Uitlezen storing

Gestart door martijn1989, 06-06-2012 14:04:55

Vorige topic - Volgende topic

martijn1989

Sinds een week heb ik last van een stoterige auto. Hij dreigt af te slaan behalve als je veel gas geeft dan blijft die lopen, wel onregelmatig. Het lampje van motor elektrische storing brand.

Heb op aanraden van het forum de relais 103 v brandstofpomp al vervangen, maar mocht niet baten.

Hoe kan ik de auto uitlezen om te weten te komen waar het probleem zit?

Het betreft een 850 T-5R met OBD1.

khana38

Had zelfde probleem. Bleek vervuilde stekkerverbinding LMM te zijn. Start je motor normaal met LMM stekker ontkoppeld? Zo ja, stekker reinigen met contactspay! Met losgekoppelde LMM stekker kun je eventueel thuiskomen, kost wel meer brandstof. Voor die bepaalde stekkerverbinding (of kapotte LMM) geldt: beter geen signaal, dan een verkeerd signaal. Voor de zekerheid meteen nieuwe bougies, origineel Volvo van Estate Services € 35 franco thuis erin en de zaak was weer gefixed. Als dit niet je probleem blijkt, UITLEZEN. Ik ben geen expert, maar houdt ervan praktische oplossingen te vinden.

gr.,

Kees 

Sbv

Even zoeken in een sticky topic daar staat hoe je eea kan uitlezen
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html

khana38

Martijn, het overkwam mij vlakbij huis in bebouwde kom, ik ben er goed mee thuisgekomen (met 30/50 km/u). Na grondige reiniging stekker en nwe bougies alles weer ok en dahboardlampje uit. Over die bepaalde stekker is meer geschreven in het Forum.

gr., Kees

khana38

Direct bij het luchtfilter op de dikke intake naar de gasklep. Ik heb een pijpenragger gebruikt, want wattenstaafje is te dik. Eerst remmenreiniger erop, raggen en daarna contactspray en stekker  terug. Ik schrok van de hoeveelheid vuil. Van buitenaf lijkt die stekkerverbinding zo mooi beschermd, niet dus.

KIM

Bij jouw auto heb je geen EZ 129 K; dit is een losse ontstekingsregeleenheid, die hoort bij een brandstofcomputer.
Jij hebt volgens mij motronic; een dergelijke regeleenheid verzorgt zowel brandstofinspuiting als de ontsteking.

Als je goed had gelezen had je het ook kunnen zien:

Citaat van: Ludo op 19-11-2006 20:22:46
A6 storingcodes ontsteking EZ 129 K (alleen voor de 20v's zonder turbo)

Foutcodes kun je bij jouw auto dus uitlezen op A2

KIM

A2:

1-2-1 Signaal luchtmassameter
2-1-2 Voorste verwarmde lambdasonde.

2-2-1 kan ik niet vinden

Het lijkt erop dat je wel een kabel/stekker probleem hebt met je lambdasensor. Controleer die eerst maar eens.
Luchtmassameter: heb je de stekker los gehad en contact / motor ingeschakeld? Inhouden kan door deze veroorzaakt worden.

A1:

1-1-4 Programmakiezer (sport/economy). Breuk in de stroomkring, AW50-42
3-2-2 Onjuiste overbrengingsverhouding, AW50-42
3-2-3 Overbrugging. Slipt of is gedesactiveerd., AW50-42

Deze foutcodes zou ik eerst maar eens resetten. Het lijken mij bedieningsfouten en eenmalige storingen

Jack v

dat je pas na een paar hondert meter de storingen krijgt komt omdat de lambda eerst op moet warmen. Of je hebt zoals Kim zegt een ralle kabelverbinding of je lambda is overleden ik ga uit van het laatste.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.