wat voor soort gas systeem heb ik in de 850?

Gestart door ljvanderm, 21-04-2012 18:39:40

Vorige topic - Volgende topic

ljvanderm

Hallo ik las dat er verschillend systemen zijn met g3 nu heb ik geen papieren van de gasinstallatie en vroeg me af hoe je kan zien wat voor systeem het is. ik zie niks op de tank of bij de motor staan?

Groetjes Leo

Ludo

Ben je zeker dat er een gasinstallatie in zit?.
In onze glazen bol zien we anders helemaal niks.

ljvanderm

ljvanderm

Citaat van: Ludo op 21-04-2012 18:46:56

Ik doe trouwens ook niet aan waarzeggerij , heel onbetrouwbaar die glaze bol van je :0)

rovelra

Ludo

Citaat van: ljvanderm op 21-04-2012 18:49:24

Ik doe trouwens ook niet aan waarzeggerij , heel onbetrouwbaar die glaze bol van je :0)

De glazen bol moet 'dienst doen' aan de hand van jou informatie.
Gezien je geen informatie geeft, kan deze vraag ook niet beantwoord worden.
Dat was het moraal... 
:eusa_doh:

ljvanderm

Citaat van: Ludo op 21-04-2012 18:55:16
Citaat van: ljvanderm op 21-04-2012 18:49:24

De glazen bol moet 'dienst doen' aan de hand van jou informatie.
Gezien je geen informatie geeft, kan deze vraag ook niet beantwoord worden.
Dat was het moraal... 
:eusa_doh:
oooo  hahahahahahaahahaha ik heb ook geen informatie?!! ik vraag juist hoe ik er achter kom?
Misschien zeggen deze foto's wat?!

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ljvanderm

ljvanderm

Waar dat oranje licht voor is boven de tank heb ik ook geen idee van?

ljvanderm

Marc O.

In ieder geval een verdamper, dus geen LPi. Merk weet ik niet. Necam? Of is dat een Vialle tank?
...The Nile isn't just a river in Africa...

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ljvanderm

Is het dan 1 of 2b?

Er zijn in principe 2 systemen.

1) gas mengstuk vóór de gasklep, Het gas wordt van vloeibaar naar damp omgezet in "de verdamper". Deze verdamper word warmgehouden door het koelwater van de motor. Zo bevriest hij in de winter en/of op hoge rijsnelheid niet. Dit gas wordt voor de gasklep gemengt met lucht, door dat het "meegezogen"wordt met de aangevoerde lucht naarde motor (venturi effect). De hoeveelheid mengsel wordt bepaald door de bestaande gasklep. -toevoeging- de mengsel verhouding wordt bepaald door de servoklep in de dampgasleiding.
Voordelen:
- veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud), simpele techniek dus relatief goedkoop.
Nadelen:
- de venturi zorgt voor een restrictie in het inlaatsysteem, welke het vermogen bij het op benzine rijden ook beïnvloed.
- (beperkt) vermogens verlies t.o.v. benzine.
- Relatief veel kans op back-fire (en de daaruit volgende schade als luchtfilterhuizen en LMM).
- Niet geschikt voor turbo motoren (er zijn uitzonderingen, maar blijft risicovol)

2) Injectie systemen, hierbij wordt de LPG per cilinder ingespoten door een speciale injector.
Daar bestaan op dit moment een tweetal technieken voor. Injectie systemen passen zich beter aan aan veranderingen in belasting van de motor, in de praktijk zijn ze ietwat zuiniger. Helaas is het in alle gevallen een gecompliceerde techniek; dit vertaalt zich in een wat hogere prijs.

deze injectiesystemen kan je nog onderverdelen in een tweetal subgroepen:

2a) "vloeibare" injectie. Het gas wordt door een pomp in de tank onder zeer hoge druk naar de injectoren gepompt (eigenlijk: rondgepompt) . Deze injectoren spuiten het nog vloeibare gas kort voor de inlaatklep in het inlaat spruitstuk. Deze ingespoten, nog vloeibare, LPG zal door de drukverlaging na het uittreden uit de nozzle van de injector ogenblikkelijk naar dampstaat willen. Hiervoor is warmte nodig welke ontrokken wordt aan de lucht waarmee het mengsel gevormd wordt. Doordat dit zuurstof/gas mengsel sterk afkoelt, neemt de zuurstof dichtheid toe (soort intercooler effect) en daarmee compenseert het grotendeels de lagere energie dichtheid van het lpg mengsel. Voordelen:
- Nauwelijks vermogens verlies
- geen verdamper
- back-fire nagenoeg uitgesloten.
Nadelen:
- kwetsbare hogedruk pomp/injectoren
- beperkte keuze aan tank uitvoeringen (pomp en tank zijn een eenheid).

