[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

daanium

#2835
Citaat van: )()()sT op 01-03-2020 12:03:12
Oh! Is die lichtschakelaar met auto-functie mogelijk? En brandt er dan wat overdag? Ik wil sowieso eens m'n lichten in stand 0 uit kunnen schakelen en die start-stop functie schijnt ook "om te draaien" te zijn.
Mooi werk 8)
De lichtschakelaar is toevallig het eerst wat ik wil gaan proberen.
Het lijkt me een kleine en makkelijke ingreep, handig om eigen te worden met VDASH.
Vanmiddag zal ik de stappen uitschrijven, daar kom ik later op terug.

Voor de mensen die het leuk vinden, hier het verschil in schakelaars:
Dit is de originele in mijn S60.

Partnummer 30739448 uit een MY2014 S60.

In de "AUTO" stand gaan de lampen dus vanzelf aan en uit als het donker gaat worden.

Citaat van: elianmars op 01-03-2020 13:42:33
Cool, Daan!  8)
Thnx! Het is een heel andere manier van gadgets toevoegen tegenover de C70.
Dit gaat allemaal via de computer, maar daardoor is wel echt veel mogelijk.
En gelukkig is er heel veel te vinden op internet.

Ik wil ook nog achterbank verwarming toevoegen en er staat nog iets op mijn wishlist, misschien weet iemand of dat kan...
Er zit op de afstandsbediening een 'licht' knopje, super mooi als je 's avonds aan komt lopen en er op drukt, dan gaat voor en achter verlichting aan.
Ook de lampjes in de buitenspiegels en de binnenverlichting gaan dan aan.
Het lijkt me mooi als die functie aan gaat als ik de wagen ontgrendel.
Dan zou al die verlichting aan gaan als ik 's avonds (of overdag) de wagen ontgrendel, zonder op dat licht-knopje te drukken.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Sbv

Zitten er nog kosten verbonden aan Vdash ? of enkel als je modules uit/aan wilt zetten ?
Update bij dealer en alles is weer weg ?

v0lv0freak

#2837
Citaat van: daanium op 01-03-2020 13:56:10


Ik wil ook nog achterbank verwarming toevoegen en er staat nog iets op mijn wishlist, misschien weet iemand of dat kan...
Er zit op de afstandsbediening een 'licht' knopje, super mooi als je 's avonds aan komt lopen en er op drukt, dan gaat voor en achter verlichting aan.
Ook de lampjes in de buitenspiegels en de binnenverlichting gaan dan aan.
Het lijkt me mooi als die functie aan gaat als ik de wagen ontgrendel.
Dan zou al die verlichting aan gaan als ik 's avonds (of overdag) de wagen ontgrendel, zonder op dat licht-knopje te drukken.

Dat kan allemaal met een CFE ;)
Net als de schakelaar overigens, alleen hoef je dan geen nieuwe schakelaar in te bouwen. Bij mijn S80 is dan stand 0 de auto stand. Hierbij kun je je mistlampen als DRL aansturen. Achterlichten branden dan ook mee.

Helaas is de eigenaar van Volvotech afgelopen zomer overleden en het bedrijf nu gestopt.
Sinds 1 maand is een oud medewerker er verder mee aan de gang:
https://www.swedesolutions.com/cfe-capabilities/?fbclid=IwAR1KesIgLecYBvmrQSZApsqSi8uLtYLv7Z-2VqTevqlLYnGdgPgIzslr8-U

Ik zag vorige week op FB dat een eerste nieuwe batch klaar was ;)

Er staan er nu ook 2 op marktplaats. Maar je moet wel kijken dat je de CFE plus hebt, die heeft iets meer functies.

Dit filmpje laat een beetje zien wat er allemaal kan:
https://www.youtube.com/watch?v=OA3CUOZZR3s



daanium

#2838
Citaat van: Sbv op 01-03-2020 16:37:40
Zitten er nog kosten verbonden aan Vdash ? of enkel als je modules uit/aan wilt zetten ?
Update bij dealer en alles is weer weg ?
Het programma VDASH en het account aanmaken is allemaal kosteloos.
Een update bij de dealer zou theoretisch alles weg kunnen wissen, maar in VDASH is alles opgeslagen in je account.
Je kunt na een update alles weer naar wens aanpassen.

