Slechte stationair loop

Gestart door Christiaan, 09-06-2004 11:01:04

Vorige topic - Volgende topic

Christiaan

Beste mede roffel genieters,

Heb de laatste week wat problemen met de stationair loop.
Heb gezocht naar info hier maar heb niet echt de indruk dat mijn klacht hetzelde is.

Bij koude motor loopt de motor perkekt rond op zo'n 800 toeren.
Echter als ik dan de motor afzet en even later weer start wil hij niet boven de 5 a 600 toeren komen (ook bij uitgeschakelde airco).
Soms wil het dan helpen om hem dan met de voet even op 800 toeren te houden en dan doet hij het weer perfekt. Soms helpt dit ook niet.
Wat ik mij nu afvraag is wat de omloop- / SIS klep hiermee te maken kan hebben. Deze is tijdens de laatste beurt gereinigd.
Wat mij opviel toen ik hem loshaalde was dat het klepje licht open stond en dat aan de kant waar normaal gezien hij niet open is/kan?!
Wat is de rol van die SIS klep en kan een kapotte klep de stationair regeling beinvloeden? Voordat ik hem vervang graag jullie advies..........

Bedankt, Christiaan

Christiaan

Bedankt mensen voor de oorverdovende reacties!! ;) 8)

Maar het probleem is opgelost!
Ik heb de klep vervangen maar dit was niet helemaal voldoende.
Eerst de ruilklep maar eens beneveld met flink wat remmenreiniger, een beetje teflon olie erin en daarna de gasklep maar eens geinspecteerd.
Ook die was flink smerig. Dus ook die schoongemaakt en ingesmeerd.
Starten, lopen en een stukkie rijden.
Chips man, nog nooit heeft 'ie zo lekker gelopen!
Altijd had hij een lichte trilling als hij terug naar stationair ging maar nu niet meer. Super!

Christiaan

ed

Het was dus uiteindelijk de gasklep (vervuiling)?

Wat doet nu die SIS klep? Ik neem aan dat je alle ins en outs van die klep kent. Ben benieuwd wat dat ding doet. Heb je hem vervangen voor een nieuwe, en wat kost zo'n ding?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

He Ed,

Ins and outs gaat een beetje ver.
Wat ik begrepen heb is dat hij buiten de gasklep om extra lucht toevoert (vandaar de naam omloopklep?) om ervoor te zorgen dat de stationaire loop zo efficient en regelmatig mogelijk verloopt.
Ik denk (nu proefondervindelijk ervaren) dat er wel een samenspel is van gasklep en SIS-klep.
Klep kost nieuw een 110 Euro's ex de BTW. Heb hem bij Rima op de kop getikt voor 15. (was wel de foute prijs, had 35 moeten zijn; afspraak is afspraak).

Christiaan

Christiaan

Beste roffelaar(ters),

Auto heeft ruim een week perfekt gelopen.
Daarna opeens een heel traag terugvallen in toerental (zowel op benzine als gas) en een stationair toerental van rond de 1000rpm.
Alles maar weer los gehaald en wat bleek, vorige week nog alle leidigen gecontroleerd en nu toch een scheur in de vacuumleiding in de bocht naar het vacuumtorentje.
Nieuw slangetje gehaald (diesel HD slang) en erop gezet.
Toen begon de ellende.................. breekt de aansluiting op de vacuumtoren af!! sjips, ik wil vanavond op vakantie!
Afijn, wat pakking en een flinke parker erin gedraaid en de vacuumslang op een andere aansluiting op de toren gezet.
Probleem (tijdelijk) opgelost. Gelijk een nieuwe toren besteld.
Ik houd jullie op de hoogte.

Voor nu allemaal een fijne vakantie en tot over een week of 4.

Christiaan

Christiaan

Gisteren het vacuumtorentje (volvo benaming: nippel / 6842287) gehaald.
Ben me rot geschrokken van de prijs (in positieve zin dan..).
Er wordt nog wel eens geklaagd over de onderdeelprijzen van Volvo, maar dit is echt een koopie: E 2,15 ex de BTW!!
Een 15 minuten voor het (zelf) monteren en klaar. :D

Christiaan

ed

Dan is het wel leuk om iets te repareren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mark20v

Die sis-klep zorgt ervoor dat je motor tijdens stationairloop voldoende lucht krijgt. Je gasklep staat namelijk dicht bij stationair en om dan toch voldoende lucht te krijgen is die sis-klep gemonteerd. Er zijn ook wel merken welke een gaatje hebben in de gasklep om voor de luchttoevoer te zorgen tijdens staionairloop.

mark
Volvo separates men from the boys