Mehrwertsteuer? --> Tax free

Gestart door La(850)Rs, 22-08-2004 22:07:34

Vorige topic - Volgende topic

La(850)Rs

Als je een auto uit duitsland wil importeren, kun je dan de "duitse btw" terug krijgen. En zo ja, hoeveel % is dat dan?
Beter een rollende R dan een zachte G!

Entuscan

Normaalgezien kan je die niet terug krijgen. (betaald is pech)
Als je zelf een zaak en btw nr hebt en de verkoper ook !! moet je die gewoon niet betalen op een faktuur.
Spijtig genoeg worden de meeste mooie auto's particulier verkocht en dan valt er niks directe belastingen af te trekken. Dan heb je allen de extra kosten inbreng.

Als je bij een duitse handelaar de wagen koopt is het normaalgezien dus geen probleem.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

La(850)Rs

Als ik dus als particulier bij een duitse dealer een volvo aanschaf kan ik het dus terug krijgen ??? Of moet ik dan zelf ook een bedrijf hebben ???

Entuscan

Citaat van: La(850)Rs op 22-08-2004 22:15:17
Als ik dus als particulier bij een duitse dealer een volvo aanschaf kan ik het dus terug krijgen ??? Of moet ik dan zelf ook een bedrijf hebben ???

Rustig lezen:

Citaat van: Entuscan op 22-08-2004 22:13:09
Als je zelf een zaak en btw nr hebt en de verkoper ook !! moet je die gewoon niet betalen op een faktuur.

;)

La(850)Rs

RRRRustig lezen, 'k RRRRij niet voor niets in een R! ;)

Maar bestaat het zgn. Tax-free shoppen dan niet meer ??? Of geldt dat alleen buiten de EU ???

BenC70ES

-Je hebt wagens van pariculieren -> geen BTW
-Wagens van bedrijven -> met BTW  op bedrag van de wagen
-Zogenaamde "marge"wagens = oorspronkelijk van particulier en verkocht door handelaar -> BTW op winstmarge

Particulier moet altijd de BTW in het land betalen indien er BTW op zit, bedrijven onderling is het een nul-operatie (intracommunautaire levering->aftrekbare en te betalen BTW)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Entuscan

Er is niks meer taks free te shoppen, behalve in die winkeltjes op de luchthavens en sommige boten. En de landen waar geen belastingen zijn of enkel residentiële taksen. (Zoals bv amerika)
Maar daar hebben ze je dan weer bij liggen als je iets invoert -> invoertaks.

flap

Bij een auto hangt het van de leeftijd af. Bij Nieuwe vervoermiddelen is er altijd sprake van een intracommunautaire levering dan wordt er dus geen duitse BTW (mehrwert steuer) betaald, maar bij de import Nederlandse BTW in rekening gebracht krijgt.
Dit om te voorkomen dat je gaat shoppen in landen met minder BTW.
(wil voor een splinternieuwe dikke volvo wel de waarde van mijn 850 verschillen  ;D)

voor een particulier is er geen mogelijkheid om deze btw terug te krijgen.

Ondernemers kunnen wel btw terugkrijgen, maar dragen de door hun in rekening gebrachte BTW af aan de fiscus. Eigenlijk zijn ondernemers dus onbezoldigd belastinginner. ;D

niisvi

Hoe zit het dan met de Duitse handelaren die een inland en een exportprijs hanteren,welke prijs moet je dan betalen als partikulier.
Want daar zit vaak wel 15% tussen

Entuscan

Laten we het een simpel regeltje maken ... Particulier = volle pot ;)
Klopt in 99.99999% vd gevallen

En tussen inland en exportprijs zit 16% verschil .... toevallig het btw tarief van duitsland