Heeft iemand wat tips voor de aanschaf van een 440?

Gestart door Midicijnman, 03-05-2012 23:19:00

Vorige topic - Volgende topic

grijzev70tdi

Ik vind het eerste type trouwens mooier. Hebbene r ook een gehad, op gas met dikke wielen en spoiler. heeft het 3 ton uitgehouden. Me pa heeft toen een 740 gekocht. Ik weet nog goed toen de 440 weg ging, moest toen huilen (was 3 of 4 jaar)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Hengeveld

Eerste type is technisch slechter, in allerlei opzichten, zoals slechtere motor en veel meer roestproblemen. Dus altijd vanaf MY'94 kopen.

grijzev70tdi

Citaat van: Hengeveld op 04-05-2012 00:03:46
Eerste type is technisch slechter, in allerlei opzichten, zoals slechtere motor en veel meer roestproblemen. Dus altijd vanaf MY'94 kopen.

Motor is volgens mij gewoon het zelfde hoor....
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Hengeveld

Oude serie was 1.7, na '94 werd dat de 1.8. De oude 2.0 was ook slechter dan de nieuwere 2.0 met groene peilstok (zoals eerder genoemd). De 1.6 is naar mij menig te zwak.

Sem

Citaat van: Hengeveld op 04-05-2012 00:03:46
Ik heb nooit verschil qua roesten gemerkt tussen eerste en tweede type. Ze gaan allemaal naar de donder. Ook bij 95'ers is de Chinees jaloers op de hoeveelheid kroepoek zo'n achterscherm heeft. Toevallig was mijn "bats" 460 GLE uit 1990 roestvrij, maar had allemaal ML gaatjes en is dus waarschijnlijk bij aflevering eerst met ML behandeld. Hadden ze allemaal moeten doen!

Nadeel van de oudere is natuurlijk een carburateur..., maar zelfs daar heb ik in mijn 86'er 480 geen last van gehad. De 460 was een injection dus ook prima. Wel is de ontsteking van die renaultmotoren erg gevoelig voor vocht. Als alles wat ouder wordt heb je al gauw last van inhouden met vochtig weer.

Hengeveld

Tweede serie heeft een betere antiroestbehandeling in de fabriek gekregen. Voor de 480 geldt hetzelfde. Als iemand zelf voor goede roestprotectie zorgt, is het natuurlijk ook goed.
FYI injectie is in dit geval monopoint-injectie. Nog niet zo mooi als bij de 850...

Sem

Citaat van: Hengeveld op 04-05-2012 00:17:40
Tweede serie heeft een betere antiroestbehandeling in de fabriek gekregen. Voor de 480 geldt hetzelfde. Als iemand zelf voor goede roestprotectie zorgt, is het natuurlijk ook goed.
FYI injectie is in dit geval monopoint-injectie. Nog niet zo mooi als bij de 850...
Ik begrijp ook wat je bedoelt met die roestbehandeling, maar ik heb nog nooit het verschil gezien. Sterker nog.. ik kom knappere eerste types tegen dan anderom. Enfin..

Midicijnman

Heerlijk dit! Ik ben een hoop wijzer en tegelijkertijd meer verward dan ooit. We gaan zaterdag eens even een kijkje nemen bij de auto. Ik zal wel melden wat het is geworden... Bedankt zover allemaal.

Boeijke

Hebben er ook 1 gehad.
Ding liep altijd en ook nagenoeg geen roest op de schermen. Wel liet op verschillende plaatsen de blanke lak los.

Laguna-S60R

Citaat van: antraciet op 03-05-2012 23:41:26
Citaat van: Hengeveld op 03-05-2012 23:39:36
Achterste wielkastranden roesten snel, zoals Sem zegt, vooral bij de vroege serie. De 1.8 (zoals op de achterklep staat) is een prima motor (Renault), ook voor LPG. Deze zweet wel olie bij de carterpan, maar dat is normaal. Krukaskeerring kan ernstig lekken, maar dat zie je snel genoeg als je onder de auto kijkt. In dat geval moet de versnellingsbak eraf: veel arbeid. En de kleppen moeten (met plaatjes) gesteld worden.

Ze zijn met ABS geleverd. Makkelijk te herkennen aan schijfremmen aan de achterkant. Verder zijn opties als airco en halfleren stoelen wel interessant. Kijk dus goed wat je wilt, want in aanschaf maakt het qua prijs niet uit. Onderdelen kosten inderdaad erg weinig, maar arbeid blijft duur. Dus als je er zelf aan knutselt kan het een zeer goedkope auto zijn.

Oeps Renault 2 ton en bak is aan de beurt.

Das onzin...
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Broabander

Heb met mijne 13.500km gereden in 6 maanden en ook niks aan gehad, ja toen ik door een ouwe vrouw aangereden werd ;) verder normaal achterstallig onderhoud voor een auto van €400 met 120K op de klok, dus uitlaat, schokbrekers, vacuumslangetjes, lambdasonde, etc. Spatborden begonnen met roesten maar nog niet ernstig, bak was nog lekker, motor liep prima. Stoelverwarming en airco werkte. Neem geen automaat met CVT, dat zijn ondingen en gaan binnen 100K kapot.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

antraciet

Citaat van: Volvodrivert op 04-05-2012 12:30:25
Citaat van: antraciet op 03-05-2012 23:41:26
Citaat van: Hengeveld op 03-05-2012 23:39:36
Achterste wielkastranden roesten snel, zoals Sem zegt, vooral bij de vroege serie. De 1.8 (zoals op de achterklep staat) is een prima motor (Renault), ook voor LPG. Deze zweet wel olie bij de carterpan, maar dat is normaal. Krukaskeerring kan ernstig lekken, maar dat zie je snel genoeg als je onder de auto kijkt. In dat geval moet de versnellingsbak eraf: veel arbeid. En de kleppen moeten (met plaatjes) gesteld worden.

Ze zijn met ABS geleverd. Makkelijk te herkennen aan schijfremmen aan de achterkant. Verder zijn opties als airco en halfleren stoelen wel interessant. Kijk dus goed wat je wilt, want in aanschaf maakt het qua prijs niet uit. Onderdelen kosten inderdaad erg weinig, maar arbeid blijft duur. Dus als je er zelf aan knutselt kan het een zeer goedkope auto zijn.

Oeps Renault 2 ton en bak is aan de beurt.

Das onzin...

O ja joh vraag maar eens na dan bij diverse renaultexperts  ;) :eusa_whistle:

volvotje850

Als het dezelfde bak is die onder de oude S40/V40 zit zijn het inderdaad niet de beste.

Kingfisher

Heb nagenoeg dezelfde gehad, zowel type, bouwjaar en km-stand nagenoeg hetzelfde.
Probleemloos vele en vele km's mee gereden en die 1.8 is nog knap vlot ook trouwens. Loop je weinig risico mee, zoalang hij natuurlijk op dit moment technisch oke is. Roest is bij dit modeljaar volgens mij helemaal geen issue meer.

mjansen

een kennis van me heeft 14 jaar en 190000km met een 440 glt gereden en er nooit wat mee gehad.
Daarna heeft mijn broer hem overgenomen en er ook nog 5000km mee gereden, en als hij 5k met een auto doet dan zegt dat wel wat over de auto, normaal is het max. 2k bij hem.
En toen was hij ook echt kapot.....
Kort samengevat: gewoon een degelijke auto voor weinig, alleen de roest achteraan de dorpels en wielrandjes even in de gaten houden.