[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Plaatjes alsof ze door Volvo zelf zijn gemaakt. Kudo's!!! :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

#2851
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-03-2020 17:35:58
Plaatjes alsof ze door Volvo zelf zijn gemaakt. Kudo's!!! :eusa_clap:
Thnx! Het blijft leuk om te doen ;)

Gisteren heb ik de frontcamera installatie af kunnen ronden :eusa_dance:
Braaf de stappen in de handleiding gevolgd, wat achteraf gezien niet de snelste of makkelijkste manier was...

In de handleiding stond dat je eerst de motor cover moest verwijderen, ook de wielkuip van de bijrijder en de onderste beschermplaat van de motor.
Daarna moest je om een of andere reden platen weghalen bij de uitlaat en de uitlaat met een stuk draad naar één kant moest vastbinden.
Achteraf gezien was dat totaal overbodig, wellicht voor andere uitvoeringen dan de T6 dat dat wel nodig was, maar bij mij dus niet.

Nou goed, buiten dat was het best een gefriemel, maar al met al goed te doen :)

Eerst dus de wielkuip weg gehaald, de koplamp verwijderd, de twee motor-afdek-platen weg gehaald en toen begonnen met het doorvoeren van de kabel.






De isolatie onder de bekleding aan de binnenkant van de wagen, bij de bijrijderskant, is erg stug.
Ik heb een lange dop rechtop gezet naast het gat waar de kabel doorheen moet.
Dat zorgt er voor dat je kabel soepel door het gat van het schutbord gevoerd kan worden.



Met een stuk stugge elektrodraad kun je vervolgens van bovenaf naar beneden.
Aan de onderkant maak je de camera kabel vast, en trek je de kabel voorzichtig naar boven.





Daarna de kabel netjes doorvoeren naar de koplamp en zo verder naar de voorbumper.



Daarna de camerahouder in de bumper vast zetten met de camera er in.
De boel aansluiten, en done!




Daarna is het de beurt aan de dealer (57,50 euro excl. btw) of aan VDASH.
Via VDASH blijk je 110 euro af te moeten tikken, dus dat viel een beetje tegen.
Morgen maar even bij de dealer langs om te kijken of ze tijd hebben om de software in te laden.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ewout Schalkwijk

Die camera is natuurlijk wel heel erg blootgesteld aan de weersinvloeden, maar wellicht ook aan steenslag. Ben benieuwd hoe je beeld is na een poosje rijden. De achteruitcamera op m'n Tesla die boven de kentekenplaat geplaatst is, is in de wintermaanden praktisch onbruikbaar. Nou is jullie klimaat wel veel milder, maar hier zit hij in je grille.

Ben benieuwd wat je volgende project wordt. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RoelNL

De beeld kwalitteit kan ik wel wat over zeggen.

Dit zijn niet de beste camera's beeld is ok maar echt scherp word het nooit, maar het is een leuke gadget.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

daanium

Ik ben ook wel benieuwd, we moeten nog even wachten tot die softwarematig geactiveerd is.
Aangezien ik nog wat tijd over had vandaag, ben ik ook begonnen aan de TFT retrofit (super vet!)
Straks meer foto's ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2855
Vandaag in wat vrije tijd ook maar eens begonnen aan de TFT Retrofit.
Voor de mensen die het niet weten; de Volvo S60 van 2010/2011 is standaard uitgerust met dit klokkenhuis;



Het facelift model (van 2014+) heeft een vernieuwd, super mooi TFT klokkenhuis



Het omzetten van de behuizingen is iets van 10 minuten, maar ik moet toegeven dat dit de lazy-way is :eusa_naughty:
Officieel moeten er nog twee kabels getrokken worden vanaf de OBD stekker naar de stekker van het klokkenhuis.
Die zorgen er voor dat ook de ECO meter werkt en de pookstand van je automaatbak.
Ook de verschillende thema's kan ik nu nog niet kiezen en volgens verschillende forum berichten klopt de tankinhoud waarschijnlijk ook niet.
Maar vandaag stond ik dus op standje lui, ik weet dat ik later dus nog die kabels er bij moet trekken.

Het plastic deel wat voor de behuizing zit vast geklikt, kun je naar je toe trekken.
Dan trek je 't zo los.





Daarna ziet je al snel dat de behuizing met 4x TX25 vast zit.
Die moeten dus los, daarna kun je het bovenste deel naar je toe trekken.
Dan wip je 'm zo er uit :)







De nieuwe gaat er op dezelfde manier in, dus de pasvorm is 100% gelijk aan de oude behuizing.
Daarna de 4 schroefjes terug vast draaien, kapje terug klikken en done!









Op zich werkt het nu voor 90%, letterlijk plug-and-play.
Wat ik direct gespot had, was de temperatuur meter.
Die ontbreekt op de oude teller unit.
Voor de rest, tot nu toe, super gaaf.

Zeer zeker een waardige upgrade voor elke S60/V60 uit die tijd.
De klokken zijn niet goedkoop, via eBay had ik er een gevonden voor +/- 250 euro.
Daarna zou je dus ook nog softwarematig de boel moeten afstemmen via VDASH.
Die aanpassing kost je ook weer 125 euro.
Dus met nog wat klein spul (kabeltjes om door te verbinden) kun je op ongeveer 400 euro rekenen voor deze upgrade.
Persoonlijk vind ik het dat wel waard, het ziet er zo gaaf uit!
Ik ben helemaal blij ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Citaat van: daanium op 15-03-2020 17:19:17
Ik ben ook wel benieuwd, we moeten nog even wachten tot die softwarematig geactiveerd is.
Aangezien ik nog wat tijd over had vandaag, ben ik ook begonnen aan de TFT retrofit (super vet!)
Straks meer foto's ;)
Zie er weer naar uit.
-edit- Je was me voor.  ;D

Wat anders: Hoe heb jij de belingting in je foto's zo mooi op orde gekregen?

