stotteren bij gas geven / inhouden bij gasgeven / uitvallen / fout 2-1-4

Gestart door RoVoR, 12-04-2012 14:36:52

Vorige topic - Volgende topic

RoVoR

Hallo,

Afgelopen weekend naar duitsland geweest. Ongeveer 400 km. Heen reis ging goed maar halfweg merk ik dat de auto wat inhoud bij direct gas geven. Als ik flink gas geef om een bergje op te rijden begint hij te hikken, en heel beroerd te lopen.  Ook als ik probeer in te halen en zodra de turbo meter in het witte gedeelte komt begint de auto te stotteren en te hikken en wat niet nog meer. Als ik heel langzaam de toeren laat oplopen is het minder.
De motor blijft soms ook hoog in de toeren hangen bij stationair lopen. Als ik dus bijvoorbeeld de koppeling indruk om te schakelen blijft de motor op 2000 toeren lopen. Om dan (niet altijd) langzaam terug te zakken.
Mijn lambda lampje brand al enige tijd, ik heb me suf gezocht maar kan niet echt een probleem vinden wat dit veroorzaakt.

Zou het dan toch een vacuumslang zijn... Of is het de turbo die niet lekker draait (zit er inmiddels bijna 300.000 km op)  

Wie kent dit probleem????

Als ik de slangen wil vervangen welke maten heb ik dan nodig, moet ik dan nog aan speciale slangen denken, graag advies hierover.

CasB

Ik heb een beetje hetzelfde. Ik denk dat het bij mij aan de vacuumslangen ligt, die gaan dus vervangen worden.

Het kan ook iets anders zijn, maar ik ga eerst dit proberen.

RoVoR

Vandaag vacuumslangen (weet niet zeker of ik ze allemaal heb) vervangen. Maakt helaas niets uit. Auto houdt bij vol gas erg in, net alsof hij maar op 4 cilinders loopt. Soms schokt hij ook bij gewoon normaal rijgedrag (dus niet vol gas geven).

Turbo buis zat wel redelijk wat olie in, is dit normaal.

Ludo

Hoog stationair toerental is doorgaans een vacuumlek.
Je hebt een '93er lees ik elders, zit het bekende knietje links op het inlaatspruitstuk?.
Foutcodes al uitgelezen?.

francois

controleer eens wat ludo aangeeft
is je stappen motor nog schoon

grfr

RoVoR

knietje zit er volgens mij wel, vandaag bekeken en geen scheurtjes. Morgen nog eens goed controleren.

waar vind ik de stappenmotor?

francois

onder zwarte afdek kap met 2 slangen er op

grfr

RoVoR

Citaat van: francois op 14-04-2012 23:03:11
onder zwarte afdek kap met 2 slangen er op

grfr
bedankt, ik heb hem inmiddels hier op het forum gevonden. Ga ik vandaag ook even schoonmaken. Of deze het stotteren/inhouden veroorzaakt vermoed ik niet.

Op het knietje zit een wit slangetje dat gaat geloof ik naar het "kerstboompje" waar meerdere slangen heen gaan.

Ik heb bij elkaar nu zo'n 5 vacuumslangen (2 knietjes van een plastic slang die gaat van het kerstboompje naar de luchtinlaat vlak voor de turbo) vervangen, knietjes van slangetje onder inlaatspruitstuk nog inspecteren. Zitten er nog maar slangen.

RoVoR

Stappenmotor heb ik schoongemaakt. Was ook niet echt vies.

Knietje op inlaatspruitstuk bekeken en beide + slangetje zijn goed. Even vervangen door een slangetje en maakt geen verschil.

Bougies vervangen....geen verschil.
Bougie kabels zijn van 94 dus misschien... Hoe constateer je een lekkende bougiekabel?

Als ik rij zie ik de turbo meter niet verder oplopen dan tot 1/3 van het witte gedeelte. Dit was volgens mij al een tijdje zo.
Als ik stil sta en geef flink gas dan komt de turbo meter niet eens in het witte gedeelte (geen idee of dit goed is)

Nadat ik gestart heb zag ik de lampjes van de Rec en airco knipperen, zegt iemand dit iets.

Nog even wat er mis is...

Als ik rij dan loopt de auto erg slecht. Soms een hikje en als ik echt gas geef dan lijkt het net of hij 1 cilinder mist ofzo, hij rommelt en sputtert en houdt erg in. Om dan ineens weer door te trekken.
Het lambda lampje brandt. foutcodes volgen.

Update.....Net rij ik en valt de hele motor uit. Contact uit en daarna start hij wel weer maar blijft erg beroerd lopen...

please please wie helpt me.

RoVoR

Ik heb even de auto uitgelezen en ik krijg foutmelding 2-1-4 Sporadisch aanwezig signaal motortoerentalsensor. Is dit de boosdoener????. Ik hoop het.

Ludo

Een ontbrekend signaal dus, ik zou de sensor wel vervangen.
Dat kan inderdaad een stotterende motor als gevolg geven, maar ik betwijfel dat de hoge stationaire loop daar ook mee te maken heeft.

Bougiekabels uit 1994, zou ik geen moeite in steken om die te meten/controleren.
Dat geld eveneens voor rotor en verdeelkap, alles lekker vernieuwen... en weer zorgeloos genieten...  :D

Jack v

Het knietje wat op de linkerkant van je inlaatspruitstuk loopt door de huls oner je spruitstuk langs naar de turbo.
Je moet echt tussen de stuurpomp en inlaatspruitstuk kijken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: Jack v op 15-04-2012 20:02:48
Het knietje wat op de linkerkant van je inlaatspruitstuk loopt door de huls oner je spruitstuk langs naar de turbo.

Nippel op de inlaatbuis.
;)

RoVoR

Citaat van: Jack v op 15-04-2012 20:02:48
Je moet echt tussen de stuurpomp en inlaatspruitstuk kijken.

Is hier een fototje van of vadis tekening. Ik ken deze niet. ik ga meteen even kijken.

Ludo

Hier zie je het knietje in het midden van de foto.

Ik gok dat je geen knietje vind.  ;D