Daanium [760-TIC ~ S70-KLPD ~ S60-Polestar ~ XC60-3.0]

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Absoluut even subtiel schoonmaken. Oogt maagdelijk die turbo.

NinaPaul

Idd, stukje hout met waterproof schuurpapier (wat spiritus als het vettig is).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daanium

Vandaag heb ik bijna de hele dag kunnen klooien aan het blok!
Erg leuk, maar niet veel op geschoten :-\
We hadden het blok op het subframe laten zakken.
Vandaag het blok los gemaakt van het subframe, ook de startmotor en de stuurbekrachtigingsleidingen los gehaald

Toen ik eens stond te kijken wat ik allemaal had gedaan, viel me op dat één van de subframe bussen ovaal was :eusa_wall:

Niet erg handig, maargoed, ook niets aan te doen denk ik (behalve vervangen).
Verder kwam ik er achter dat er twee massa kabels los hingen, dus die moeten ook even vernieuwd worden, want de klemmetjes zitten nog onder de bouten van het blok.
Daarnaast lag er een plasje olie onder de VOLVO 20 VALVE afdekplaat:

ik schrok wel even, want er is duidelijk een gat te zien met twee gaatjes ernaast waar schroefdraad in zit.
je zou verwachten dat er iets van een overdrukventiel op zou moeten, of een dopje ofzo, echter na een korte zoektocht hier op het forum blijken onze Volvo's dat gewoon standaard zo te hebben. Niks in de schroefdraad en het gat niet opgevuld.
Door een verstopte carterventilatie zou het blok door dit gat olie omhoog kunnen blazen.
Echter denk ik dat bij mij de ring van de vuldop de boosdoener is, die dus ook maar even bestellen.

Ik kon het niet weerstaan om wat foto's te schieten.
Startmotor en motorsteun los gehaald

De achterste motorsteun ook los gehaald, of volgens mij is het de automaatbaksteun

Voorzichtig het blok iets omhoog gelift en gecontroleerd of niks meer vast hing.
Zoals te zien is, is het blok nu los van de rubber op het subframe

Toen eens gekeken hoe de stuurbekrachtigingsleidingen lopen, vanuit de voorkant...

...naar de achterkant. Hier heb ik ze los gedraaid, en de vloeistof af laten lopen.

Aan de distributiezijde zit ook nog een steun, die ook los gehaald en gelukkig hier verder geen spannende perikelen gehad.

Al met al, een bagger dag wat mijn Volvo betreft, er zijn toch wat dingen mis gegaan met het zakken van het blok :eusa_snooty:
Collateral damage zullen we maar zeggen, ondanks alles ben ik toch blij dat ik weer van alles heb kunnen doen.
Morgen kan ik helaas niet, controle bij de tandarts :eusa_pray: , maar de stage jongen is er dan wel, waarschijnlijk kan hij alvast de automaat van het blok afhalen.
Vrijdagochtend ga ik wel weer aan de slag.
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het zo veel werk was, het duurt natuurlijk ook extra lang omdat ik er weinig vanaf weet en omdat ik elke dag maar een uur tot anderhalf uur kan klussen, dat is inclusief opruimen enz.
Ik hoopte dat we de bak er vorige week vrijdag wel in hadden hangen, maar ik heb m'n verwachtingen maar eens wat bijgesteld ;)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

vincen tdi

Toen ik eens stond te kijken wat ik allemaal had gedaan, viel me op dat één van de subframe bussen ovaal was eusa_wall

Er staat me iets bij dat dit "normaal" is maar er zijn vast anderen die het zeker weten  :eusa_shifty:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

daanium

De andere drie zijn wél gewoon rond.
Ik weet niet of dat helpt, maar ik vond het opvallen

V70geRwin

Citaat van: daanium op 15-04-2015 20:12:40
De andere drie zijn wél gewoon rond.
Ik weet niet of dat helpt, maar ik vond het opvallen

Links voor is idd afwijkend tov de andere drie als ik het goed heb.
Ga je ze nog vervangen, een mooi moment lijkt me!

Piet

Sta mij ook bij dat er eentje ovaal hoort te zijn, maar is al weer een paar jaar geleden dat ik die bussen vervangen heb.

