Bonk bij terugschakelen

Gestart door rludeke, 06-04-2012 22:42:33

Vorige topic - Volgende topic

rludeke

Mijn V70R FWD geeft soms een "bonk" bij terugschakelen. Het gebeurt niet vaak en voor de rest schakelt de automaat goed. Overgangen zijn eigenlijk niet voelbaar.
Het komt voornamelijk voor als je op de snelweg rustig rijdt, een km of 90 en dan flink gas geeft en de bak terug schakelt.
Wat ik hier op het forum lees lijkt het dat gelijksoortige klachten voornamelijk door versleten motorrubbers veroorzaakt worden. Iedereen het hier mee eens of zou het ook aan de binnenste linker homokineet kunnen liggen. Daar lijk ik wat speling op te voelen. Ik zat ook nog aan een flush van de automaat te denken, maar heb daar een beetje mijn twijfels bij. De bak schakelt eigenlijk keurig. De auto heeft 230000km gelopen.
Ik hoor jullie ideeen graag. Heb nog niet zoveel ervaring met volvo's  :-[

rludeke

P.S. Als ik de auto heen en weer rol in P gaat de motor behoorlijk heen en weer, een paar cm lijkt het wel. Leek mij net echt een indicatie dat de motorrubbers lekker in orde zijn.

cas

even goed inspecteren dus. Op het oog kunnen ze goed lijken, maar onder belasting zie je de scheurtjes, of scheuren. breekijzer erbij  ;D 
bovenste motorsteun is goed te bekijken, je pakt het eifeltoren frampje beet, en draaid dat een beetje....  onder bij de bak moet even met een breekijzer of bandenlichter. de anderen.... komen later wel. Dit zijn naar mijn mening de meest waarschijnlijke.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

verron

Citaat van: cas op 10-04-2012 08:14:49
even goed inspecteren dus. Op het oog kunnen ze goed lijken, maar onder belasting zie je de scheurtjes, of scheuren. breekijzer erbij  ;D 
bovenste motorsteun is goed te bekijken, je pakt het eifeltoren frampje beet, en draaid dat een beetje....  onder bij de bak moet even met een breekijzer of bandenlichter. de anderen.... komen later wel. Dit zijn naar mijn mening de meest waarschijnlijke.

Had hetzelfde probleem, bij mij was de motorsteun rechtonder op het subframe gaar, deze vervangen en het probleem is weg.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

rludeke

Heb inmiddels de motorsteun rechtsvoor vervangen en het is beter geworden maar nog niet helemaal weg. Morgen ga ik de rest van de motorsteunen maar vervangen. Het blok lijkt nog steeds redelijk laag te liggen. Maximaal 10mm speling met het subframe op sommige plekken.

Misha

Volgens mij haalt men vaak motorsteunen en reactiearmen door elkaar.

Het ding bovenop is een reactiearm, net als onderste waar bak op het subframe zit.

De dingen waar het blok echt bovenop ligt / drukt zijn motorsteunen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het