eerste vergelijking v70 10 klepper en cross country turbo 20 klepper

Gestart door victorschut, 20-06-2012 22:40:13

Vorige topic - Volgende topic

victorschut

Ik heb nu 2000 km gereden met de xc uit 1998 automaat met LPG. Ik had een 2,5 zonder turbo met automaat en Vialle LPI. Wat me eigenlijk tegenvalt is dat het grotere vermogen alleen tot zijn recht komt op de snelweg. Als je een sprintje trekt draai je al heel snel 4000 toeren zoniet 5000. De automatische versnellingbak KLAPT voor mijn gevoel van de ene naar de andere versnelling. Bij de ongeblazen 10 klepper van 140 pk verliep dit soepeler. Eventueel kon je in de automaat de S knop kiezen maar dan nog was het schakel verloop veel soepeler.

Waarom 190 pk en een automatische versnellingsbak is nog een raadsel. Het lijkt mij dat een handmatige bak beter was geweest.

Ook kan ik me nu wel voorstellen waarom die haakse overbrenging dan stuk gaat. Het lijkt dus een kwestie van beheersing. Althans dat hoop ik maar.

)()()sT

Ehh, een T5 met >250pk. doet het ook prima met automaat hoor ???
Een XC is geen snelheidsmonster maar doet smooth zijn werk en heeft juist meer pit onderin t.o.v. een 20v. Da's tenminste mijn ervaring...

Miel850

Citaat van: )()()sT op 20-06-2012 22:45:52
Ehh, een T5 met >250pk. doet het ook prima met automaat hoor ???
Een XC is geen snelheidsmonster maar doet smooth zijn werk en heeft juist meer pit onderin t.o.v. een 20v. Da's tenminste mijn ervaring...

Inderdaad een beetje appels met peren vergelijken lijkt me.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Chris

In verband met dat 'klappen' waar je over spreekt zou ik eens beginnen om de bakolie van de XC te verversen. Dat scheelt vaak al heel veel. Na 15.000km doe je dat weer.

Sowieso klappen die oude automaatbakken best wel vond ik zelf... die van mij T-5 klapte overigens ook wat meer dan die van de GLE van mijn collega.

Jan_D.

Als de bakt "klapt" is het niet goed. Bij mijn R AT (240pk) voelde je alleen de overgang van 1 naar 2. Dat ging soepeltjes maar was wel merkbaar. Voor de overige versnellingen moet je bijna opletten om ze te voelen. Ik heb er bijna 200.000 km mee afgelegd (en er stond al ruim 125 dkm op de teller toen ik de wagen kocht. Wel af en toe olie van de AT verversen / spoelen!

Chris

Sowieso handig om eerst helder te hebben wat het 'klappen' precies is... wellicht noem je het zo maar is een een schok? Of hoor je echt een flinke tik?

Met woorden blijft het lastig zoiets te omschrijven, en om nou gelijk te gaan roepen dat het niet goed is....

Turbobiker

Bij 4000-5000 toeren ben je al flink op het gaspedaal aan het stampen. En dan heb je wat meer vermogen dan voorheen en dan wordt de automaatbak wat minder subtiel.

Maar eerst inderdaad een nieuwe olie en kijken of het beter wordt.
De Tussenpaus

ulkeman

hoe is de onderhoud verder van die xc?
motorsteunen en dergelijke?

beetje een waardeloze vergelijking verder ;)

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

thuur

Citaat van: Jan_D. op 21-06-2012 12:03:30
Als de bakt "klapt" is het niet goed. Bij mijn R AT (240pk) voelde je alleen de overgang van 1 naar 2. Dat ging soepeltjes maar was wel merkbaar. Voor de overige versnellingen moet je bijna opletten om ze te voelen. Ik heb er bijna 200.000 km mee afgelegd (en er stond al ruim 125 dkm op de teller toen ik de wagen kocht. Wel af en toe olie van de AT verversen / spoelen!

Van 1 naar 2 mag je best voelen, de rest moet soepel gaan. Motorsteunen zijn altijd verdacht, maar ook de kwaliteit van de olie doet veel. Daarnaast zijn er nog wat factoren zoals de TPS wat ook een rol hebben in het schakelgedrag.

Gr 8)

victorschut

het is meer dat in vergelijking met de 2,5 10 klepper deze motor veel sneller in de toren klimt en regelmatig zit ik op 4000 toeren en als die dan schakeld gaat dat logischerwijs niet zo soepeltjes. Eigenlijk meer een gevalletje zachtjes met het gaspedaal omgaan.
Maar ach het went al. ;D