Toerentellersignaal

Gestart door Hans Giesberts, 27-12-2004 19:57:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans Giesberts

Hallo lezer,

wie kan mij zeggen waar de toerenteller zijn signaal van krijgt?

Hans

toycar


Als je op zoek bent naar een eenvoudig antwoord, dan zou ik zeggen: versnellingsbak.
Zoek je naar aansluitingen of schema's da's different koek.

HarmCBolt

Beter lezen, de man praat over de toerenteller en niet over de snelheidsmeter.
Het toerentellersignaal komt overigens, volgens het schema, van de ECU.

Reitse

En als ik me niet vergis krijgt de ECU het signaal weer van de sensor op het vliegwiel...

Hans Giesberts

Hallo Reitse,

heb jij een verklaring voor het feit dat de toerenteller af en toe blijft plakken of bibbert (+/- 100 rpm.)?
Hij geeft dus domweg niet altijd de juiste waarde.
Krukassensor is 2 weken geleden vervangen, helaas zonder het gewenste resultaat.
Ik verdenk de LMM en/of CISklep.
Foutcode wijst naar krukassensor maar ik denk dat dit eerder een gevolg is dan de oorzaak.
Door het niet goed functioneren van een onbekend onderdeel zakt het toerental af en toe tot beneden de kritische waarde. Dit wordt als foutcode opgetekend.

Hans

Reitse

Hans,

Ik heb er geen directe verklaring voor. Wel heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt toen mijn nokkenaspositiesensor stukging. Voor die tijd ging mijn toerenteller ook rare dingen doen (80 in V en dan 1800 toeren of 3000 toeren...). Het enige dat ik logisch kan bedenken is dat je stekkerverbinding slecht is. Die zit heel dicht tegen het motorblok aan en was bij mij  helemaal aan puin gegaan. De stekker kon je zonder problemen oppakken (hoort klem te zitten).

Hans Giesberts

Hallo Reitse,

nokkenaspositiesensor heb ik onlangs vervangen en de stekkerverbinding gereinigd.
Ik zal 'm nog eens vrij prepareren en kijken of de kabels er wel lekker inzitten.
Als het daadwerkelijk de sensor zou zijn verwacht je ook foutcodes, deze heb ik echter na het vervangen niet meer gehad (alleen foutcode betreffende het krukassensorsignaal).

Hans

Reitse

Hans,

Begrijp ik goed dat je na het vervangen van de krukassensor weer een foutcode krijgt die naar de krukassensor wijst?
Het kan gebeuren dat je nieuwe sensor ook stuk is...
Misschien dat de echte electronici nog wat anders kunnen verzinnen, vervuiling van het vliegwiel misschien ???