Straaljager rook uit de uitlaat!

Gestart door Sem, 05-04-2004 23:24:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reitse

VADIS: Volvo Aftersales Diagnostics and Information System.

Over het potje durf ik niets te zeggen.
Waar wordt er olie uitgegooid? In de uitlaat of ergens anders?

Sem

Aah... dus VADIS is dus eigenlijk.. ff bij de dealer informeren?
Hij gooit het bij de krukaskeering er uit volgens mij.
Of de O-ring bij de oliepomp moet lekken, maar dat komt toch zelden voor.

Ik heb nu die pot (carteronluchting?) er af geschroefd, maar je kan die pot niet even uit elkaar halen en schoonmaken.

Wat kan er dan stuk gaan aan zo'n pot? Hij lijkt niet verstopt te zitten.

Sembo

ed

Sembo,

Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij, inlaatspruitstuk eraf en de carterontluchting schoonmaken. Die zwarte pot die jij bedoelt is de olieafscheider. Er zitten vier aansluitingen aan:
1. ontluchtingsslang van de cilinderkop
2. ontluchtingsslang van het carter
3. olieretourslang naar het carter
4. damp retourslang naar de inlaat.

De pot moet goed schoon zijn. Spoel hem dus goed door met wasbenzine. Ook de slangen eraan moeten schoon en gasdicht zijn. Door het demonteren van de pot was bij mij de aansluiting naar het carter gescheurd, waardoor er valse lucht werd aangezogen. Kon ik later nogmaals het spruitstuk eraf halen. De auto begon behoorlijk olie te lekken daar.
Mijn advies: Bestel de slang naar het carter (het knietje) nieuw, samen met alle knijpslangenklemmen. Die klemmen zijn voor eenmalig gebruik, en je wilt niet dat deze later losschieten. Kun je weer aan de slag later.

De overige slangen zijn nog goed waarschijnlijk. Ik heb ook een nieuwe pot besteld (kostte niet zo veel), maar dat was niet nodig. De onderste aansluiting (3) zou je evt ook nieuw kunnen bestellen. Deze is echter van een ander ontwerp, en bevat geen slangklemmen meer. Overigens gaan de originele klemmen los met een torx, dus geen eenmalig gebruik.

Een speciaal geval is slang 4. Deze gaat naar de buis tussen het luchtfilter en de turbo. Er zit wel een klepje in volgens mij, maar hoe deze aangestuurd wordt is mij nog een raadsel. Controleer of deze buis niet verstopt is.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Sem

#18
Bedankt Ed voor de tip! ;)

Als die zwarte pot de "olie afscheider" is waar zit de carter ontluchting dan?
Die wil ik namelijk goed schoonmaken i.v.m. verstoppingen e.d.
Die olie afscheider is volgens mij een beetje anders dan bij jouw V70 R AWD.
Ik heb de auto en de onderdelen op de zaak staan, maar als ik het me goed herinner zitten er bij mij maar 3 aansluitingen aan.
2  gaan rechtstreeks in het blok en die andere gaat via een slang naar boven tussen de 2e en 3e inlaat van het spruitstuk door naar de kant van de lucht inlaat.

Zal morgen vroeg opstaan en eens naar de dealer gaan.

Waar de olie afscheider overigens in het blok gaat (2x) zitteneen soort van keerringen in het blok en die zijn bij mij uitgedroogd en gescheurd.
Lijkt me niet erg fris!
De afscheider zelf heb ik gisteren al twee maal toe helemaal afgevuld met remmenreiniger.

Nogmaals bedankt voor het mee denken! :)


mark20v

@ sembo: die slang die tussen het 2de en 3de inlaatkanaal doorgaat lijkt mij de slang naar de vlamdover. Laat je even weten wat er aan pakkingen/ keerringen en dergelijke besteld moet worden als je dit geheel los gaat halen? Ben het zelf namelijk ook van plan en wil er zeker van zijn dat ik alles bij de hand heb.

suc6


    mark
Volvo separates men from the boys  

Sem

Zal ik doen Mark!

Is idd erg handig als je als al van tevoren hebt geregeld, want anders moet je net als mij je vakantie of iets dergelijks een paar dagen uitstellen. ;)
Maar goed..., ik ben m'n bedje in iedergeval al weer uit en dat nog wel op een vrije dag!!!