Er zijn wel kosten verbonden aan de aanpassingen, en dat viel eigenlijk niet heel erg mee...
Om die verlichting dingen aan te passen, ben je 40 euro ex btw verder.
Ik had gisteren de verkeerde instelling gekozen, overdag is alle verlichting uit en als het donker is gaat alles aan.



Liever wilde ik het standslicht (voor en achter) altijd aan, tenzij de wagen uit staat :P en de xenon alleen aan als het donker is.
Nu was ik bang dat ik wéér 40 piek kon aftikken om die instelling aan te passen, maar gelukkig had ik het mis.
Je koopt als het ware het 'kopje' verlichting/Lighting, daar kan ik nu instellingen aanpassen voor mijn auto zonder bij te betalen.

Voor mij is het nu nog even spelen en kijken wat er kan, en wat ik wil.
CFE heb ik ook even naar gekeken, wellicht handig om zo links er rechts eens te kijken wat er allemaal op de markt is.
Deze "P3" versies zijn nog erg nieuw voor me ;D

Gisteren dus even bezig geweest met het geheel, de knop omzetten is zo spannend niet.









Het schemerde al een beetje toen ik klaar was, dus in de stand AUTO ging al het licht aan, zoals het altijd was.
Dus ik was niet helemaal overtuigd dat het werkte, maar vanmorgen een ritje gemaakt en toen bleef dus alles netjes uit.
Al met al best leuk, dit soort aanpassingen, maar wel kostbaarder dan ik verwachtte.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Jans Duiven


Chris

Ik zie nu pas dat je een nieuwe auto hebt! Gefeliciteerd :). Die S/V60 modellen rijden top weet ik uit ervaring.

Mooi volle auto met dikke motor. Ik heb tijdens mijn zoektocht nog een V60 T6 proefgereden. Aangezien die nog aardig was aangepakt was het allemaal iets te stug en teveel... maar opzich is die 6 pitter een prachtig blok. Veel plezier ermee :).

Sportstand van de automaat is inderdaad wel een wereld van verschil. Helemaal bij de 8 traps GT die ik heb. In de normale stand is het best een duffe motor. Maar in de sportstand wordt het toch wel erg leuk ;D.

daanium

#2841
Tijdens het afstruinen van eBay kwam ik een front-cam setje tegen.
Iets wat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken maar wel een leuke optie vind :)


Een camera wat links en rechts kan kijken, zou handig kunnen zijn als je naast een muur staat en weg wil rijden.
Op die manier kun je soort van 'om de hoek' kijken.

Toevallig had de lokale dealer nog een setje liggen waar ze graag vanaf wilde.
Aangezien die al ongeveer 6 jaar op de plank lag en niemand zo gek was om dat te kopen ;D kon die voor een sterk gereduceerd tarief van eigenaar wisselen.

De complete kit is Volvo partnummer 30756482


De kit bestaat uit een handje vol los te bestellen onderdelen:


31266969 - de camera zelf (incl. O-ringetje)
30756288 - de kabel
30782886 - CAM knopje
3539834 - isolatie matje
Een zakje met tiewraps en firewall doorvoer
Een zakje met de camera houders (voor in de grill)
En de handleiding, helaas niet met installatieinstructies




Komende zondag ga ik het setje inbouwen, hopelijk is het niet al te regenachtig ;)
Via Vida (of online of in PDF vorm) heb ik de installatie instructies er bij gepakt, best nog wel een klus!
Vooral de kabel van binnen naar buiten brengen en op een nette manier weg werken (zoals het hoort volgens de instructies) zal wel een gefriemel worden.

Tot die tijd ga ik me een beetje vertrouwd maken met Vida.
Weten jullie trouwens of wij als 'niet-dealer' ook software toe kunnen voegen via Vida (met een DiCE)?
Of kan dat echt alleen via de dealer of een actief online Vida abonnement?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Chris

Citaat van: daanium op 06-03-2020 09:06:06
Weten jullie trouwens of wij als 'niet-dealer' ook software toe kunnen voegen via Vida (met een DiCE)?
Of kan dat echt alleen via de dealer of een actief online Vida abonnement?

Dat kan niet met een onofficiële Vida zoals wij die hebben (zover ik weet).


