S80 2.5t ('04) op LPI?

Gestart door Dane, 28-06-2012 13:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Dane

Een S80 2.5t op LPI; hoe goed gaat dat? Ik verneem verschillende (spook?-) verhalen over de blokken met vaste klepstoters op LPI, maar hoe betrouwbaar zijn deze verhalen? Ik ben relatief leek, maar hydraulisch omvat toch niets meer dan 'zelf-stellend'? En 'uitgesteld' blijft 'uitgesteld', de levensdoor van het blok op LPI wordt er toch niet anders van?

Een 2de vraag: S80 2.5t zijn bijna niet te vinden als handbak, zijn de automaten alleem Gear(girl)tronics? Mijn gevoel zegt dat ik m dan beter kan laten staan..

Tot slot: mocht er een AWD te vinden zijn, hoe betrouwbaar zijn deze systemen in vergelijking tot onze 850 of (X)70 AWD - systemen?

N.a.v. een eerder topic van o.a. neef Sem fantaseer ik steeds vaker over zo'n S80, maar dan wat minder extreem..

Stel u eens voor: Een overheerlijke S80 2.5t AWD Summum in de kleur wit, zilvergrijs, donkergrijs of zwart. Handbak (ja ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan echt!), eerste type, facelift, donkere koplampen, met 19" Eudoras eronder..
zo gaaf!  8)

Verder niet zo extreem als in een eerder topic beschreven; geen zware motorische tuning, geen S60R Bumper, geen S60R handbak, geen Oranje bekleding..

Alhoewel?  
:eusa_whistle:

Iets zegt me, dat als ik deze once-in-a-lifetime uitvoering tegenkom, ik de BMW kan verkopen en ondertussen wat heb gespaard, ik me niet kan bedwingen..  
:P

Wie o wie?

Oh ja, voor de moderators: Ik heb dit topic in 'Algemeen' geplaatst omdat het, hoewel het een 'technische' vraag betreft, niet gaat over 850 / (X)70 techniek. Uberhaupt denk ik dat deze vraag eigenlijk op het Volvoforum thuis hoort, maar het is hier veel gezellig..
(Slijm  :angel:)

KIM

Nee, de levensduur zou van die blokken niet anders moeten zijn.
Het kleppen stellen aan deze blokken is niet gelijk aan dat van de redblocks; bij de 2.5 t blokken zul je de complete stores moeten vervangen en dus ook de nokkenassen uit moeten bouwen. Al met al een behoorlijke klus die bij LPG auto's vaker moet gebeuren als bij benzine auto's.
Een Flash lube installatie kan dit (deels) ondervangen.

Dane

Redblocks? Nogmaals; qua autotechniek ben ik relatief leek.. (En leergierig :angel:)

KIM

Redblocks zitten in de 740 / 940

Dane

Stores? 'Vaker moet gebeuren dan' Hoeveel vaker? En de vervanging vd stores is een kostbaar geintje?

NinaPaul

Ik denk dat men "stoters" bedoelde ;)

Voor de rest kan ik je niet helpen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Laguna-S60R

AWD is ook nog een ramp in de eerste jaren van die versies, persoonlijk moet ik niks hebben van de nieuwe volvo blokken op LPG kan of heel goed gaan of een hele bak geld kosten...

Verder is er met een giertronic wel te leven, gewoon netjes mee rijden en eventueel laten flushen etc.
opletten bij aankoop of de bak bonkt of raar schakelt etc.
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Sbv

Wat voor bouwjaren kijk je. Bij mijn weten zijn er geen S80 AWD leverbaar geweest van het eerste type. Van het nieuwe type wel een aantal
Ik zou niet weten waarom je een Geartronic zou moeten laten staan. Het is echt niet zo dat ze allemaal uit elkaar vallen. Ik ben inmiddels met de 3e auto met geartronic bezig en eigenlijk nog geen problemen gehad

Dane

@NinaPaul: Dat denk ik niet, na de zin drie keer gelezen te hebben, denk ik dat Kornelis met 'stores' de 'stores / units' bedoeld, met andere woorden: Er valt weinig te stellen? (Geen stelplaatjes, maar stores?)