Daf46

Citaat van: razorx op 15-03-2020 18:35:56
Wat anders: Hoe heb jij de belingting in je foto's zo mooi op orde gekregen?
De exif zegt ;-) : Samsung S9+, ik geloof dat die inderdaad een heel goede camera heeft

daanium

#2858
@Yits: Ik maak alle foto's met mijn telefoon, niks bijzonders gedaan met instellingen ofzo.
Gewoon de camera starten, op het scherm drukken waar ik wil focussen en lekker plaatjes schieten ;D
Eerder had ik een HTC, en nu zoals Daf46 al had gevonden, maak ik nu de foto's met een Samsung.

Eerlijk gezegd vond ik de foto's van de HTC mooier, die had een 16MP camera terwijl de Samsung een 12MP camera heeft.
De kleuren vond ik ook mooier bij de HTC, ik heb deze foto met die HTC gemaakt


Nu is dit maar een verkleinde versie, het origineel is nóg mooier ;)
Maar de Samsung maakt inderdaad ook mooie plaatjes :)
En over mooie plaatjes gesproken...

Dat nieuwe TFT dashboard is écht een plaatje ;D
Alles is duidelijk en vanzelfsprekend, zoals je zou verwachten van een dashboard.

Het geluidje van de "lane departure warning" is ook een stuk aangenamer.
Via het oude dashboard kreeg je een soort van 8-bit waarschuwingsgeluid te horen.
Best een irritant geluid eigenlijk, maar ik dacht dat dat de bedoeling was.
Nu met die nieuwe, klinkt het een stuk vriendelijker.
De lijn-detectie is nu ook duidelijk te zien, ook dat vind ik een leuke feature.
Je ziet op de onderstaande foto de lijnen links en rechts van de auto wit gekleurd.
Als je ergens aan het rijden bent zonder strepen op de weg, of slecht zichtbare strepen, dan zijn ze grijs gekleurd.

Zo zie je ook een witte auto op het display, dat wil zeggen dat de radar van de "Adaptive Cruise Control" het voertuig wat voor je zit gezien heeft en afstand gaat houden. De afstand kun je zelf afstemmen, de horizontale strepen tussen de twee auto's op het display geven dat weer.



Inmiddels ben ik ook weer uit mijn "lui" modus en ben ik begonnen met het afronden van dit project.
Het enige wat ik nog hoeft te doen, is twee kabeltjes trekken vanuit de stekker wat in het dashboard gaat, naar de OBD stekker



Ik vind het doodzonde om in de originele bekabeling van een auto te gaan knutselen, dus ik heb een OBD splitter gekocht.
Dan kan ik naar hartenlust knippen, splitten en aftakken, zonder aan de originele kabels te komen.
Als dat gedaan is, moet ik via VDASH de software bijwerken, zodat de auto ook weet dat het nieuwe type dashboard er in zit.

Later vandaag (of morgen, ligt er aan hoe druk het is op het werk), zal ik de rest van het project uittypen ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

)()()sT


volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

henry classic v70

Gaaf dat je weer druk bezig bent Daan, mooie upgrades!
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

daanium

#2863
Op de achtergrond ben ik lekker bezig geweest met de Volvo.
Ik houd me iets minder actief bezig hier op het forum, omdat de S60 er een beetje buiten valt.
Maar inmiddels heb ik de inlaat slangen vervangen door een setje van DO88.

Zo issie origineel, ook al mooi 8)


Bij de set zat een handleiding, super fijn, dan hoef je zelf niet uit te vogelen hoe je alles het beste kunt aanpakken.
Al met al best een klus, maar met de paasdagen hadden we lekker vrij, dus tijd genoeg :eusa_dance:










En dit is het eindresultaat 8)



De volgende stap is de nieuwe intercooler en bijbehorende slangen set.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#2864
Sinds de aanschaf van de S60 had ik nog niets gedaan aan vloeistoffen of wat dan ook, behalve benzine ;D
Om een mooie stage-0 te krijgen, wilde ik de S60 een grote beurt geven en 'kwetsbare' slangen vervangen.

Afgelopen zaterdag mocht ik gebruik maken van de brug bij mijn vaste garage :eusa_dance:
Daar heb ik de S60 een beurtje gegeven;
- verse bougies (origineel Volvo)
- nieuwe filters (interieurfilter, oliefilter, luchtfilter)
- nieuwe olie (7 liter 0W30)













De oliefilter zat een beetje verstopt en niet aan de onderkant van het blok (zoals dat bij de C70 wel het geval was).
Dit was allemaal nieuw voor me, maar helemaal niet zo spannend.
Wel krappe boel daar rondom het blok :P





Al met al ben ik ongeveer twee uur bezig geweest, dat was inclusief het maken van een paar foto's en opzoeken hoe dat nu zat met die oliefilter.
Normaal zou de eigenaar van de garage me even helpen, maar die was nu zelf druk met vanalles :)

Binnenkort komen er rondom ook nieuwe schokdempers, nu zitten er nog de originele onder.
De achterste geven een foutmelding in de elektronica van het FOUR-C systeem.
Om ellende op korte termijn te voorkomen, leek het me slim om ze meteen allemaal te vervangen.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]