Mijn eerste Volvo 850!

Gestart door PieterPan, 21-10-2012 23:50:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PieterPan

Bij deze de eerste foto en ervaringen met mijn Volvo 850. Ik heb door een autogekke pa al in vele verschillende wagens gereden van Simca tot Kia en alles daartussen zeg maar haha. Zelf heb ik drie Volvo 440's gehad en lang geleden een Ford Escort. Die 440's da's leuk en aardig, maar zonder ABS, Airbags etc een beetje achterhaald. Kan veel spul in doordat het hatchbacks zijn, das dan wel weer handig. Maar goed, je wil eens in een echte auto rijden, groot en veilig, en als Volvo-fan kom je dan bij een 850.

Na een speurtocht langs een viertal adressen (met informatie en tips gevonden op dit forum bij de hand) uiteindelijk een goede 850 gevonden voor niet al te veel geld (met een budget van rond de €1.500 kan dat prima).

De eerste drie hadden uiteenlopende mankementen. De eerste kwam op zich prima over, totdat een nadere inspectie van de motor en damp uitwees dat de olie hier echt werd verbrand ipv verbruikt. Een tweede stond al drie jaar bij een dealer en gingen we meer bekijken als vergelijkingsmateriaal. Motorisch in orde, maar verder niet mooi meer en na zo lang stilstaan kan er wel eens wat vast gaan zitten. De derde was bijna toe aan een nieuwe distributieriem, had een bonkende achteras en een koppeling met een merkwaardige soort van dubbele pak in de koppeling. Alledrie stonden voor rond de €1.250 te koop.

De vierde was een heel ander verhaal. Naar aanleiding van onderstaande advertentietekst van een particulier op Marktplaats (vraagprijs €1.250) wel enthousiast geworden:

Goed onderhouden en nette volvo 850 2,5l 20v station met nieuwe APK 28 september 2013!
Motor loopt netjes, bak schakelt goed.
Bouwjaar 31 0ktober 1995

Recent vervangen:
-Koppeling, drukgroep, druklager, gavel, gewricht, glijstuk en versnellingsbakolie
-Radiateur en koelvloeistof
-Filters lucht, interieur, olie, bougies
-Remmen
-Rem en koppelingsvloeistof

Staat nog goed op de banden interieur nog heel netjes, half leer. Boekjes aanwezig


Opties:
-trekhaak met nieuwe stekkerdoos
-verzwaarde achterveren, dus hangt niet meer door
-lichtmetalen velgen
-stoelverwarming
-elektrisch en verwarmde spiegels
-cruisecontrol
-tracs
-abs
-climate control
-origineel volvo alarm
-mistlampen voor
-2x sleutel en 2x afstandsbediening voor de cv
-spoiler achter
-etc etc

Kortom een hele goede auto waar je voorlopig nog mee vooruit kunt en waar de nodige dure slijtagedelen al van vervangen zijn.


Dus ik met mijn vader (de expert in deze) erop af. Auto met 298.000km op de teller in nette staat en na wat praten bleek de jongen die hem verkocht zelf automonteur (en ook nog eens een sympathieke gast). Hij had de wagen gekocht om een kar met daarop een raceauto te trekken voor vervoer naar de races. Dat was echter maar een beperkt aantal keer per jaar en daarvoor was de Volvo wat te duur om voor de deur te hebben staan. Hij wilde altijd al een keer een 850 hebben, sinds de KLPD daar vroeger in reed. Deze 850 was bij het bedrijf waar hij werkte ingeruild en nog in goede staat. Er was iets met de koppeling (weet niet meer precies iets met kapotte veren waardoor het scheef zat) dus die heeft ie zoals in de advertentietekst staat vervangen. Daarnaast vond hij dat 850's wat doorhangen met de standaard achterveren, dus ook met het oog op het zware trekwerk heeft ie daar verstevigde achterveren ondergezet. Het veert inderdaad iets stug en de wagen hangt helemaal niet door, zoals je wel eens ziet.

