Gierende poelie van de multiriem

Gestart door Hobbit, 25-06-2012 09:16:03

Vorige topic - Volgende topic

Hobbit

Hallo,

Als mijn motor stationair draait (of als ik in een woonwijk mijn gas loslaat) begint de poelie van mijn (weet het niet 100% zeker) waterpomp te gieren. Als ik er naar kijk als de motor stationair draait zie je hem in en uit schakelen. Als de poelie uitgeschakeld is begint hij te gieren.
Is dit normaal of heb ik een "addertje-onder-het-gras" gevonden.

Groet,
Ronald

volvobug

Je hebt het over in- en uitschakelen, dan moet het de poelie van de aircopomp zijn. Dit is een poelie met een magneetkoppeling. Klopt het dat je airco/ecc hebt?

Aangezien je stelt dat het gieren er niet is als de koppeling is ingeschakeld, lijkt het me dat de vrijloop van de poelie zijn beste tijd heeft gehad, een vrijlooplager of zoiets.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Hobbit

Ik heb idd airco. Dus het zou goed kunnen zijn dat het de airco pomp is.
Weet iemand wat zoon geintje gaat kosten om te vervangen. Zou het zelf wel willen doen maar heb geen brug.

UserID6342

Citaat van: Hobbit op 25-06-2012 09:24:37
...Zou het zelf wel willen doen maar heb geen brug.
Heb je ook absoluut niet nodig, als je de stuurpomp en dynamo weghaalt kun je er perfect bij.  Vandaag nog eentje gemonteerd.

Ries van de Zilverschuit

Heb het vorige week ook zelf gedaan. Inderdaad zoals Dirk het zegt. Alles van bovenaf. Mijn grootste sleutelklus tot nu toe, was wel even zoeken naar de bouten en hoe je er het beste bij komt. Neem je de tijd ervoor, dan is het goed te doen hoor! Alleen de boutjes van de slangaansluitingen op de compressor kunnen erg vast zitten. Een badje WD40 helpt. Ecubox en koelventilator weg maken het wat plezieriger.

Ruil/revisiecompressor kost zo'n 250/300 euro, een nieuwe tussen de 350/400 euro.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Dirk342 op 25-06-2012 19:00:44
Citaat van: Hobbit op 25-06-2012 09:24:37
...Zou het zelf wel willen doen maar heb geen brug.
Heb je ook absoluut niet nodig, als je de stuurpomp en dynamo weghaalt kun je er perfect bij.  Vandaag nog eentje gemonteerd.

:eusa_think:
Citaat van: Dirk342 op 25-06-2012 19:05:11
Mooi verder gegaan vandaag samen met Jos aan zijn auto.  Ging allemaal best lekker, al was de aircocompressor even een gevloek.  ......
;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Zie antwoord in het "verbaasd" topic ;D

arjen850

Als je de looprol tbv de multi riem even weg schroeft, dan kun je makkelijker bij die buitenste bout ;)