Miyel

Het kan op zich wel met een onofficiële software versie, voor zover ik het begrijp, maar je moet deze wel 'legaal' maken. Dit kan met een daglicentie.

M.a.w. je installeert Vida met de CD van de Chinese kloon, en vervolgens koop je bij Volvo een tijdelijke licentie. Ik geloof 80euro/dag. Dan komt er natuurlijk nog bij dat je vervolgens de aanpassingen moet kopen.. waarschijnlijk zelfde prijs als bij de dealer.

Ik heb me er kort in verdiept, maar wat mij tegen stond is dat het allemaal wel moet lukken op die ene dag, en als het niet lukt met jou computer/software is je geld weg.
Denk dat je bij de dealer uiteindelijk goedkoper uit bent, al moeten ze daar wel willen helpen én weten wat ze moeten doen. Echt computerhelden Zijn dat natuurlijk ook niet, de gezamenlijke kennis van de community is vaak groter als die van de dealer.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Ewout Schalkwijk

Ik dacht dat dit blog ter ziele was gegaan, maar wat leuk om te zien dat je doorgaat :-) Ziet eruit als een leuke klus Daan. Idd wel beter als het niet zo regenachtig is.

Je blog wordt opnieuw met veel interesse gevolgd! :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

Bedankt voor de reacties.
In het verleden had ik weinig tot niks aan Vida, met m'n C70 uit 1998.
Nu is Vida wel handig, dus jullie uitleg ook, thnx!
Een dag-licentie is inderdaad wel kostbaar, een ritje naar de dealer is dan voordeliger.
De dealer wil er 57,50 (ex btw) voor hebben, om die camera te activeren.

Volgens mij kan het ook via VDASH, dus dan ga ik die weer een paar tientjes sponsoren ;D
We gaan het zondag zien.

Leuk om te horen Ewout, ik vind het leuk dat ik hier mocht blijven posten :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

volvobug

 :D Je gaat weer helemaal los op je nieuwe Volvo, leuk hoe voortvarend je je in nieuwe materie verdiept!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelNL

Mijn ouders hebben zo'n fishcam op de auto. Deze gebruik je nooit, mogelijk alleen bij een uitruit tussen 2 hoge betonnen muren en een N waar ze dan met 80 langs rijden enje niks kan zien dan hoef je niet je neus half op de weg zetten om iets kunnen zien.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

razorx

Heerlijk dat er weer leven in je weblog zit. Weer uiterst interessant allemaal.  :eusa_clap:

daanium

#2849
Citaat van: volvobug op 06-03-2020 18:51:50
:D Je gaat weer helemaal los op je nieuwe Volvo, leuk hoe voortvarend je je in nieuwe materie verdiept!
Ik moest wel lachen met deze opmerking ;D
Je hebt helemaal gelijk, ik ga best wel los op m'n wagens :eusa_dance:

Citaat van: RoelNL op 07-03-2020 12:28:03
Mijn ouders hebben zo'n fishcam op de auto. Deze gebruik je nooit, mogelijk alleen bij een uitruit tussen 2 hoge betonnen muren en een N waar ze dan met 80 langs rijden enje niks kan zien dan hoef je niet je neus half op de weg zetten om iets kunnen zien.
Functioneel en in gebruik zal het een zeldzaamheid worden, maar ik vind het mooi om zo veel mogelijk (originele) opties er in/op te hebben.
De frontcam kwam ik tegen, en toevallig kon ik die complete set voordelig overnemen.

Citaat van: razorx op 07-03-2020 17:14:42
Heerlijk dat er weer leven in je weblog zit. Weer uiterst interessant allemaal.  :eusa_clap:
Hej Yits! Leuk dat je weer mee leest.
Ergens jammer dat het niet super relevant is wat ik allemaal doe, maar het knutselniveau is niet veranderd ;)

Zo ben ik gisteren en vandaag bezig geweest met het installeren van de front cam.
Het dashboard los halen verschilt veel van de C70, ik wil niets kapot maken, dus ik doe het rustig aan allemaal.
Bij de C70 was veel geschroefd, bij de S60 is heel veel klikker-de-klik.

