invloed katalysator op uitlaat 'lawaai'

Gestart door wjv144, 09-08-2004 16:01:22

Vorige topic - Volgende topic

wjv144

Hoi,

ik ben sinds een paar weken in het bezit van een 850 estate met de 2.0 benzine motor.

Vlak voor de koop is de katalysator vernieuwd door (naar nu blijkt) een universele ipv. een originele.

Het resultaat is dat de auto behoorlijk lawaai maakt, vooral tot 3000 toeren.

Zou een originele kat van Volvo een geluidsdempend effect kunnen hebben of is wellicht ook de einddemper aan vervanging toe?

Wie heeft een goede tip?!

Thanks,
Walter

mark20v

Met lawaai bedoel je toch niet onze heilig roffel ;D

Brommend, trillend, rauw, wat voor een lawaai bedoel je?

mark
Volvo separates men from the boys  

Peth©oni

Een twee liter maakt toch wel een van de mooiste orginele roffel geluiden, dus denk dat het wel "gewoon" is  ;D

wjv144

Laat ik het anders verwoorden.

Het gaat mij niet om het motor geluid (dat vind mijn oor een prima geluidje ;D) maar om het geuid dat de uitlaat produceert. Als je naast de auto staat doet het geluid eraan denken als of er ergens een gaatje in de uitlaat zit (wat niet zo is, gecontroleerd in de garage op een brug). Het meeste geluid komt vanaf de kat, die dus niet origineel blijkt te zijn.
Mijn vraag is dus of er iemand is die ervaring heeft met vervangen van de kat en die dus weet of het verschil uitmaakt of je een originele of universele kat plaatst.

ciao,
Walter

PS. ik kan nutuurlijk het geluid opnemen en bijvoegen als dat behulpzaam is.

ed

Je hebt geen lek uitlaatspruitstuk?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

wjv144

voor zover we hebben kunnen konstateren niet

Christiaan

Citaat van: ed op 11-08-2004 10:00:23
Je hebt geen lek uitlaatspruitstuk?

Zit ik ook aan te denken Ed. Dat geluid van een lekke uitlaat achter aan de auto is trouwens het typische geluid zoals het hoort........... niks aan doen hoor.
Misschien is er dus helemaal geen lek! Wat is trouwens het lawaai?
En is het hoorbaar binnen de auto of er buiten?
Geluidsbestandje zou interessant kunnen zijn.

Christiaan

thuur

Ik zou inderdaad eerst kijken of je geen lek hebt.

Vervolgens zou ik toch beginnen te geloven dat het het 'geluid' van de universele kat zo klinkt.

Ik heb een keer een uitlaatje van de Kwik-Fit onder een Fiesta laten zetten. Oke, voor 140 gulden was ik klaar (van voor tot achter + monteren), maar WAAAAT een bescheten geluid zeg.... Waardeloos. Gelukkig was snel de koppakking + koppeling kapot ;)
Het geluid leek overigens op dat van een Citroen Xantia (1.6) wat een vriend van me toen reed.

Maar dat wens ik je nathuurlijk niet toe!! Misschien heb je de mogelijkheid een andere kat te 'lenen' en te proberen?

Gr 8)

)()()sT

Citaat van: thuur op 11-08-2004 11:17:25

Ik heb een keer een uitlaatje van de Kwik-Fit onder een Fiesta laten zetten. Oke, voor 140 gulden was ik klaar (van voor tot achter + monteren)

Mocht de uitlaat van de roffel het begeven... er komt NOOIT een uitlaat van de kwikshit onder... Onder een vroegere 240 ook gehad... Inderdaad een ander (minder) geluid, ten tweede een ander model (recht i.p.v een bocht zoals de originele uitlaten van de Volvo 240 hadden) en na een half jaar een hele gore bruin geroeste pijp  >:(

Onder de Polo ook eens noodgedwongen een kwikfit uitlaat laten hangen... Het is een van een oud model dus is te kort en hangt er bescheten onder... Met 60 mm. "fahrwerk" ligt dat ding zowat op de straat  8).. Maar ja... laat maar ff hangen

thuur

Citaat van: Joost... op 16-08-2004 18:59:34
Citaat van: thuur op 11-08-2004 11:17:25

Ik heb een keer een uitlaatje van de Kwik-Fit onder een Fiesta laten zetten. Oke, voor 140 gulden was ik klaar (van voor tot achter + monteren)

Mocht de uitlaat van de roffel het begeven... er komt NOOIT een uitlaat van de kwikshit onder... Onder een vroegere 240 ook gehad... Inderdaad een ander (minder) geluid, ten tweede een ander model (recht i.p.v een bocht zoals de originele uitlaten van de Volvo 240 hadden) en na een half jaar een hele gore bruin geroeste pijp  >:(

Oh ja, hij was idd ook binnen een half jaar harstikke bruin van de roest! ;D

Gr 8)