Dat gat in het nokkenasdeksel loopt waarschijnlijk dood op het onderste deel van de kop.
Ik vroeg mij dit jaren geleden ook al af bij mijn S90 waarvoor ik een kop uit amerika had laten overkomen, daar liep het gat niet dood itt de originele europese kop.
Maar liep door tot in een uitlaatpoort.
Heeft met emissiecontrole van doen.
https://volvo700vereniging.nl/node/17514#comments

rappendaf

rubber op zich is op het eerste zicht niks mis mee daan
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

daanium

@Ludo bedankt, zo ovaal is die van mij ook.
Zal dus wel zo horen, al snap ik niet goed waarom er dan 1 afwijkt.
Heeft vast een goede reden ;)
Nu ik bij Estateservices op de site kijk, zie ik ook dat er één anders is.
En ook nog precies op de plaats waar die van mij anders is dan de rest.
Een hele geruststelling, want ik dacht dat met het zakken van het blok dusdanige krachten op die bus waren gekomen, dat die ovaal was geworden.

@Piet het gat is bij mij open, ik kan dus door de deksel 'in het blok' kijken zeg maar, er kan dus olie door naar boven komen.
Er staan diverse topics op dit forum hierover, en blijkbaar niets om me druk over te maken.

@V70geRwin De rubbers zagen er eigenlijk beter uit dan ik had verwacht.
Vervangen is volgens mij niet nodig, ik zal morgen nog eens wat close-up foto's maken.
Jullie hebben daar vaak een betere kijk op.
De OVLOV subframe inserts gaan er trouwens wel in, dat zal ik morgen ook even doen
(helaas zonder how-to, want het is een beetje vals spelen nu het complete subframe er uit ligt ;D )

Nog even over de massa kabels (of 'aard' kabels), ik las ergens dat het er vier waren die aan het blok hangen.
Weet iemand of die allemaal hetzelfde partnummer hebben, en wat die partnummers zijn?
Vanmiddag heb ik zelf proberen te zoeken, maar kwam er niet achter.

Piet

Mmm, interessant wel.
Wat zie je dan van het inwendige van het blok?

daanium

Citaat van: Piet op 15-04-2015 23:02:42
Mmm, interessant wel.
Wat zie je dan van het inwendige van het blok?
Ik zal het morgen even schoon vegen en een foto schieten.

Even heel iets anders, lekker tussen door ;)
Voor de Tomtom fans goed nieuws!
Vrijdag denk ik het printje klaar te hebben qua ontwerp.
Dan ga ik na het weekend naar een maat van me, om alles in elkaar te solderen.
Dat is een project waar ik iets meer in thuis ben.
Vandaag was zenuwslopend voor me, ik was bang dat ik iets verkeerd los zou maken en vanalles stuk ging.
Ik heb Martijn een paar keer zitten spammen via what's app terwijl hij het waarschijnlijk al druk genoeg had.
Gelukkig was hij behulpzaam als altijd.
Buiten de twee massa kabels is de schade dus beperkt gebleven, ik ben weer blij!

[edit]
Op de website van MVS staat een mooi artikel over een bakwissel
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=53437&p=267923

daanium

Vandaag kan ik weer lachen, het weer is mooi en de wereld prachtig :eusa_dance:
De automaat bak is er vanaf, voor mij een hele opluchting!

Vanmorgen al het vliegwiel er op gezet, hier op het forum heb ik gevonden dat die vast moesten met 45nm
De koppeling moest vervolgens met 30nm vast gezet worden.
Kan iemand dat even dubbelchecken ? Just to be sure ;)
Voor nu heb ik het gewoon met de hand een beetje vast gedraaid.

En nog het afgedraaide vliegwiel, very macho ;D

Vandaag ook nog het plaatje wat voor het stuurbekrachtigingspotje zit geschuurd en mooi zwart gespoten.
Daarnaast had ik eerder deze week het juiste koppelingspedaal ontvangen van een forumgenoot, super fijn, want nu kan ik de volgende keer de pedaalbak weer terug hangen en kijken of ik alles passend krijg.
Kortom, een veel betere dag gehad dan gisteren 8)

V70R^2

Goede progressie, de vele foto's maken het leuk te volgen!

Citaat van: daanium op 16-04-2015 16:07:48

Vanmorgen al het vliegwiel er op gezet, hier op het forum heb ik gevonden dat die vast moesten met 45nm

45Nm is stap 1,

Draai ze daarna allemaal nog 50 graden door.

daanium

ok, top, dankjewel.
hetzelfde voor de koppeling?