat op. Maar, kijk eens even goed rond op het forum met de zoekfunctie. Er staat hier al heel veel beschreven. Wat vooral belangrijk is voordat je gaat tunen is de stage 0. Zeker als je het heel wil houden en niet met allerlei problemen te maken wil krijgen.

Mark Bovee

Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp is de 2.5 T 193PK motor dus best wel te tunen alleen neemt het risico's met zich mee ten opzichte van een T-5.

Goed om te weten.
Ik wil sowieso qua motor/bak een aantal dingen reviseren.

of een mooie koets van bijvoorbeeld een T-5 kopen en daar een mooie goede motor inlepelen.

Ik ben wel al van het idee afgestapt om van een Non-Turbo een Turbo te maken.
Veels te veel gedoe :D

Mark Bovee

Oke bedankt!

Wat houd stage 0 precies in?

Chris

Citaat van: Mark Bovee op 16-02-2012 10:41:33
Oke bedankt!

Wat houd stage 0 precies in?

Zoekfunctie ;)....

thuur

Wat ik zo lees:

T-5 AT, Stage 0, (custom) chippie, LPi en je bent de man.

Gr 8)

Martijn_B

Hoi Mark,

Welkom, klinkt goed! Ook hier een S60 170pk, C70 2.5T (lpt) en dan een 854 T-5R. Als je echt fun wilt hebben zou ik toch wel de T5 aanraden!  Zeker met het gewicht van de 850 is een LPT nog niet zo heel vlot.

Verders met je budget van 7500 kun je wellicht ook richting 340 pk en een 19T turbo. Dan wel een handbak nemen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Mark Bovee

Mark Bovee

oke dan

kom ik potverdikkie op mp een 2.3 T-5 Silversand tegen die bij mij om de hoek staat!!
meneer even gesproken...
380000 km gelopen maar wel boekjes erbij.
kan em voor 500 ophalen  :eusa_dance:

Chris

Citaat van: Mark Bovee op 16-02-2012 10:50:48
oke dan

kom ik potverdikkie op mp een 2.3 T-5 Silversand tegen die bij mij om de hoek staat!!
meneer even gesproken...
380000 km gelopen maar wel boekjes erbij.
kan em voor 500 ophalen  :eusa_dance:

Voor dat geld kun je er een hoop aan verspijkeren!

Overigens zou ik er voor dat geld en die km-stand ook wel op rekenen dat er wat werk aan zit.

Mark Bovee

Ja inderdaad.

Maar dat er mogelijk werk aan zit vind ik niet erg.
kan de auto schorsen en heb er dus geen super haast mee.

ben van plan hem na de zomer of als het tegenzit voorjaar 2013 op de weg te hebben en te gaan gebruiken als vervanger van mijn huidige 854

We gaan is even overleggen met het thuis front :D:D

Broabander

Ja maar dan kun je het met dat budget wel goed aanpakken, nieuwe dikke turbo, gelijk een nieuwe sportuitlaat, blok 'reviseren' (alles nalopen/vervangen en stage 0), van alles aan het onderstel vervangen etc.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.