v70 classic en LPG/LPI

Gestart door Arnie82, 31-05-2012 20:48:55

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

Momenteel ben ik aan het orienteren op een v70classic om er vervolgens jaarlijks zo'n 35dkm mee te gaan rijden.
Mijn intentie is om een frisse v70 met niet al teveel km's aan te schaffen en daar vervolgens een LPG installatie in te monteren.

Ik moet zeggen dat ik nogal een kieskeurig type ben qua auto's en mijn wensen/eisenlijst voor een v70 is redelijk gevuld.  ;D
Daarnaast moet het ook een auto zijn die in absoluut goede staat is qua exterieur en interieur... Je begrijpt het al... De spoeling wordt aardig dun dus.

LPG experts noemen het 2.5 10v blok als meest ideaal voor LPG. Een T5 lijkt me leuk maar als daily driver op LPG/LPI wellicht niet de meest verstandige keuze.

De v70 in de onderstaande link voldoet helemaal aan mijn wensenlijst... Echter lees ik over nieuwe en oude type blokken. Ik denk dat de auto in de link een nieuw type blok heeft.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/8688049

Wat zal dit concreet betekenen als ik hier een Vialle installatie in ga zetten. Neem aan dat deze blokken ook probleemloos op LPG zullen lopen?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Marc O.

Die heeft inderdaad de nieuwe motor met vaste klepstoters. Loopt prima op LPG hoor, maar het is verstandig om er Flashlube in te laten bouwen om de kleppen te smeren en daarmee het stellen van kleppen uit te stellen (is ca. een dag werk).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Miel850

Met een kilometerstand van > 250K hoef je ook niet te schrikken.
Ook niet wanneer je er nog gas in wil laten bouwen.

Wellicht dat de spoeling zo iets minder dun wordt (en de beurs blijft iets dikker).

Gr.
Miel
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Arie T5R

Die auto uit je advertentie heeft inderdaad de vaste klepstoters en kan goed op lpg met flashlube..
BETER is echter om te zoeken naar een auto van voor 99, die hydraulische klepstoters heeft en zonder flashlube veel meer aan kan. Of het dan een t5 of een 2.5 10v, 20v is, dat maakt niet zoveel uit. Ik doe zelf 100.000km per jaar met een V70R uit 98, (waar toen ik hem kocht in augustus 2011 226.000km op stond en waar ik toen een nieuwe lpi van Mesman heb ingebouwd.) Nu staat ie op 302.000km en ik kan zeggen dat het ECHT probleemloos is. Staar je niet te blind op de kilometerstand van een V70 classic, zoek even op "hoogste kilometerstand"op het forum en verbaas je over hoe lang het nog duurt voordat je de HOOGSTE stand hebt ingehaald.
Kijk beter naar het gepleegde onderhoud: draagarmen, distributie, Luchtmassameter, kachelradiateur, stuurkogels. Die dingen gaan na een kilometertje of 250.000 weer ns kapot en als dat dan weer gedaan is rij je probleemloos..

henry classic v70

Wat voor 'n type rijder ben je... rustig of juist sportief
Een T5 heeft meer power dan een 2.5 10V echter wordt er doorgaans met een T5 wat sportiever gereden en krijgt zo'n blok iets meer voor z'n kiezen. Mijn 2.5 10V ('99 met hydrostoters) rijdt inmiddels 420000 km op gas en doet dit zonder enige problemen. De 10 kleppers zijn ijzersterke motoren en houden het enorm lang vol en zou mijn voorkeur hebben.
Wat hogere kmstanden moet je niet van schrikken: onderhoudshistorie is van groot belang bij de aanschaf, wat is er allemaal al vervangen. Zo kun je een rekensom maken wat je budget kan zijn en wat een redelijke prijs is. Tel daar de kosten bij op van de LPI inbouw en je weet ongeveer wat de wagen je gaat kosten. Overigens zou je de inbouw uitstekend bij Boertien (Wezep) kunnen realiseren, daar hebben al meerdere forummers hun installatie laten inbouwen waar ze zeer over te spreken zijn.
Succes met het zoeken naar de juiste Roffel....
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 13-01-2012 14:18:14
Qua flashlube; het is gewoon een kwestie van rekenen of het zinvol is of niet.
Voor mij kan het niet uit, het na 100.000 km lichten van de kop en zetten van 10 nieuwe (hardere) uitlaatklep zittingen is goedkoper dan een flashlube systeem + 150 liter flashlube vloeistof.
Met nieuwe zittingen loopt ie nog eens 300.000 km extra (zonder flashlube).

