In welke versnelling rijden op LPG

Gestart door Illya89, 16-04-2012 13:49:49

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

1:8.
Er zijn genoeg ritten geweest dat ik dat absoluut niet haalde met de Kliko.
Als mijn vrouw reed kwam het gebruik meestal rond de 1:10 uit.
110 op de cc en schakelen voor de 2500 toeren, veel anticiperen en weinig remmen.

Ik ben meer van het doorrijden tot je het nog net haalt zonder de ABS aan te spreken.
::)
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

StefanCJ

Citaat van: Snellebaksteen op 20-04-2012 12:22:11
1:8.
Er zijn genoeg ritten geweest dat ik dat absoluut niet haalde met de Kliko.
Als mijn vrouw reed kwam het gebruik meestal rond de 1:10 uit.
110 op de cc en schakelen voor de 2500 toeren, veel anticiperen en weinig remmen.

Ik ben meer van het doorrijden tot je het nog net haalt zonder de ABS aan te spreken.
::)

;D

Overigens, ik ben ook blij als ik 1 op 8 haal ...

Illya89

Ik heb het wat beter bijgehouden.

Begin deze week 110km/h autostrade + grote wegen --> 12,32l/100km of  1:8,3

Later deze week 120km/h autostrade + lange filles --> 16,3l/100km of 1:6,1

En vandaag 100km 110km/h gereden (open autostrade geen verkeer) --> 9,24l/100km haalde 1:10

Ik maak me niet meer zo zorgen om het verbruik :D

MenzoChantal

Gewoon het HNR toepassen (ja...ik ben instructeur..ook op dat gebied)

op een vlakke weg kun je zelfs 50 in de vijf rijden zolang de motor maar mooi "rond" blijf lopen. Moet je bij versnellen of bergop meer dan 1/2 gas geven? Terugschakelen!

Optrekken? : max. half gas en tussen 2300 en 2500 tpm opschakelen.

Veel brandstof besparen: afremmen door vroegtijdig gas los te laten (niet terugschakelen tenzij het toerental onder de 1500 tpm komt, dan begint de Volvo weer in te spuiten) het verbruik tijdens uitrollen: 0,0L/100km.

Snelheid is ook een grote brandstof vreter: 2 x snel is 4x hogere luchtweerstand!

Enfin... ik zal niet verder zeuren... anders is het net of ik aan het werk ben :)
Ja eindelijk een 850...een T5 nog wel!

Blackfox

Citaat van: Illya89 op 21-04-2012 19:32:59
Ik heb het wat beter bijgehouden.

Begin deze week 110km/h autostrade + grote wegen --> 12,32l/100km of  1:8,3

Later deze week 120km/h autostrade + lange filles --> 16,3l/100km of 1:6,1

En vandaag 100km 110km/h gereden (open autostrade geen verkeer) --> 9,24l/100km haalde 1:10

Ik maak me niet meer zo zorgen om het verbruik :D

Haal je dit verbruik van je BC af? of kijk je naar je dagteller en het aantal liters dat je dan weer tankt.
BC is altijd positief wat verbruik betreft naar mijn mening.
Mijn gemiddeld verbruik volgens BC over 7000K is 7,5l/100km.
Komt neer op een verbruik van 1 op 10 in de praktijk bij mij ;)

NinaPaul

Om dezelfde prestaties op lpg te behalen zal je meer lpg moeten gebruiken.
(lagere calorische waarde van lpg t.o.v. benzine)

De boordcomputer leest het benzine verbruik af, niet de daadwerkelijke gebruikte lpg.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

lebowski

Citaat van: NinaPaul op 23-04-2012 22:30:47

De boordcomputer leest het benzine verbruik af, niet de daadwerkelijke gebruikte lpg.
Ik heb sinds 3 weken lpi en tot mijn verbazing geeft de BC wél het huidig verbruik en gemiddeld verbruik tijdens het rijden op lpg, alleen de afstand tot leeg klopt niet :-)  De verbruikswaarden van de BC komen aardig overeen met de praktijk. Blijkbaar worden die waarden op een andere manier berekend, stand gaspedaal, snelheid, toeren ed.

NinaPaul

Citaat van: lebowski op 24-04-2012 09:16:38

Ik heb sinds 3 weken lpi en tot mijn verbazing geeft de BC wél het huidig verbruik en gemiddeld verbruik tijdens het rijden op lpg, alleen de afstand tot leeg klopt niet :-)  De verbruikswaarden van de BC komen aardig overeen met de praktijk. Blijkbaar worden die waarden op een andere manier berekend, stand gaspedaal, snelheid, toeren ed.

