srss lampje uitzetten ivm bestuurdersairbag

Gestart door koekdoosopwielen, 19-03-2012 22:36:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koekdoosopwielen

Forummers,

Ik heb een V70 my 2000 met een stoel van een model van 1998 (mechanische airbag). Hierdoor brand het lampje dat de airbags het niet doen. Dit schijn je te kunnen oplossen met een weerstand.

Ik heb een universele weerstand besteld bij autostyle. Dit werkt echter niet, het lampje blijft gewoon branden. Vandaag ook nog geweest bij de volvo dealer. De hele oplossing van de weerstand is hun onbekend en zelf hebben ze dus deze weerstanden ook niet.

Is het bestelde weerstandje bij autostyle wel goed, er staat een 2 op? Ik heb elk kabeltje geprobeerd wat richting de stoel gaat maar het lampje blijft branden.

Wie heeft heeft een oplossing?

Sbv

foutcode gereset ? komt deze dan wee terug na het resetten ?

konniekip

hallo,

ik vermoed dat je eerst moet uitlezen waar hij de storing aangeeft. weet je zeker dat het komt door die stoelairbag? Wellicht is er elders een loscontact.

elianmars

Heb je de kabeltjes van de weerstand in de groene stekker gestoken? Dan zou de foutmelding te wissen moeten zijn.

Is bij zowel mij wagen, als van Richard (knoopie op het forum) gelukt.

Wat ook nog mogelijk zou kunnen zijn, is dat er nog iets anders voor de foutmelding zorgt, zoals konniekip al zegt.

elianmars

Wacht even......... Ik denk dat ik weet waarom de foutmelding niet te wissen is. Heb je de originele stoelen van je wagen nog? Aan de sluitingen, waar de gordels in klikken, zitten kabeltjes, die ook met het srs systeem te maken hebben. Die moet je overzetten.
Ik weet niet zeker meer of dit alleen bij de bestuurdersstoel was, of ook bij de bijrijdersstoel.

elianmars

Even geciteerd uit een topic van mezelf:

Citaat van: elianmars op 08-10-2007 14:29:27
Zojuist terug gekomen van Hooftman. SRS lampje kon niet uitgezet worden, want er was een permanente foutcode.

884: SRS-522 Gordelsluiting passagierszijde. Onjuist signaal. Permanente storing.

Er bleek een draad te missen van de gordelsluiting naar een stekkertje wat bij het SRS circuit hoort.
Ik heb er een ander interieur ingezet, waarbij deze kabel dus ontbreekt.
Met de monteur afgesproken dat ik de gordelsluiting van de oude stoel af zou halen en terug zou komen om het lampje uit te laten zetten.

Op de zaak aangekomen direkt de gordelsluiting van de oude stoel afgehaald, waar inderdaad wél een kabel en stekker aan hingen.
Die heb ik op de "nieuwe" stoel gezet. Ik moest wel weer even de stoel uit de wagen halen, omdat ik er anders niet bij kon, maar dat was zo gepiept.

Het lampje is daarna vanzelf weer uitgegaan  ::) :P


koekdoosopwielen

Bedankt voor de reacties, de oorzaak is nu gelukkig duidelijk (elianmars).

Helaas heb ik de stoel 6 weken terug naar het grof vuil gebracht :-(

Is er nog een oplossing voor het kabeltje van de gordelsluiting of moet ik op zoek naar een andere stoel van een my 2000 om daar de gordelsluiting af te halen.

Blijkbaar doen alle airbags in de hele auto het niet meer als je 1 sideairbag afsluit, dit is toch wel vervelend. Twee voornamen redenen om een volvo te kopen zijn de veiligheid en de kwaliteit van de stoelen. Van de stoelen van my 2000 kreeg ik rugpijn (1e desilusie, vandaar het overzetten van een stoel uit my 97-98) en vervolgens is een groot deel van de veiligheidsvoorzieningen hierdoor ook gelijk uitgeschakeld (2 desilusie).

Is allemaal een hoop werken en kosten voor problemen die ik niet wil en waarvoor ik nu juist had besloten om een volvo te kopen. Dat draagarmen of het stuurhuis kapot is, is vervelend maar begrijpelijk bij deze kilometerstanden. Mbt de veiligheid en het zitcomfort had ik echter meer verwacht.


Ewout Schalkwijk

@Koekdoosopwielen, ik vind het niet terecht als je over desillusies spreekt, als je overduidelijk zelf, zonder voldoende basis kennis, het originele product aanpast.
Je kunt niet verwachten dat, als je zelf onderdelen weggooit die essentieel zijn voor het ontwerp en de veiligheid, het systeem nog functioneert zoals het ooit bedacht was.

Just my 2cts. :eusa_whistle:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

koekdoosopwielen

Ewout,

50% gelijk?
De stoel is een desilussie (voor mij en mijn specifiek rug).

Het weggooien van de stoel is idd gewoon stom en is ingegeven door gebrek aan kennis.
Gelukkig kan ik nog een hoop leren van het forum.

Maar ik vind het toch wel raar, dat als 1 airbag onverhoopt niet werkt (stel hij is gewoon kapot) dat dan gelijk alle andere airbags ook niet meer werken. Vind ik een raar systeem. Maar dit is uiteraard geheel persoonlijk.

Ik waardeer iig alle hulp tot heden (ook op andere vragen in andere posts).

Ewout Schalkwijk

Ik probeerde je dan ook niet af te zeiken o.i.d. (ligt niet in mijn aard) maar je te laten zien waar het wellicht niet helemaal goed ging.

Ik denk dat op deze manier je als 'gebruiker' bij een dergelijke fout min of meer naar een werkplaats wordt gedwongen. Airbags zijn pas effectief bij gebruik van gordels.

SRS staat dan ook voor Supplemental Safety System, een aanvullend systeem op de gordels dus. Als de gordels niet gebruikt worden, herkent het systeem dat, ook i.v.m. met gordelspanners. In dit licht bezien is het eigenlijk heel logisch dat het een het ander controleert.

Volgens mij moet er toch wel via de nodige volvohandelaars aan een gordelsysteem te komen zijn. Ik heb geen idee waar je in het land woont.

Groet,

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Ik vraag me trouwens af of het wel waar is, dat de rest van de airbags niet zou werken, als het lampje brandt.

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-03-2012 18:17:04
Ik probeerde je dan ook niet af te zeiken o.i.d. (ligt niet in mijn aard) maar je te laten zien waar het wellicht niet helemaal goed ging.

Ik denk dat op deze manier je als 'gebruiker' bij een dergelijke fout min of meer naar een werkplaats wordt gedwongen. Airbags zijn pas effectief bij gebruik van gordels.

SRS staat dan ook voor Supplemental Safety System, een aanvullend systeem op de gordels dus. Als de gordels niet gebruikt worden, herkent het systeem dat, ook i.v.m. met gordelspanners. In dit licht bezien is het eigenlijk heel logisch dat het een het ander controleert.

Volgens mij moet er toch wel via de nodige volvohandelaars aan een gordelsysteem te komen zijn. Ik heb geen idee waar je in het land woont.

Groet,

Ewøut

Don't get me wrong: ik ben niet op zoek naar goedkope punten, maar ....

Supplemental Safety System komt wat mij betreft niet neer op SRS ....

Ewout Schalkwijk

Sorry Supplemental Safety Restraint System, zou dus eigenlijk SSRS moeten zijn  ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein