Stuur

Gestart door Red Devil, 26-02-2012 19:00:33

Vorige topic - Volgende topic

Red Devil

De unit waar de bedieningshendels aan zitten, kan ik heen en weer bewegen, ongeveer een halve cm naar links en rechts. Is dit normaal en zo nee hoe fixeer ik deze en zo ja, waar is dit.

Ik hoor het graag.

Gr.
Ted

thuur

Het stuur ook, of enkel de hendels?

Gr ???

UserID6342

Denk dat zo, eerste gedachte zonder de auto gezien te hebben, je stuurkolom van slag is.  De handels zitten beide aan het buitenste van de stuurkolom geschroeft, je stuur zit op het binnenste gedeelte simpel gezegd.  Als je de buitenste kunt draaien zou ik eerst naar de verklemming kijken van je stuurkolom (waar die hendel zit) en anders naar de bevestigingspunten.

Ik heb het bij onze auto's nog niet meegemaakt in ieder geval.

Red Devil

Alleen de hendels. Stuur niet. Alleen als je koud start hoor je in/bij deze unit een bonk. Stuurt verder gewoon strak.

Red Devil

De vergrendeling van de stuurverstelling is goed. Vandaag nagekeken. Deze zit ook verder naar benden dan de unit waar de bedieningshendelsop zitten. Ook de transparante ring die volgens mij de airbags aanstuurt draait mee.

Ted

UserID6342

Dan zit er bovenin met dat kunststof iets niet goed.  Die SRS ring zit ook met 3 bouten vastgeschroefd.  Stuur eraf halen Ted en ook het zwarte onderkapje even wegpakken dan kun je er goed op kijken.

UserID6342

Ted, even voor de duidelijkheid hierbij een aantal foto's van een losse stuurkolom (die zeer zeker goed is)

Duidelijk op deze foto's is te zien waar de handels voor RAW en wissers op komen en waar de SRS ring op geschroeft zit.  Als jij dit hele spul kunt bewegen los van het stuur zal hoogstwaarschijnlijk toch je kleminrichting niet goed werken of niet goed zitten.  het hele aluminium huis word namelijk op zijn plaats gehouden door die 2 bouten (met die stelplaten) en het klemgedeelte.

Red Devil

Hoi Dirk,

Dank je voor de foto's. Ik zal de zaak nog eens loshalen en dan even kijken.
Ik kom hier op terug.

Gr.
ted

Red Devil

hierbij een aantal foto's van de stuurkolom. Het deel dat op de stuurstang zit (rond en zilverkleurig) kan ik heen en weer bewegen. De stuurstang zie je net boven het woord Volvo en is iets donkerder van kleur. Als de vergrendeling vast zit is er geen bewegiong in het stuur te krijgen, behalve in die ronde kokerachtig omhulsel waar de bediening op zit. Ik zie ook niet waar ik deze beter kan vastzetten.

Gr.
Ted

thuur

Beweegt het dan van links naar rechts, of kun je er meer een draaiende/roterende beweging mee maken?

Gr :eusa_think:

UserID6342

Zoals je omschrijft Ted, en als ik het goed begrijp, gaat de plaat met al je handels eraan op en neer.  Juist die buitenplaat zit vast met die 2 moeren en kleminrichting.  Die 2 moeren vind je als je de schopplaat boven je pedalen even loshaalt en recht omhoog kijkt.

Red Devil

Die moeren zitten goed vast en de verklemming werkt ook goed. De stuurstang, daar krijg je echjt geen beweging in. Het ronde gedeelde (waar Valeo op staat, 1e 2 foto;s) zit los. Er zit ook geen enkele verbinding tussen de kleminrichting en het deel waar valeo op staat. De beweging is van links naar rechts en is ongeveer een 1 cm. Zie rode pijl waar de constructie beweegt. De verklemming zit verder naar voren richting motorblok.

Het stuur durf ik niet echt te verwijderen ivm de airbag.

gr.
Ted

UserID6342

En de 2 breekbouten, net achter je stuurhendels, zitten ook nog vast ?  Zo ja, dan zou ik er gewoon een andere stuurkolom inzetten, dan ben je in ieder geval van dat gepruts af.

Red Devil

die zal ik morgen even nakijken. wordt vervolgd.

Ted