Nieuwe schokdempers voor

Gestart door Superskunkie, 17-05-2012 23:09:24

Vorige topic - Volgende topic

Superskunkie

Hallo ik heb vanmiddag even m'n schokdemper eronder vandaan gehaald linksvoor om m'n veerzitting te vervangen. Alles ging "redelijk" totdat ik de top-bout er niet af kreeg zo vast zit die.
Nu vind ik het heel vreem dat ik 2 verschillende schokdemper onder m'n auto heb zitten.
rechts weet ik niet wat en links heb ik monroe.
Alle boutjes en dingetjes van m'n rechtse schokdemper komen overeen met de volvo-vida tekeningen.
Links totaal niet.

Nu wil ik beide schokbrekers voor gaan vervangen voor sachs super tour ( volvo standaard)

Hiernaast wil ik de veerzittingen vervangen en de veerpoot lagers.

Kan iemand mijn lijstje aanvullen wat ik daarna moet bestellen?

Ik zat te denken aan:

-stofhoes
-???bouten ringen rubbers???? WAT OP DIE NIEUWE SACHS PAST

want dat monroe spul is heel anders en kan ik dus niet overzetten op die nieuwe schokbreker.

Alvast bedankt
Tonnie

UserID6342

Wat je nodig hebt zijn:
Schokbrekers, veerpootrubbers en lagers en de rest wijst zich allemaal vanzelf.  Als het goed is zitten bij de nieuwe schokbrekers ook de moeren erbij.  Stofhoezen alleen vervangen indien deze kapot zijn.

Superskunkie

Heb nog even gekeken op de vida tekening:
van boven naar beneden

-stofhoes
-hulpveer
-aanslagring
-vulplaat
-boutverbinding
Tonnie

Superskunkie

Bedankt dirk :) zit die gekke schroef in de vorm van een kruis er dan ook bij?

Citaat van: Dirk342 op 17-05-2012 23:15:55
Wat je nodig hebt zijn:
Schokbrekers, veerpootrubbers en lagers en de rest wijst zich allemaal vanzelf.  Als het goed is zitten bij de nieuwe schokbrekers ook de moeren erbij.  Stofhoezen alleen vervangen indien deze kapot zijn.
Tonnie

UserID6342

Zal meestal een borgmoer zijn, maar dat maakt verder niet uit.

volvobug

Heb zelf vorig jaar de sachs super tour eronder gezet, de moer in de vorm van het kruis zit daar niet bij.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Superskunkie

Vandaag de Sachs super touring gekocht bij nordicar, ook meteen 2 nieuwe veerpootlagers van Meyle.
2 nieuwe veerpootrubbers had ik al liggen.
Vraag ik daar om het rubber genaamd "bumpstops" hebben ze die niet bij nordicar en had die man nooit van gehoord. Vreem verhaal maargoed.
Mocht ik mijn fototoestel niet vergeten maakt ik er een verslag van.
Oja heb met m'n neus lopen kijken denk, op die monroe schokdemper zitten wel die gekke bouten in de vorm van een kruis. Enkeld nog effe opzoek naar een nieuwe bumpstop want die oude was echt helemaal vergaan, iemand nog surgesties waar ik die voor een leuk prijsje kan bestellen?
Tonnie

Superskunkie

Gisteren op m'n werk het hele zooitje vervangen, helaas handen bijna continue pikzwart met meerdere collega's om me heen die me hielpen was ik helaas niet in de gelegenheid geweest tussendoor om foto's te nemen. Ik heb het klusje nu 2 keer gedaan en was daarna serieus bekaf. Opzich is het niet moeilijk, alleen de autokrik liep bijvoorbeeld langzaam naar beneden, reactiestangetjes zaten muurvast, stond bijna in de volle zon:P 30 graden..
Een zelfgemaakte veerspanner met links en rechts schroefdraad..lekker verwarrend.. Maargoed ik vroeg aan iemand op m'n werk of ie schroefdraad had voor een veerspanner, en een uurtje later bracht ie met een veerspanner helemaal nagemaakt :) Die veerspanner heeft z'n werk goed gedaan:) Dus ben er zeker blij mee.

Zowieso handig een paar klossen hout voor de ondersteuning van bijvoorbeel je wielnaaf wanneer die losligt, het op spanning brengen van je veer en schokdemper om je reactiestangtje vast te zetten. En een grote klos hout onder je subframe, altijd veilig.

Maargoed wat ik dus vervangen heb:

-Veerpoten (sachs Super touring) -> nordicar € 92,50 incl BTW
-Veerpootlagers (Meyle) -> Nordicar €67,00 incl BTW
-Veerpootrubbers (origineel volvo) -> ??? €20 en de 35 euro d8 ik
-stofhoezen & bumphoes links en rechts als setje bij elkaar (Monrou) €36,- Bij autotechnica Amsterdam-Noord.
-Reactiestangetje niet noodzakelijk (immitatie) €28,- Zaanparts

Op de VEERPOOT begin je te monteren:

-Veer
-Bumpstop en stofhoezen (schuif je er overheen)
-Schaaltje (schuif je er zo op zonder schroefdraad)
-Veerzetting
-Ring
-Bout in de vorm van een kruis (kruiskant naar boven, tot het einde aandraaien)
-Veerpootlager
-Schaaltje
-Moer
Tonnie