Motor loopt niet lekker

Gestart door bugbyte, 05-07-2004 20:41:25

Vorige topic - Volgende topic

bugbyte

Heb sinds enige tijd een probleem  met mijn 1998 volvo. (2.5,  10 klepper 120K) Als de motor koud is loopt hij niet lekker en trekt ook minder goed. De auto vibreert dan ook.

Heeft hij even gelopen( 10 min) dan trekt hij goed en loopt mooi rond. Is hij warm dan trekt hij slecht en pas bij 2500-3000 toren krijg je merkbaar een duw in de rug als je optrekt (en ik heb geen turbo!)

Bij 120 trilt de auto, bij 160 is de trilling helemaal verdwenen. (pas gebalanceerd en uitgelijnd)

Voordat ik na de garage ga, heeft iemand van jullie een idee waar dit aan zou kunnen liggen. Ik zelf denk aan de temperatuursensor, Bougies, MAP sensor, of misschien de BDP sensor op de nokken as.
Jan
..

Reitse

Duw in de rug bij 2500/3000 toeren hoort, is extraatje van de 20V motoren.
Nokkenaspositiesensor is het vrijwel zeker niet, dan slaat je motor gewoon af en sta je serieus stil. Je auto start dan niet meer.
Bougies kan je zelf naar kijken. Als je foto's maakt kunnen de echte kenners er wel een oordeel over geven.
MAF-sensor zou kunnen, die dingen zijn aan slijtage onderhevig.
Ik meen me te herinneren dat er meer mensen hier zijn geweest met koudestartgehoest en gepruttel. Probeer es een zoekopdrachtje, kijken of je daar verder mee komt. Las net in een andere thread dat koudeproblemen vaak toe te wijzen zijn aan slechte ontsteking (bobine, kabel, rotor, kap, bougiekabels of bougies zelf).

bugbyte

Het probleem is eindelijk opgelost. Het vacuumslangetje van de MAP sensor zit met een rubber tule op het inlaatspruitstuk. Deze rubber tule was op meerdere plaatsen ingescheurd. Je ziet het niet als je het niet eerst demonteerd.

De motor loopt weer lekker als vanouds. Het toerental loopt ook meteen terug als je het gas loslaat, voorheen duurde dat een paar seconden. Ook het stationair torental is weer stabiel rond de 850 toeren (automaat)
Nu het vibratieprobleem nog.
Groet,
Jan
..

Jak

Citaat van: bugbyte op 30-07-2004 20:47:17
Groet,
Jan

Hoi, verklap even waar de MAP sensor zit, en wat die doet.

Ik ben benieuwd naar de reakties op het vibratieprobleem. Eerder al waren er threads met een soortgelijk probleem, zo ook van mij.

Toen meende ik nog: je moet ermee leven, na een vakantie Frankrijk denk ik over een aanvankelijk "kleine" trilling weer anders.

Je hoort hoe dat afloopt. 10 aug. naar de garage.
Mogelijk de wielophanging of aandrijfas. Banden zijn het niet ? want die zijn nieuw & 2x gebalanceerd. Bovendien treedt het niet altijd op.

CU, Jak
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Peth©oni

Citaat van: Jak op 02-08-2004 12:39:56
Citaat van: bugbyte op 30-07-2004 20:47:17
Groet,
Jan

Hoi, verklap even waar de MAP sensor zit, en wat die doet.

Ik ben benieuwd naar de reakties op het vibratieprobleem. Eerder al waren er threads met een soortgelijk probleem, zo ook van mij.

Toen meende ik nog: je moet ermee leven, na een vakantie Frankrijk denk ik over een aanvankelijk "kleine" trilling weer anders.

Je hoort hoe dat afloopt. 10 aug. naar de garage.
Mogelijk de wielophanging of aandrijfas. Banden zijn het niet ? want die zijn nieuw & 2x gebalanceerd. Bovendien treedt het niet altijd op.

CU, Jak

Het is een MAF sensor, en gebruik de zoekfunctie met deze tekst en u zult zien dat er een heleboel reactie en topics over zijn en met foto's....

bugbyte

De naam is MAP sensor "Manifold Absolute Pressure" sensor. De computer bepaald samen met de luchtinlaatpemperatuur en de onderdruk in het inlaatspruitstuk (gemeten door de MAP senor) hoeveel benzine er ingespoten wordt. De sensor zit helemaal voor in het motorcompartiment boven de radiator.  (bij een V70, maar ik neem aan dat hij bij een 850 op dezelfde plaats zit) Een MAP sensor vind je volgens mij alleen bij een Fenix computer.  
Groet,
Jan
..

ed

Er zijn twee verschillende soorten sensoren die de luchthoeveelheid meten, een MAP en een MAF sensor.
Een Map sensor meet de druk in het spruitstuk, en een MAF sensor de Flow (MAF=MaAss Air Flow)van de lucht. Beiden bepalen hoeveel brandstof in de motor gespoten moet worden.
De V70 heeft een MAF, wat er in de verschillende types 850 zit weet ik niet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

bugbyte

De "gewone" V70 10 klepper met Fenix computer heeft een MAP sensor. de turbo's en 20 kleppers hebben een MAF sensor.
Groetjes,
Jan
..