2b) "gas"injectie. Het gas stroomt door de overdruk in de tank naar een verdamper welke warmgehouden wordt door het koelwater van de motor (soms ook electrisch). Daarna wordt dit gas vlak voor de inlaatklep Ingespoten in het inlaatspruitstuk en daar gemengd met lucht. Omdat dit zuurstof/LPG  mengsel een wat lagere energie dichtheid heeft (ca. 5%) dan normaal gesproken bij een zuurstof/benzine mengsel het geval zou zijn, is het uiteindelijke motor vermogen ook iets lager.
Voordelen:
- Robuuste techniek met beproefde injectoren
- veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud)
Nadelen:
- Beperkt vermogens verlies t.o.v. benzine.
- Bepaalde systemen schakelen over op benzine bij hoge belasting (om te arm draaien tegen te gaan, maar het benzine verbuik neemt bij 'sportief' gebruik toe)

NinaPaul

Citaat van: ljvanderm op 21-04-2012 19:34:23
Is het dan 1 of 2b?

Er zijn in principe 2 systemen.

1) gas mengstuk vóór de gasklep, Het gas wordt van vloeibaar naar damp omgezet in "de verdamper". Deze verdamper word warmgehouden door het koelwater van de motor. Zo bevriest hij in de winter en/of op hoge rijsnelheid niet. Dit gas wordt voor de gasklep gemengt met lucht, door dat het "meegezogen"wordt met de aangevoerde lucht naarde motor (venturi effect). De hoeveelheid mengsel wordt bepaald door de bestaande gasklep. -toevoeging- de mengsel verhouding wordt bepaald door de servoklep in de dampgasleiding.
Voordelen:
- veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud), simpele techniek dus relatief goedkoop.
Nadelen:
- de venturi zorgt voor een restrictie in het inlaatsysteem, welke het vermogen bij het op benzine rijden ook beïnvloed.
- (beperkt) vermogens verlies t.o.v. benzine.
- Relatief veel kans op back-fire (en de daaruit volgende schade als luchtfilterhuizen en LMM).
- Niet geschikt voor turbo motoren (er zijn uitzonderingen, maar blijft risicovol)

2) Injectie systemen, hierbij wordt de LPG per cilinder ingespoten door een speciale injector.
Daar bestaan op dit moment een tweetal technieken voor. Injectie systemen passen zich beter aan aan veranderingen in belasting van de motor, in de praktijk zijn ze ietwat zuiniger. Helaas is het in alle gevallen een gecompliceerde techniek; dit vertaalt zich in een wat hogere prijs.

deze injectiesystemen kan je nog onderverdelen in een tweetal subgroepen:

2a) "vloeibare" injectie. Het gas wordt door een pomp in de tank onder zeer hoge druk naar de injectoren gepompt (eigenlijk: rondgepompt) . Deze injectoren spuiten het nog vloeibare gas kort voor de inlaatklep in het inlaat spruitstuk. Deze ingespoten, nog vloeibare, LPG zal door de drukverlaging na het uittreden uit de nozzle van de injector ogenblikkelijk naar dampstaat willen. Hiervoor is warmte nodig welke ontrokken wordt aan de lucht waarmee het mengsel gevormd wordt. Doordat dit zuurstof/gas mengsel sterk afkoelt, neemt de zuurstof dichtheid toe (soort intercooler effect) en daarmee compenseert het grotendeels de lagere energie dichtheid van het lpg mengsel. Voordelen:
- Nauwelijks vermogens verlies
- geen verdamper
Nadelen:
- kwetsbare hogedruk pomp/injectoren
- beperkte keuze aan tank uitvoeringen (pomp en tank zijn een eenheid).

2b) "gas"injectie. Het gas stroomt door de overdruk in de tank naar een verdamper welke warmgehouden wordt door het koelwater van de motor (soms ook electrisch). Daarna wordt dit gas vlak voor de inlaatklep Ingespoten in het inlaatspruitstuk en daar gemengd met lucht. Omdat dit zuurstof/LPG  mengsel een wat lagere energie dichtheid heeft (ca. 5%) dan normaal gesproken bij een zuurstof/benzine mengsel het geval zou zijn, is het uiteindelijke motor vermogen ook iets lager.
Voordelen:
- Robuuste techniek met beproefde injectoren
- veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud)
Nadelen:
- Beperkt vermogens verlies t.o.v. benzine.
- Bepaalde systemen schakelen over op benzine bij hoge belasting (om te arm draaien tegen te gaan, maar het benzine verbuik neemt bij 'sportief' gebruik toe)

nummer 1 lijkt me de meest voor de hand liggende

Aangezien ik geen injectoren kan bekennen op het inlaat traject.

Om het zeker te weten even de slangen vanaf de verdamper volgen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz