raar geluid bij distributiekap

Gestart door wagtendonk, 30-05-2012 15:23:49

Vorige topic - Volgende topic

wagtendonk

Hallo allemaal

Ik hoor bij mijn 850 GLT automaat  2.5 uit 1993 al heel lang een raar rommelend resonerend geluid in de buurt van de distributiekast
Iemand zei mij dat dit de spanner was want die stond wel heel erg te trillen.
Oke, nieuwe spanner.
Nog steeds hetzelfde
Het wordt erger als ik hem (of haar, wat je wil) in zijn versnelling zet en de voet op de rem houd
In zijn drive of achteruit maakt niet uit welke, maar dan hoor ik een rommelend gebrom
Een volvo monteur gevraagd en die zei dat hij dat wel vaker heeft meegemaakt en dat dit er nu eenmaal in was geslopen en er niet meer is uit te halen
Hij zei dat hij zelf ook zo'n geliuid had in z'n T5 en dat dit er ook niet uitging
Maar ik denk dan bij mezelf: Die auto is toch ooit van de band gerold in Gotenburg
En toen mankeerde er niks aan
Wat is er dan veranderd?
Dat moet toch te verhelpen zijn?
Als de motor draait maakt de riem rare 'sprongetjes' en trillinkjes in een meer en minder uitslaande beweging als het geluid optreedt
Kan het zijn dat de riem tegen de binnenkant van de kast aan tikt
En waarom trilt die riem Uberhaupt zo? De spanner is immers vervangen
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan helpen
Alvast bedankt!
Groet
Tim

Ronald21

heb je de kap eens verwijderd om te kijken ?

-D©©©L-

Citaat van: wagtendonk op 30-05-2012 15:23:49
Hallo allemaal

Ik hoor bij mijn 850 GLT automaat  2.5 uit 1993 al heel lang een raar rommelend resonerend geluid in de buurt van de distributiekast
Iemand zei mij dat dit de spanner was want die stond wel heel erg te trillen.
Oke, nieuwe spanner.
Nog steeds hetzelfde
Het wordt erger als ik hem (of haar, wat je wil) in zijn versnelling zet en de voet op de rem houd
In zijn drive of achteruit maakt niet uit welke, maar dan hoor ik een rommelend gebrom
Een volvo monteur gevraagd en die zei dat hij dat wel vaker heeft meegemaakt en dat dit er nu eenmaal in was geslopen en er niet meer is uit te halen
Hij zei dat hij zelf ook zo'n geliuid had in z'n T5 en dat dit er ook niet uitging
Maar ik denk dan bij mezelf: Die auto is toch ooit van de band gerold in Gotenburg
En toen mankeerde er niks aan
Wat is er dan veranderd?
Dat moet toch te verhelpen zijn?
Als de motor draait maakt de riem rare 'sprongetjes' en trillinkjes in een meer en minder uitslaande beweging als het geluid optreedt
Kan het zijn dat de riem tegen de binnenkant van de kast aan tikt
En waarom trilt die riem Uberhaupt zo? De spanner is immers vervangen
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan helpen
Alvast bedankt!
Groet
Tim

Welke spanner is er vervangen ?  Geluid treed ook op zonder multiriem ?
Motorsteun aan die kant al eens nagezien ?

thuur

De multiriempoelie moet de riem op de plek houden. Is het rubber in de poelie (trillingsdemper) erg gescheurd?

Of de riem aanloopt in de kap kun je zien aan de kap ("freessporen"). Dat klinkt wat ratelig/trillerig/rommelig ja.

Gr 8)

wagtendonk

he mannen!

Bedankt voor de feedback!

Heb alle suggesties bekeken en opgevolgd.........niets
En inderdaad het geluid is weg als ik hem eventjes laat draaien zonder mutiriem.
Dit is overigens een model waarbij de airco later is ingebouwd en we dachten nog even dat het iets met de dynamo (zonder vrijloop) zou zijn maar das het ook niet.
De riem danst een beetje op en neer en niet heen en weer.
Eerst gezorgd dat de motor zelf wat beter liep; gasklep, bougiekabelset en new verdelerkap ( er zat nog het originele spul op uit 1993!) enfin motor liep meteen stuk beter, raar geluid bleef natuurlijk
We gaan nu eerst maar eens een andere krukaspulli erop zetten omdat daar een minuscuul beetje speling op zit en hopen dat dit zal helpen.
We snappen er in ieder geval geen reet van
brom brom ratel ratel en maar niet weten waar het zit
Wordt er gek van!
O, en motorsteunen doen we sowieso even, goeie tip!
Jongens bedankt
Als we rotzak hebben gevonden laat ik het jullie weten

Cheers
Tim

Rijns_t5r

spelling op de krukas poelie mag absoluut niet,zoek daar eerst maar eens de oorzaak van.
het enigste wat aan de poelie kapot kan gaan is de rubber verbinding van het hart van de poelie en de buitenste flens.

succes,robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

rovelra

Wat is de staat van je stuurpomp?
Als het weg is zonder multiriem blijft niet veel over : spanner, meeloop rol , dynamo , airco pomp en/of stuurpomp