koelingfan

Gestart door kobus, 30-06-2012 10:41:07

Vorige topic - Volgende topic

kobus

hallo allemaal ik heb mijn airco radiateurtje vervangen maar nu slaat ieder ogenblik mijn fan van de koeling aan wie weet wat dit kan veroorzaken?

volvobug

Wat heb je precies vervangen: de condensor voor de radiateur, de verdamper in het interieur of wellicht de kacheldradiateur?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

kobus

goede morgen ik heb de condensor voor de radiateur vervangen gr kobus

Theostek

De hogedrukschakelaar in het systeem schakelt de ventilator in of uit.

Citeermaar nu slaat ieder ogenblik mijn fan van de koeling

wat is ieder ogenblik, bij stilstand ?

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Lampje

Is bij mij ook hoor. Zodra je de airco aan zet gaat de fan aan. Heb me d'r ook al eens over verbaasd.

Volgens mij is die alleen uit bij hoge snelheid...

Theostek

CiteerAuto' s die uitgevoerd zijn met een handmatig airco systeem daarvan draait continu de condensorventilator, die wordt niet uitgeschakeld.
Auto' s uitgevoerd met ECC (climate control) daarvan draait alleen de condensorventilator als de condensatiedruk boven de drukwaarde van de drukschakelaar komt.
De drukwaarde van de pressostaat is/kan verschillend zijn, er zijn er die al werken bij 12, of 16, bar.

Als de condensatiedruk niet boven de 12 of 16 bar komt dan draait de condensorventielator niet, indien de ventilator niet in staat is om de condensatiedruk te verlagen ! zal de tweede trap (hogere snelheid) bij 20 bar inschakelen ! is die dan nog niet in staat om de druk te verlagen en de druk blijft opvoeren, wordt bij 25 - 28 bar de compressor uitgeschakeld ! Als dat dan ook niet het geval is wordt het kritische punt van 30 - 32 bar gehaald, dan vliegt onmiddelijk het overdrukventiel eruit van de compressor.

Bij lagere temperatuur van 18-20 graden celsius, kan het langer duren voordat de condensatiedruk is bereikt en de ventilator aanslaat, de ventilator zal dan ook met een tijd interval aan/uit gaan.
Bij hogere temperatuur 25 - 30 graden of meer (motor ruimte) zal de ventilator continu draaien, of een trap hoger gaan totdat de druk is verlaagd en 1e trap weer overneemt.

De condensor is vervangen, dus er was een lekkage, betekent vocht aan trekken, resultaat accumulator raakt verzadigd, is die ook vervangen ?
NEE.
Hoe lang is gewacht met de reparatie? vocht doet zijn intrede,
Vocht is een niet condenseerbaar gas, en met vacumeren krijg je NOOIT het vocht gehalte voor 100% uit het systeem gehaald, omdat het vocht bij vacumeren ook kan (gaan) bevriezen.
Bij een lek ofwel wanneer het systeem wordt opengelegd ter reparatie, moet de accumulator/filterdroger altijd vervangen worden.

Maar goed, ik ga vertrekken er staan klanten te wachten in de rij.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

kobus

bedankt iedereen voor de reacties het kan dus de drukschakelaar zijn of de accumulator.volgende vraag waar zijn die gemonteerd?