De proefrit bevestigde alleen maar dat dit een Volvo 850 in prima staat was. Een minuscuul indeukinkje op de achterklep en een krasje aan de zijkant was alles. Interieur nog erg netjes. Alle elektronica werkte goed, geen brandende controlelampjes ofzo. Motor loopt soepel, versnellingsbak schakelt en koppelt erg goed. We hadden nav de koude start en de proefrit (het bekende ruiken aan de uitlaatgassen) al het idee dat ie niet of nauwelijks olie verbruikte. Navraag bij de verkopen leverde een vragende blik. Dan had ie het wel gemerkt in de 8.000 km met relatief veel korte ritjes die hij ermee had gereden. De tijd zal het leren, maar vermoedelijk dus geen of zeer beperkt olieverbruiker. Het onderhoudsboekje zat erbij en alle beurten zijn keurig op tijd gedaan.

We kwamen een prijs overeen van €1.175 en we hebben de Volvo direct meegenomen. De mindere punten (alleen winterbanden die nog één winter meekunnen, een kapotte airco, doffe achterlichtkappen op één na die was vervangen) namen we voor lief.

Ik heb nu een paar duizend kilometer met de 850 gereden en het bevalt zeer goed. Het is een luxe wagen (al helemaal voor wat ik gewend ben) met geweldige wegligging. Veelzeggend was dat mijn vader toen we terugkwamen van het kopen van de auto vroeg of ik geen last had gehad van de wind. Ik keek hem aan en vroeg: "Wind? Welke wind?"

Het kwam zo uit dat er net een korte vakantie in Berlijn op de planning stond, dus meteen een stevige proefrit gemaakt. Echt prima allemaal en de hogere snelheden (ben ik zelf niet echt van, maar dan wil je het toch even weten) van 170-180 gingen erg soepel (daarna maar weer teruggezakt naar een stabiele 140-150 kmpu). Verbruik de eerste duizenden kilometers (met dus veel snelweg) is zo'n 9.4 liter per 100km volgens de boordcomputer (een redelijk nette 1 op 10,6 dus).

Hieronder een eerste foto van de 850. Ik zal nog wat meer foto's maken, ook van de puntjes die wat aandacht behoeven (gebarsten strips bij raam voor buiten zijkant, doffe lampen).

Het eerste defect heeft zich helaas aangediend. De kilometerteller is er na 300.216 kilometer mee opgehouden. Ik wil dit natuurlijk zsm verhelpen (het is nu zo'n 100 km geleden) maar daarvoor zal ik een ander topic openen of eerst even zoeken wat er al over geschreven is hier.


Julian

Mooie 850! Welkom op het forum, het kilometerteller-defect is een heel bekend kwaaltje bij de 850. Dit is een tandwieltje dat kapot is in de klok, kost ongeveer 15 euro bijv bij Estateservices. Kun je zelf ook wel repareren.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

weyert

 ik hoop dat je er net zo blij mee bent als ik van de mijne
v70 tdi 1998

francois

ziet er goed uit mooie kleur 

welkom op het forum trouwens


gr fr

R.Bijl

Zo! Ik had even een dejavu... ;D

Mijn vorige was precies zo,veel plezier ermee!
Heb je nog fotootjes van de binnenkant....?

Suc6..
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

hansvonder

mooie 850.  de kilometer teller van mijn 850 is afgelopen vrijdag ook overleden halverwege duitsland ergens.
kon de snelheid niet aan denk.

veel plezier er mee.
niets is zo fijn als een dikke 5 cyl in lijn

mikep

Mooie auto, kilometer tandwiel is genoeg over te vinden.De gebarsten raam strips had ik ook, was van plan om deze te vervangen met V70 strips(met regengoot). Voor de grap de oude strips opgeknapt (staat ook op het forum)  met primer en lak van de action, over het resultaat was ik nogal verbaast (mooi dus). Ik hou het geld van de nieuwe strips nog even in de zak. De primer en lak (mat) waren samen 4 euro.

gr
 

Powerpete


"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)