Project Koelsysteem compleet vervangen

Gestart door timj, 20-04-2012 18:41:33

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Ik heb ontlucht door eerst te vullen, motor te laten lopen totdat de koelfan aanslaat, tussentijds af en toe eens lekker in de slangen knijpen. Op het moment dat de koelfan aanslaat, daalt het niveau behoorlijk. Tijdens het warmlopen wil het vaatje nog wel een paar keer overlopen.

Ik vind dat er niets mis is met een metalen pijpje, maar dan moet er wel zo'n ribbel (wat is de officiële term daarvoor?) opzitten om de slang goed vast te klemmen.

ulkeman

idd ontluchten met de dop er op tot de fan aan slaat,
dan motor uit en bij vullen.

verder koper of een metalen buisje oxideert als een gek in buiten lucht waar hij dus zit onder de motor kap.
is een kwestie van paar jaar en hij is door.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ludo

De dop moet er echt niet op hoor.
Als je maar wacht tot de thermostaat open gaat, en de fan een keer aan en uitslaat.

ulkeman

Citaat van: Ludo op 04-05-2012 21:44:19
De dop moet er echt niet op hoor.
Als je maar wacht tot de thermostaat open gaat, en de fan een keer aan en uitslaat.

zo doe ik het en meer mensen.
werkt prima.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ludo

Tuurlijk werk dat ook, maar het moet niet persé.
Veel mensen denken ook dat het water eruit spuit zonder dop, of dat je de dop niet kan afdraaien met druk op het systeem.  :eusa_doh:
;D

KIM

Heb jij de dop er wel eens afgedraaid met warme motor Ludo?

Ludo

Citaat van: KIM op 04-05-2012 22:54:03

Ja hoor.
Je kan als je na een rit de motor laat draaien, wachten tot de koelfan aan en ook weer afslaat, de motor stopzetten en vervolgens de dop zonder probleem eraf draaien.

Jack v

Citaat van: Ludo op 04-05-2012 23:06:52
Citaat van: KIM op 04-05-2012 22:54:03

Ja hoor.
Je kan als je na een rit de motor laat draaien, wachten tot de koelfan aan en ook weer afslaat, de motor stopzetten en vervolgens de dop zonder probleem eraf draaien.
klopt is geen probleem en ik ontlucht ook met de dop eraf.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

KIM

Volgens mij loopt dan het tankje over. Je niveau stijgt in ieder geval flink als gevolg van de druk in het systeem.
Ik ontlucht door te gaan rijden met een op max gevuld tankje. ik laat dan de auto afkoelen en vul dan koelvloeistof bij. Dan pas is mijn systeem goed ontlucht en staat de KVS op het goede niveau.

Onluchten met afgenomen dop daarentegen zorgt niet voor die drukopbouw; dan kun je wel warm bijvullen.

Oh, ja; die standkachel maakt het nog iets beroerder om te onluchten. Het kan daardoor zo zijn dat ik een dag later toch weer moet bijvullen.

Ludo

Citaat van: KIM op 05-05-2012 09:22:29
Volgens mij loopt dan het tankje over. Je niveau stijgt in ieder geval flink als gevolg van de druk in het systeem.

Echt niet, als je het doet zoals hierboven geschreven, komt er geen druppel uit en het niveau komt zekers niet omhoog.
Altijd zo gedaan en nooit problemen gehad met ontluchten.
Maar als je het niet geloofd of vertrouwd, moet je het niet doen.  ;D

UserID6342

Je kunt met een geopende thermostaat en een beetje beleid de dop er rustig afdraaien.  Let wel, rustig en de tijd geven.  Als je 'm ineens losdraait loopt tie over.

Hoe ik de auto altijd ontlucht na koelsysteemwerkzaamheden, potje goed vol vullen, auto starten en laten lopen zonder dop ondertussen flink knijpend in slangen en wachten tot thermostaat losgaat, pas als de fan voor de eerste keer is aangeslagen en weer af is gegaan potje bijvullen (nog steeds zonder dop) en de volgende dag kijken als de auto geheel is afgekoeld naar het niveau en op peil brengen.  Altijd goed ;D

jeroen74

Als ik zonder dop ontlucht, loopt ie bij mij langzaam over tijdens het warm draaien. Misschien moet ik een volgende keer er misschien wat minder indoen :eusa_think:

Het duurt in ieder geval behoorlijk lang voordat eindelijk de fan aanslaat, je bent zomaar een half uur verder. Wel grappig hoe opeens het niveau behoorlijk daalt als de fan aanslaat. En de gekke en enge geluiden die je hoort als je na opnieuw vullen de motor voor het eerst start :)

Jack v

dat zijn dus allemaal luchtbellen Jeroen. Die gevult worden. Soms moet je zelfs wel 2x bijvullen voordat ie op peil blijft.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

)()()sT

Maar goed, ik twijfel dus altijd of je de dop eraf of erop moet houden tot de fan aanslaat. Want soms sta je dus gewoon 20 minuten "uit je neus te eten" ;D
Als idd. de fan is aangegaan en weer uitgaat en je zet de motor af, dan zakt het niveau in het vaatje.

The Demon

Dop erop of eraf maakt volgens mij niet veel verschil, hooguit dat de opwarmtijd iets langer is met de dop eraf.
Lucht(bellen) zullen altijd bovenin het systeem gaan zitten, dus zorg dat je expansievaatje het hoogste punt is en alle lucht komt eruit.

Mijn oude Mazda 626 ('86er) had op een gegeven moment dat hij afsloeg na boven de 3000 toeren te zijn geweest door een bevroren verdamper (LPG) bleek dat de verdamper hoger zat dan de rest van het koelsysteem en dus daar bleef de lucht in "hangen".
Verdamper een paar cm lager gemonteerd en het probleem heeft zich nooit meer voor gedaan.

Groet,
The Demon.