Wat betreft het niet LPG geschikt zijn van motoren met vaste klepstoters; 99,9% van de verhalen is "hear say", in de praktijk lopen deze motoren ook 400.000+ met tussendoor een keer kleppen stellen.

Arnie82

Dank voor de reactie's... Maakt het nog uit als je in een nieuw type blok een LPI installatie zet? LPI is wat vriendelijker voor de kleppen meen ik...

Verder wordt afgeraden om een 2.5 20v blok of een turbo blok op LPG te zetten. Kunnen jullie dit beamen?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

-D©©©L-

LPi geeft een wat hogere klepbelasting, met normaal onderhoud + een keer extra kleppen stellen is dit echter geen probleem.
Waarom men je die motoren afraad is mij een raadsel. Een mogelijke reden kan liggen in het niet geschikt zijn van de LPG installatie men je graag wil verkopen.

Voor een ongeblazen auto is dampgas injectie een goede optie, voor een auto met turbo motor ga je al heel snel richting vloeibare injectie.
Over het hoe en waarom (en de verschillen) over deze installaties verwijs ik je graag naar de "sticky" topics in het LPG board.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18998.msg349620.html#msg349620

Arnie82

Als ik dan een lijstje opstel met blokken die het meest geschikt zijn voor LPI... wat zou dan de volgorde zijn in mate van geschiktheid? (met oog op een 35dkm per jaar met aardig wat snelweg km's)

(...) 2.4 10v (nieuw type)
(...) 2.4 10v (oud type)
(...) 2.4 20v
(...) 2.4T
(...) T-5
(...) T-5 R

Marc O.

Bij de eerste een 1.5, bij de rest een 1 mits je een fatsoenlijke gasinstallatie neemt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Arnie82

Ik kom trouwens ook veel Italiaanse 850 T-5'en tegen met een 2.0 blok... Hoe zitten deze met LPI? Identiek aan de 2.3 varianten?

mehn

Citaat van: Arnie82 op 01-06-2012 12:25:25
Ik kom trouwens ook veel Italiaanse 850 T-5'en tegen met een 2.0 blok... Hoe zitten deze met LPI? Identiek aan de 2.3 varianten?

Ja.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Citaat van: Arnie82 op 01-06-2012 10:32:52
Als ik dan een lijstje opstel met blokken die het meest geschikt zijn voor LPI... wat zou dan de volgorde zijn in mate van geschiktheid? (met oog op een 35dkm per jaar met aardig wat snelweg km's)

(...) 2.4 10v (nieuw type)
(...) 2.4 10v (oud type)
(...) 2.4 20v
(...) 2.4T
(...) T-5
(...) T-5 R

Nieuwe type blokken (RN en RNC) zijn allemaal 20V, ook de 140 pk versies.
De blokken van 1999 en eerder hebben een rondje extra kleppenstellen niet nodig. De blokken van daarna zijn echterefficiënter door lichtere (maar niet zwakkere) draaiende delen en een moderner motormanagement.

solidnmgn

Citaat van: Arnie82 op 01-06-2012 09:13:31
Dank voor de reactie's... Maakt het nog uit als je in een nieuw type blok een LPI installatie zet? LPI is wat vriendelijker voor de kleppen meen ik...

Verder wordt afgeraden om een 2.5 20v blok of een turbo blok op LPG te zetten. Kunnen jullie dit beamen?

Ik heb zelf een 2.5 20v op LPG en deze heeft vanaf dag 1 al LPG ingebouwt gehad. De teller staat nu op 434000Km. Geen problemen zo ver. (moet wel eerlijk bekennen ik heb hem pas 3 maanden en net pas zon 10k op de teller gezet. )
Gekocht voor 350 euro echter nu al 50k op te teller zonder noemenswaardige kosten... Zelfs me vrouw roept.. de volgende word weer een Volvo

Arnie82

Kort gezegd... alle blokken (turbo of niet) voor 1999 "DOEN" en alle blokken vanaf 1999 "EVEN DOORZOEKEN"

Kunnen alle blokken (turbo) voor 1999 zonder flashlube etc. draaien icm Vialle LPI?

Excuus voor mijn vele vragen maar ik merk dat er in LPG land nog wel wat verschillende meningen zijn omtrent LPG/LPI en motortypen. Momenteel rij ik met een VAG 2.0TDI en wil in de toekomstige 850/v70 toch wel een beetje pit blijven houden. (ben geen racemonster maar een beetje reserve is wel lekker)