reservewiel bij 18" op awd

Gestart door mathh, 24-08-2004 12:28:27

Vorige topic - Volgende topic

mathh

Ik ben al een tijdje aan het prakkezeren over het doemscenario bij een platte band met mijn awd. Aangezien ik 18x8 rondom gemonteerd heb kan (mag) ik met mijn 17" thuiskomer niets aanvangen. Een spuitbus lijkt me ook niet ideaal, daar heb ik op de motorfiets slechte ervaringen mee. En een volwaardig 18"reservewiel, past dat in de ruimte voor de reserve? Is de breedte en de ET van het wiel hierbij belangrijk?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Entuscan

Ik zie niet in waarom het 18x8 wiel niet in de reservewieluitsparing zou passen. Het is met band tenslotte maar evengroot als 17x7 met band. Alleen de hoogte/dikte kan iets schelen, maar daar zit toch wel iets reserve in de bak.

Ikzelf heb een volwaardige 18x8 met dezelfde bandenmaat als eronder zit, bij mij in de koffer liggen. Ik heb een LPI ringtank in de reservewieluitsparing steken. Ik kan dus niet ff proberen of het past

In theorie mag je TIJDELIJK een smallere band hebben (thuiskomertje) maar de wiel diameter en rolomtrek MOETEN gelijk blijven.  Dus als je 17" thuiskomer weinig of niets afwijkt in diameter en rolomtrek ben je in theorie safe bij TIJDELIJK gebruik.

Welke wielen heb je nu eigenlijk onder de wagen ... gewoon nieuwsgierig ;)

Edit:
Oh ja ET waarde is bij 18x8 wel redelijk belangrijk ... want als die te fel verkeerd is gaat je wiel aan de binnekant de kassen raken. Ben je er nog niks mee
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

mehn

Citaat van: mathh op 24-08-2004 12:28:27
En een volwaardig 18"reservewiel, past dat in de ruimte voor de reserve? Is de breedte en de ET van het wiel hierbij belangrijk?

Als het goed is is de omtrek, en dus ook de diameter, van jou 18" wiel inclusief band evengroot dan het standaard 17"wiel (inclusief band) dus dat zou moeten passen. Wat wel zou kunnen is dat het wiel te hoog is (als het wiel plat ligt) omdat jouw 18" band breder zal zijn dan een 17" band.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mathh

Momenteel zitten er Heico 8x18 ET43 op als ik me niet vergis met 225 banden. Welke maat heb jij gemonteerd? ET43 levert bij mij geen problemen op met uitzondering dat hij de binnenkast heel minimaal raakt.
(http://www.volvo850forum.com/cgi-bin/album/album.pl?photo=mathh/at15.jpg)
Met de invoerkeuring had ik 215 winterbanden op de originele 17 inch R velgen zitten. Hierna heb ik de 18 inch gemonteerd en de auto ligt duidelijk hoger op deze banden, dus ik betwijfel of ze ven hoog zij.
Voor de zekerheid zal ik beiden eens nameten.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Jack

Als de omtrek van de 17 inch thuiskomer gelijk is aan de 18 inch wielen, kan je natuurlijk het
thuiskomertje gebruiken....  
Be realistic; ask for the impossible...