Op naar de dealer....

ed

De carterontluchting is bij mij niet anders op de aansluiting naar de inlaat na. Bij jou gaat hij naar de vlamdover vlak voor de gasklep, en bij mij naar de inlaatbuis tussen luchtfilter en turbo.
De keerring heb ik ook van de dealer meegekregen als vervanging voor de korte slang met slangklemmen. Er zit metaal omheen ter verstevinging. Inderdaad is het een soort dubbele keerring.
De slang die tussen inlaatbuis 2 en drie doorgaat is 1. cilinderkop ontluchting zoals ik eerder heb beschreven. Samen met 2. carterontluchting zal hiertussen via de olieafscheider een pulserende luchtstroom ontstaan. De oliedeeltjes die hierbij meekomen lopen via die keerring weer terug in het carter.
De vierde slang gaat bij jou naar de vlamdover op de inlaatbuis vlak voor de inlaat. Deze moet erg goed schoon zijn, en hier ontstaan vaak de problemen. Zoals gezegd, vervang 2., omdat deze erg droog wordt en kan scheuren. kost een paar euro. Bestel direct een nieuwe vlamdover, deze moet je ook vervangen, maar hier kan je ook later bij als je spruitstuk er weer op zit. Controleer ook je inlaatspruitstuk pakking, of bestel direct een nieuwe.

Mark, Feitelijk hoef je niets te bestellen behalve de pakking voor je inlaatspruitstuk. Daarnaast natuurlijk de genoemde slang, de klemmen en de vlamdover.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Sem

#22
Daar is ie weer!

Om te beginnen.., bedankt voor jullie hulp.
Ik ben vandaag door heel het land dealers wezen afrijden om zo aan de juiste onderdelen te komen.
Begonnen in Dronten zo naar Zwolle en toen via Amesfoort naar Apeldoorn.
En dit alles in een Focus 1.4i...., ja ja.., doe maar luxe! :P

Heb nu de hele meuk gemonteerd en de slang die tussen het inlaatspruitstuk naar boven gaat vrij gelaten en de aansluiting bij de vlamdover afgedopt.

Helaas Ed kan ik je geen foto laten zien van die bewuste olieafscheider, maar bij mij zit ie met twee pijpjes in het motorblok gemonteerd.
Daar tussen zit bij de ene een O-ring en bij de andere een keerring.
Die waren beide bij mijn auto compleet verpulverd en gescheurd.
Vond het zonde om de afscheider weer te monteren zonder die ringetjes even te vervangen.
Voor de rest steekt er 1 pijpje naar boven toe die idd naar gasklep bij de vlamdover. (heb ik dus nu niet meer aangesloten i.v.m. telkens olie in de gasklep, vlamdover etc... etc...) Gewoon een probeersel.

Ok Mark. Daar gaat ie:

Inlaatspruitstuk pakking nr:1275055.
O-ring nr:30713120 (niet op VADIS te vinden, wel op microfische)
Keerring nr:3507740 (ook niet op VADIS en wel op microfische).. spelling??

Op VADIS is wel de tekening ervan te zien, maar er staan geen nummers bij.
En nu..., op vakantie en maar eens zien hoe hij zich houd.

gr.Sembo


mark20v

Sembo en Ed of Ed en Sembo bedankt voor de info, ik denk dat ik het over een paar weekjes eens los ga halen. Mijn 850 verbruikt namelijk nogal wat olie en ik vermoed dat hierin het probleem zit.


En Sembo prettige vakantie..
Volvo separates men from the boys  

ed

De onderdeel nummers zijn in elk geval anders. TE horen aan de de beschrijving ziet alles er ook iets anders uit.
Bij mij zag alles er in elk geval wel schoon uit, schoner dan ik had verwacht. De meeste problemen zijn te verwachten met uitgedroogde slangen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

goed, ik heb ook de hele carterontluchting opnieuw besteld; alle slangen totaan de vlamdover.. 1 ding snap ik niet. volgens Haynes zijn er maar 2 slangen naar de olieafscheider op deze foto. Zit er nog eentje achter de olieafscheider?? Deze zag ik wel in VADIS en heb deze ook besteld. De keerringen heb ik niet op VADIS gezien.. Zou klote wezen als ik tijdens de job die keerringen nog kan bestellen (en a la Volvo er weer 3 dagen op kan wachten)  


Zo ziet het ding eruit volgens Haynes..


ed

Aan de achterkant zitten nog een aansluiting. Deze zit onderop, en is ervoor om de olie terug te laten stromen naar het blok uit de afscheider.
Keerringen heb ik ook niet gevonden. Bestel wel de slang aan de achterkant van de afscheider. Deze zit ook aan het blok, en gaat waarschijnlijk scheuren als je hem demonteert.

Ik kan de slang naar de cilinderkop hierop niet zien zitten. Ik vemoed dat deze net buiten de foto valt.

3 dagen wachten op onderdelen? Andere dealer zoeken. Ik had de spullen voor de olieafscheider binnen een dag binnen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

@ed: ik kreeg net een telefoontje van volvo... ze zijn binnen 24 uur binnen ;)

Maar je hebt dus 2 modellen olieafscheider bij de mijne gaat er geen extra slang naar de cilinderkop, dan moet je nog een pijpje op het deksel van de olieafscheider hebben.

ed

Duidelijk. Ik ben wel benieuwd hoe de cilinderkop dan ontlucht wordt. Waarschijnlijk een slang van de kop naar de inlaat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!