Kleppen onder druk zetten: sist. Kleppen lek?

Gestart door Hengeveld, 13-04-2012 21:56:11

Vorige topic - Volgende topic

Hengeveld

Momenteel ben ik bezig om de klepseals te gaan vervangen van mijn C70 T5 '98. Hiertoe moeten de cilinders onder druk gezet worden, zodat de kleppen ook zonder veren ophoog blijven staan. Tijdens het op druk zetten van de cilinders hoor en voel ik wat lucht ontsnappen via het inlaatspruitstuk. Wellicht ook via het uitlaatspruitstuk.

Is het normaal dat er lucht langs de kleppen stroomt? Alle cilinders hebben dit namelijk. Een compressietest kan ik in dit stadium niet meer doen.
Moet ik me hierdoor meer zorgen maken dat de kleppen kunnen vallen, bij het verwijderen van de kleppen?

Hengeveld

Antwoord is: nee, er mag niet veel lucht langs de klemmen stromen. Gebeurt dat wel, tik dan even de kleppen aan, zodat ze zich beter zetten. Bij mij werkt dat nu.

CharlieFox

Je kunt ook 'n stuk nylon koord / touw in je cilinder proppen en dan je zuiger omhoog duwen. Dan blijven je kleppen ook in positie. Beproefde methode en simpel.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

MVeldhuis

De een noemt het een beproefde methode, de ander noemt het gepruts zullen we dan maar zeggen ;D

Jack v

Citaat van: MVeldhuis op 14-04-2012 23:18:11
De een noemt het een beproefde methode, de ander noemt het gepruts zullen we dan maar zeggen ;D
precies, ik zou zeggen koprevisie.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MVeldhuis

Ik doel niet op het klepprobleem Jack, dat lijkt Hengeveld wel onder controle te hebben.
Ik doelde meer op een stuk touw de cilinder in drukken.

CharlieFox

Ik begrijp wat je bedoelt. Met perslucht is uiteraard de ideale manier en je kunt inderdaad gelijk de klepdichting testen.

Echter niet elke hobby-sleutelaar heeft de beschikking over perslucht. Een stuk koord kan overkomen als gepruts, maar het is erg effectief en het werkt (proefondervindelijk ondervonden). En wie weet, brengt het overige forumleden en/of gastbezoekers van dit forum op 'n idee.

Ik heb er altijd grote bewondering voor hoe ze in bijvoorbeeld Afrikaanse landen hun auto's repareren. Met 'n minimale hoeveelheid tools de klus toch klaren, geweldig!

BTW: Hoe is het nou met de TS? Lukt dat wat, die seals vervangen?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

V70geRwin

Citaat van: CharlieFox op 15-04-2012 17:46:00
Ik begrijp wat je bedoelt. Met perslucht is uiteraard de ideale manier en je kunt inderdaad gelijk de klepdichting testen.

Echter niet elke hobby-sleutelaar heeft de beschikking over perslucht. Een stuk koord kan overkomen als gepruts, maar het is erg effectief en het werkt (proefondervindelijk ondervonden). En wie weet, brengt het overige forumleden en/of gastbezoekers van dit forum op 'n idee.

Ik heb er altijd grote bewondering voor hoe ze in bijvoorbeeld Afrikaanse landen hun auto's repareren. Met 'n minimale hoeveelheid tools de klus toch klaren, geweldig!

BTW: Hoe is het nou met de TS? Lukt dat wat, die seals vervangen?

Dank voor de tip, ik hou wel van die praktische oplossingen  :eusa_clap:
En bovendien moeten mijn klepseals ook nog  ;)

Martijn_B

Jouw klepseals moeten al 2 jaar geloof ik ;-)

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

V70geRwin

Citaat van: Martijn_B op 15-04-2012 23:07:29
Jouw klepseals moeten al 2 jaar geloof ik ;-)

ja idd, is een cosmetische ingreep, verbruik van die seals valt reuze mee...
het is vooral erg blauw bij file rijden  ;D

Piere

Hmmmm  :eusa_think:

Als je kleppen pas goed afsluiten onder de veerdruk nadat je ze een tik hebt gegeven, dan sluiten ze toch ook niet goed als je motor gewoon draait lijkt me? Zijn ze dan niet gewoon immens smerig?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Hengeveld

Klepseals zijn vervangen. Is een erg simpel klusje eigenlijk, maar je moet wel secuur werken. Ergens een foutje en je bent een stuk verder van huis. Die truc met touw vind ik wel grappig. Maar ik doe het inderdaad liever met perslucht.

Dat de kleppen (pas) goed sluiten als je ze even ingedrukt hebt met de klepveerspanner is zo raar toch niet. De nokkenassen doen precies hetzelfde.

Motortje snort weer lekker en tot op heden geen blauw pluimpje gezien. Oude klepseals waren keihard. Ik heb nog foto's gemaakt, dus ik zal proberen een how-to te maken.

HESSIE

Thys

Naar die how-to ben ik wel benieuwd, er staat hier in de schuur nog een blok wat een paar verse seals kan gebruiken.

thijsvanderplas