Gisteren een begin gemaakt, onder het genot van een kopje koffie heb ik de eerste paar pagina's gelezen van de inbouwhandleiding.
Daarna gewoon maar begonnen :D

Eerst de zijpanelen los halen bij de bestuurder en bijrijder







Daarna het ventilatierooster in het midden los peuteren en de 6 schroeven losmaken.







Daarna de stekker aan de bestuurderskant los maken, en als je Four-c hebt ook die groene stekker aan de bijrijderskant los maken





Om de middenconsole los te krijgen, moet volgens de handleiding de automaatpook in standje "D".
Dit kunt je doen door het matje weg te halen achter de middenconsole, dan kun je met een kleine schroevendraaier de geel gekleurde 'hendel' omlaag drukken.
Bij mij kwam ik niet verder dan de "N", maar aangezien de wagen op een vlakke parkeerplaats stond, ging die nergens naartoe in de "N".







Daarna kun je aan de cup-holder kant de boel omhoog trekken/wrikken, bij de pijlen.
De rest zit al los, je moet alleen rekening houden met de twee kabels die je eerder los hebt gemaakt.





Daarna kwam het moeilijkste deel van de operatie tot nu toe.
Het frame rondom het scherm losmaken...





Het vervelende is dat het frame van het display achter het frame van de middenconsole zit geklemd.
Door het uitstekende deel van de ventilatie, kreeg ik het ook niet voor elkaar om eerst boven los te maken en dan de rest er overheen te wippen.
Volgens de installatiehandleiding moest je rechts beneden beginnen, en tegen de klok in het frame los wippen.
Na een paar keer diep zuchten en beter m'n best doen, was het toch gelukt.
Het display zelf zit met 4 schroeven vast, die 4 even los halen en alle kabels er uit halen, done!







Dan is de cup-holder aan de beurt, die heeft me ook best wat tijd gekost, wat een rot ding om los te krijgen :eusa_wall:
Achteraf gezien moet je dus aan de achterkant beginnen, daar zit de cup-holder vast met twee 'haakjes'.
Die moet je naar boven trekken. Aan de voorkant zit die met twee 'lipjes' vast.
Ik had dat verkeerd gedaan waardoor m'n 'haakjes' afgebroken zijn, morgen even een verse bestellen bij de dealer :)



In de cup-holder zit een kabel van de sigaretten-aansteker, die moet je er uit halen want daar sluiten we de camera op aan.









Op dit moment viel het me pas op hoe smerig de bodem van de cup-holder is :eusa_snooty:
Even de moeite genomen om dat allemaal schoon te maken, we hebben nu toch alles toegankelijk.
Daarna weer door, de kabel van de front cam sluit je dus aan op die stekker van de aansteker.
De nieuwe kabel gaat daarna weer de cup-holder in, zodat je aansteker weer stroom krijgt.

Volgens de installatiehandleiding was het daarna tijd om de connector en zekering te voorzien van isolatie.





Die twee moeten dan netjes geplaatst worden onder de cup-holder, daar is ook voldoende plaats voor.





Daarna is het tijd om de kabel naar boven de begeleiden, naar het display.





Op zich is dat zo'n beetje het werk binnen in de auto.
Al met al, als het goed gaat met het displayframe en de cupholder los halen, denk ik dat je hier een uurtje werk aan hebt.
Nu kun je alle kappen en frames weer terug plaatsen.

Tot mijn grote schrik was er nog een kabel 'over' toen ik het display en de radio terug had geplaatst :eusa_shifty:
O.M.G.! Nu moet toch niet weer dat frame er af he?!
Maar gelukkig realiseerde ik me redelijk vlot dat dat de kabel is van de alarmlichten  :eusa_dance:
Niks aan de hand dus.



Tijdens het terugplaatsen van alle kappen kreeg ik een nostalgisch gevoel, Volvo gebruikt dit type tx25 schroef al heel erg lang, en blijkbaar dus nog steeds!
Leuk om te zien en even terug te denken aan de vele leuke projecten van de C70.





Helaas kon ik vanaf dit punt niet meer verder met m'n camera project.
Want nu moest onder de wagen een beschermplaat weg, een wielkuip moest er af en nog een boel gedoe .
De wagen stond nu maar gewoon op de parkeerplaats bij m'n werk, dus geen brug beschikbaar.
Komende week ga ik verder, dan post ik hier vanzelfsprekend de rest van het werk ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]