@Sander: Met eerste type bedoel ik de S80 tot 2006 he.. Dus ook de 2003 - 2006 (Facelift type). Daar zijn wel enkele AWD's van geleverd, in Europa..

Onderhoud van een Geartronic valt dus wel mee?

Sbv

@Dane,
Je hebt gelijk aangaande de AWD
Met MY05 is er inderdaad een 2.5T awd geleverd. Dit zal al wel het Haldex systeem zijn.
Ik heb geen extra onderhoud met geartronic. Ik heb de bakolie laten verversen maar verder niet eigenlijk.

KIM

Citaat van: Dane op 28-06-2012 15:00:52
@NinaPaul: Dat denk ik niet, na de zin drie keer gelezen te hebben, denk ik dat Kornelis met 'stores' de 'stores / units' bedoeld, met andere woorden: Er valt weinig te stellen? (Geen stelplaatjes, maar stores?)

Ik bedoelde dus wel de stoters. Typgebrek...

Dane

Citaat van: KIM op 28-06-2012 17:29:59
Ik bedoelde dus wel de stoters. Typgebrek...
En ik dacht blijkbaar te moeilijk  ;D

Citaat van: Dane op 28-06-2012 15:00:52
@NinaPaul: Had je dus toch gelijk! Thanks voor de uitleg :)

henry classic v70

Citaat van: -D©©©L- op 11-02-2012 20:30:28
Donderdag avond had ik een verjaardag van 1 van  mijn zwagers. Niks bijzonders, alleen kom ik er altijd erg graag omdat daar ook altijd alle familieleden & vrienden zijn die ook de handen bijna niet meer schoon krijgen. Zo'n verjaardag dat het gaat over de grote beunhaas klussen en wat we allemaal meemaken met klanten. Erg leuk.

1 van de "vaste gasten" is al 30 jaar monteur in het volvo vak. Personenwagens ook nog eens, en ook nog LPi inbouw ervaring aldaar. Het kon dat ook niet uitblijven dat mijn plannetje met de B5254T6 motor besproken werd. Om een kort verhaal lang te maken; Ik ben ongeveer voor simpel verklaard dat ik naar hydrostoters wilde gaan.  ;D
Ze hebben bij de betreffende dealergroep in de polder meerdere auto's (ook turbo's) lopen met LPi en eigenlijk zijn er geen problemen. Gemiddelde standen tussen klepstellen ? 200.000+ km. Van riem-tot-riem rijden zonder stellen is echt geen enkel probleem. Ik probeerde nog wat "ja, maar argumenten" maar deze oude rot in het vak bleef bij z'n standpunt. En als ik dan toch zo nodig wat wilde verbeteren, dan de klepzittingen, niet de kleppen of de stoters. Enfin.  Daar lag m'n plannetje dus.  Boerenverstand (lees: ombouwen naar iets dat bewezen goed is) versus de harde praktijk.

Natuurlijk kon ik het niet laten om dan toch maar eens boven tafel te krijgen waarom de nieuwere motoren op LPG zo'n slechte naam hebben.
Want laten we wel wezen, erg positief is dat imago niet. Het blijkt dat dat vooral te danken is aan de eerste bi-fuel versies die werken met een mechanische gasverdeler. Door gebrek aan (niet voorgeschreven) onderhoud verkleeft het verdelerhuis en begint de motor bijna chronisch te arm te lopen. En ja, dat word het allemaal wel erg warm. Hun oplossing ? Bij elke beurt het ding schoonmaken, goed schoonmaken. Problemen opgelost, maar die slechte naam... die ben je niet zomaar kwijt.

..en een aantal pagina's verder in het blog van Marco staat ook nog iets over AWD
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4