Oliekeerring retourleiding turbo

Gestart door nkleijn, 22-02-2012 08:09:25

Vorige topic - Volgende topic

nkleijn

Hallo Allemaal,

Ik sta op het punt een 850 T5 te kopen met een klein beetje werk. Een van de punten is een lekkende oliekeerring retourleiding turbo.

Nu zal de keerring niet zoveel kosten, maar ik vraag me af of deze goed bereikbaar is en dus makkelijk te vervangen.

Kan dit daarnaast een teken zijn dat er meer mis is, of is dit over het algemeen een op zichzelf staand probleem?

UserID6342

Pakkingkjes van de retourleiding gaan vaker kapot, is goed te vervangen.  Stelt allemaal niet zo veel voor.  Wees verstandig en neem dan de O-ring van de retourpijp ook meteen mee.  De vraag is alleen waarom de pakking er tussen uit ligt, controleer je carterdruk even voordat je de auto koopt.

thuur

Die pakkingen gaan standaard stuk, en het kan daar flink van lekken. Behalve ouderdom is er geen oorzaak, op een turboretourleiding staat immers geen oliedruk ;D

Gr ;)

UserID6342

Hahaha, je hebt helemaal gelijk Thuur, ik zit het nu net over te lezen en dacht bij mezelf: "wat stom van me" ;D Het is natuurlijk ook niet voor niets een retour ;D

Hengeveld

Jawel toch, want als er in het carter overdruk heerst (door dichte carterventilatie) zal er juist op de retourleiding - dus vanuit het motorblok - druk zijn. Bovendien zal er enige druk moeten zijn om de olie naar de turbo te pompen, anders stroomt er geen olie door die leiding. Of zie ik het nu echt helemaal verkeerd?

thuur

Citaat van: Hengeveld op 23-02-2012 00:49:01
Jawel toch, want als er in het carter overdruk heerst (door dichte carterventilatie) zal er juist op de retourleiding - dus vanuit het motorblok - druk zijn. Bovendien zal er enige druk moeten zijn om de olie naar de turbo te pompen, anders stroomt er geen olie door die leiding. Of zie ik het nu echt helemaal verkeerd?

Zolang je carterdruk niet verwart met oliedruk ;)

Gr 8)

Hengeveld

Doe ik dat dan?
Oliedruk moet hoger zijn dan de carterdruk om olie door de retourleiding (in de juiste richting) te laten stromen. Maar dan kan toch bij een verstopte carterventilatie een gevolg zijn dat de pakking van de retourleiding van de turbo eerder lek gaat?

thuur

Citaat van: Hengeveld op 23-02-2012 01:17:31
Doe ik dat dan?
Oliedruk moet hoger zijn dan de carterdruk om olie door de retourleiding (in de juiste richting) te laten stromen. Maar dan kan toch bij een verstopte carterventilatie een gevolg zijn dat de pakking van de retourleiding van de turbo eerder lek gaat?

Het is een papieren pakking. Die is gewoon verzadigd na 10+ jaar, ze zijn allemaal lek. Onderaan zit een keerring die uitdroogt. Ik denk niet dat een verhoogde carterdruk dat tijdstip kan beinvloeden.

Gr ;)

Hengeveld

Maar het lekt/druppelt/spuit er dan wel meer uit dan als er gezonde lichte onderdruk in het carter is ;)

thuur

Citaat van: Hengeveld op 23-02-2012 01:32:43
Maar het lekt/druppelt/spuit er dan wel meer uit dan als er gezonde lichte onderdruk in het carter is ;)

Ook bij 850's zonder noemenswaardige carterdruk lekken de originele pakkingen heel hard hoor.

Gr ;D

)()()sT

Zelfs met een nieuw blok als de pakking niet 100% goed zit..  :eusa_whistle:
Het pijpje paste er niet helemaal lekker tussen bij montage. Ik heb toch maar een nieuwe besteld toen en de nieuw pijpjes zijn iets korter waardoor je hem net makkelijker ertussen gedraaid krijgt.

UserID6342

Klopt dat er idd verschil zit in de lengte van die pijpjes.  Had bij die van mij ook (op voorhand) een nieuw pijpje besteld en tot mijn verbazing was deze idd korter als wat origineel gemonteerd zat.  Wederom goed gemonteerd met nieuwe pakking en keerring en hij is weer droog (for the time being).