Schuttingtaal.

Gestart door Misha, 02-06-2012 10:12:58

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Wij hebben ook over een lengte van circa 12 meter palen in de grond gemept met betongaas ertussen en hedera's eraan gezet.

Inderdaad goede hardhouten palen gebruiken en het deel wat de grond in gaat goed behandelen. (wij hebben dat met menie gedaan. ;)) De laatste 20cm boven de grond ook niet vergeten!
Wij hebben echter wel palen gebruikt van 3 meter en 1,20 meter in de grond gezet. Het span staat nu circa 6 jaar, maar je gaat je vergissen in het gewicht wat het moet gaan dragen. :o
De palen hebben we gewoon met een grond boor een meter diep geboord en de laatste 10 cm met een hamer erin geslagen. Daarna het zand weer erin laten vallen met behulp van water. (modder) als de palen staan een weekje mooi laten "drogen" en de week erna het gaas ertegen aan gezet.
Vergeet niet om afdek kapjes bovenop de palen te zetten, anders loopt het water de palen in na verloop van tijd en rotten/vriezen ze ze kapot aan de bovenkant.

Het hele spul staat nog mooi muur- en muur vast en ik wens de volgende bewoner veel succes met het spul ;) ;D

Edit:
Aan het huis hebben we ook een nieuw stukje schutting geplaatst, de palen niet behandeld en slechts 80 cm in de grond.
De palen zijn nu al verrot en dienen eigenlijk vervangen te gaan worden. :o Omdat het een stukje is wat voorzien is van om-en-om planken dacht we dat het nodig was... :eusa_wall:
Volvoloos....

Misha

Citaat van: BBS op 03-06-2012 09:02:37
Het span staat nu circa 6 jaar, maar je gaat je vergissen in het gewicht wat het moet gaan dragen. :o
Hoeveel is dat dan bij benadering ?

Ik heb er inmiddels wat instaan, 70 - 80 cm diep en in de nomix gegoten, was eigenlijk goed te doen.

Zo'n hardhouten paal van 90x90x270  is trouwens nog stevig aan het gewicht zeg.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BBS

Citaat van: Misha op 03-06-2012 12:30:57
Citaat van: BBS op 03-06-2012 09:02:37
Het span staat nu circa 6 jaar, maar je gaat je vergissen in het gewicht wat het moet gaan dragen. :o
Hoeveel is dat dan bij benadering ?

In kilo's? werklijk geen idee.

Maar ter illustratie:
We hebben er toen dertijd een slordige 24 planten stekjes tegen aan gezet.
De gemiddelde dikte van de stam is momenteel zo'n 3-4 cm tot boven aan toe. Tel daarbij dat de dikte van de hedera haag nu aan mijn zijde zo'n 15 cm is en de dikte aan de buurmans kant zo'n 30-35 cm. Dan kun je volgens mij een redelijke voorstelling maken over wat voor gewichten we het hebben. :)

De buurman is niet zo snoeƫrig en snoeit de hedera niet erg vaak...
Volvoloos....

Midicijnman

Ik heb een paar weken geleden een stukje schutting gezet en de palen zo'n 80 cm in de grond gezet. Eerst een stukje uitgegraven, toen met de grondboor de juiste diepte gemaakt en vervolgens met water en NoMix de boel afgevuld en de paal erin geramd. NoMix is te koop bij de bouwmarkt en werkt als een soort cement dat uithard. Je hoeft het niet te mixen van te voren. Ideaal!

WYD

Geen beton storten op de klei, dat zakt net zo hard mee. 3 meter palen nemen en die 1.20m de grond in duwen. Als je het hebt over een lengte van 20meter, dan zou ik een klein kraantje huren met een trilplaat erop. Zorg voor een geleidemal die je kunt fixeren zodat de paal op de juiste plek verticaal de grond in gaat mbv de trilplaat. Voorboren is een optie, maar recht boren is vaak nogal lastig in klei met verschillende hardheid lagen. Je kunt er ook nog voor kiezen om kortere palen te nemen en die onder de grond te fixeren met een dwarsbalkje van zo'n 60cm, die je met meerdere (2 a 3 per paal) slotbouten vastzet. Dwarsbalkje komt zo'n 30cm boven het onderste punt, dus niet op het uiteinde.
Het probleem bij een hedera"schutting" is overigens niet het gewicht, dat valt echt reuze mee. Probleem zit hem meer in de grote oppervlakte wanneer het een keer flink gaat waaien.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?