Aftrek 19ct/km regeling vervalt. Vraagje voor de fiscalisten

Gestart door razorx, 05-05-2012 00:45:59

Vorige topic - Volgende topic

Thys

Auto voor de inkomstenbelasting op de zaak zetten is, aldus mijn adviseur, wel mogelijk in geval van bijvoorbeeld een wetswijziging.

Piet

Citaat van: Dirk342 op 05-05-2012 08:46:09
Verkoop beide auto's op papier aan een derde, koop ze weer terug en zet ze op beide zaken.  Dan is het verlies beperkt en is het slechts een administratieve handeling bij het postkantoor en in je boekhouding.  Anders PB maar eventjes.
Ik vraag mij of dit werkt en de belatingdienst dit niet als een truc ziet en dit niet accepteert.

Ik zit toevallig in vrijwel exact dezelfde situatie als razorx, mijn vrouw en ik hebben beide een eenmanszaak en zijn beide in het bezit van een youngtimer. Alleen heeft mijn vrouw hem al vanaf de aanschaf op haar zaak staan en wil ik de mijne, nu die 15 jr oud is geworden, vanuit prive  op mijn zaak zetten.

razorx

Citaat van: Thys op 05-05-2012 12:10:59
Auto voor de inkomstenbelasting op de zaak zetten is, aldus mijn adviseur, wel mogelijk in geval van bijvoorbeeld een wetswijziging.
Dat is zeker de moeite waard om even te checken. Zou mij een hoop rompslomp schelen qua parkeervergunning e.t.c.

Piet

Citaat van: razorx op 05-05-2012 12:46:04
Zou wel mooi zijn als dit zo is inderdaad. Ben benieuwd of dit bevestigd kan worden.

razorx

Site Belastingdienst en Rijksoverheid:
Citeer
Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting
Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.
Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

Keuzemogelijkheden voor de btw
Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt.

Goed wat punten op een rij: De regeling is nog niet door. Het heeft wel alle kans om door te gaan. Hier ga ik dan ook van uit.
Afgezien van de onzekerheid over de regeling weet ik zeker dat er meer ondernemende roffelaars zijn die hun auto al langer hebben maar die sinds kort de 15 jaars grens hebben bereikt en hopen op een voorheen onwaarschijnlijke kans hun auto voor de IB ook af te trekken.

Het heeft geen zin hier een mopper topic van te maken, ondernemen is ook iets negatiefs omkeren.
Voor een beter begrip heb ik de belangrijke juridische sleutelwoorden vet gemarkeerd.

Kort en iets te simpel gezegd betekend onherroepelijk gevolg onder normale omstandigheden het eerste fiscale jaar dat je je auto bezit.
Minder duidelijk is de site van de Belasingdienst, maar ook de Rijksoverheid als het gaat over uitzonderlijke gevallen.
Wat zijn die uitzonderlijke gevallen dan?

Hier kom ik op de post van Thijs, ik heb dezelfde opmerking ook een keer gehoord.
Citaat van: Thys op 05-05-2012 12:10:59

Is een wetswijziging een uitzondelijk geval?

Dit is echter voor mij geen hard bewijs, ik wil dit uit een recent overheidsdocument lezen en niet vertrouwen op een adviseur die wat zegt.
Het vervelende is dat als je rond gaat bellen, je meestal zelf beter op de hoogte bent dan de persoon bij de verantwoordelijke instantie.
Het kan ook zijn dat de Belastingdienst geen zin heeft deze beslissing te maken en wacht op jurisprudentie door een uitspraak van de rechter.

Morgen heb ik geen tijd, maar ik wil maandag even contact opnemen met Wouter van Embden die al veel goed werk heeft gedaan voor ons ondernemende youngtimer bezittende groepje.
Site: https://www.bijtellingoldtimer.nl/

Wordt vervolgd.

razorx

Citaat van: Piet op 05-05-2012 12:20:54
Citaat van: Dirk342 op 05-05-2012 08:46:09
Verkoop beide auto's op papier aan een derde, koop ze weer terug en zet ze op beide zaken.  Dan is het verlies beperkt en is het slechts een administratieve handeling bij het postkantoor en in je boekhouding.  Anders PB maar eventjes.
Ik vraag mij of dit werkt en de belatingdienst dit niet als een truc ziet en dit niet accepteert.

Ik zit toevallig in vrijwel exact dezelfde situatie als razorx, mijn vrouw en ik hebben beide een eenmanszaak en zijn beide in het bezit van een youngtimer. Alleen heeft mijn vrouw hem al vanaf de aanschaf op haar zaak staan en wil ik de mijne, nu die 15 jr oud is geworden, vanuit prive  op mijn zaak zetten.

Blijft een gok, ze hebben het te druk, dus je zou het risico kunnen nemen.
Maar de definitie van uitzonderlijk geval is misschien, met wat moeite, interessanter.

Zie vorige post.