Is niet mogelijk,
-De boordcomputer staat niet in verbinding met het lpg systeem.
-de LPG computer herberekend te hoeveelheid in te spuiten lpg.
-lagere calorische waarde van lpg ongeveer 12% (afhankelijk van samenstelling).

Deze uitspraak is relatief: "komt aardig overeen met de praktijk", wat is aardig overeenkomen? 1% afwijking, 5%, 10%, meer?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

Dat in inderdaad onmogelijk. De boordcomputer krijgt gegevens van de auto ECU en dat is gebaseerd op het virtuele benzineverbruik.
Als je een tank LPG leegrijdt op de snelweg zul je bij het tanken merken dat je zo'n 20% meer verbruikt hebt dan de BC aangeeft.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

solidnmgn

Ik rij nu sinds 5 weken een rofl met 420k op de teller en rijdend op LPG met zeker 2 jaar achterstallig onderhoud. Mijn verbruik is gemiddeld 1 op 9. Ik rijd dan gewoon lekker rustig tot 130/140 op de snelweg. Binnen de bebouwde kom blijf ik onder de 2500 toeren. gewoon rustig met je gaspedaal omgaan.

Ik hoop dat als mijn mega goedkoop aangeschafte roffel in Julie zonder al te veel problemen door de APK heen gaat eindelijk zijn verdiende onderhoud kan gaan krijgen. Hopelijk gaat ie dan nog iets zuiniger rijden.
Gekocht voor 350 euro echter nu al 50k op te teller zonder noemenswaardige kosten... Zelfs me vrouw roept.. de volgende word weer een Volvo

lebowski

Citaat van: NinaPaul op 24-04-2012 10:31:13

Is niet mogelijk,

Deze uitspraak is relatief: "komt aardig overeen met de praktijk", wat is aardig overeenkomen? 1% afwijking, 5%, 10%, meer?

Mijn punt is dat de BC het verbruik berekent op afgeleide indicatoren (zoals snelheid, stand gaspedaal ed) en niet op het echte verbruik van benzine. Want dan zou ik in de laatste 3 weken zo'n 5 liter op 2000 km verbruikt hebben (0,25 liter per 100km).

Het verbruik op lpg is iets hoger dan op benzine (duh). De afwijking tussen echt verbruik en BC is minder dan 10% ongeacht of ik op benzine rijd (zoals afgelopen half jaar) of lpg (laatste 3 weken).

NinaPaul

Citaat van: lebowski op 24-04-2012 13:03:24
Citaat van: NinaPaul op 24-04-2012 10:31:13

Is niet mogelijk,

Mijn punt is dat de BC het verbruik berekent op afgeleide indicatoren (zoals snelheid, stand gaspedaal ed) en niet op het echte verbruik van benzine. Want dan zou ik in de laatste 3 weken zo'n 5 liter op 2000 km verbruikt hebben (0,25 liter per 100km).

Het verbruik op lpg is iets hoger dan op benzine (duh). De afwijking tussen echt verbruik en BC is minder dan 10% ongeacht of ik op benzine rijd (zoals afgelopen half jaar) of lpg (laatste 3 weken).

Sorry, maar dit is niet waar.

De boordcomputer krijgt de gegevens van de ecu die ze weer van de diverse sensoren krijgt.
Het volledige benzine systeem BLIJFT INTACT/ONGEWIJZIGD bij het rijden op lpg, enkel worden de injectoren onderbroken.
Dus ja de ecu berekent wel degelijk het VIRTUEEL verbruik van benzine, al wordt deze niet EFFECTIEF ingespoten.

Over verbruik liegen tegen jezelf is prima, maar de software doet dit niet (vialle lpi). Vialle zelf zegt
CiteerVerbruikt mijn auto met autogas meer brandstof?
Doordat autogas per volume eenheid een lagere energiewaarde heeft dan benzine, zal het verbruik tijdens het rijden op autogas circa 15-20% hoger zijn dan het verbruik dat u op benzine gewend bent. Het uiteindelijke meerverbruik is onder meer afhankelijk van de verhouding tussen het propaan en butaan van het door u getankte autogas.
-Gottfried Leibniz

)()()sT

Ja Paul, je hebt echt gelijk hoor ;D

Ludo

Citaat van: )()()sT op 24-04-2012 13:44:49

Hij heeft alleen geen ervaring met de praktijk.

;D

NinaPaul

Citaat van: Ludo op 24-04-2012 17:43:38
Citaat van: )()()sT op 24-04-2012 13:44:49

Hij heeft alleen geen ervaring met de praktijk.

;D

Waar haal je die wijsheid onzin vandaan?

Blijkbaar weet je meer over mij dan ik zelf weet, vertel, vertel, vertel, ik luister.
-Gottfried Leibniz