automaat rijden is meer verbruiken

Gestart door rbts, 02-07-2012 01:17:22

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Citaat van: MVeldhuis op 02-07-2012 18:06:45
Citaat van: NinaPaul op 02-07-2012 17:09:55
Mijn '92 GLT automaat verbruikt met louter stadswegen (en weinig 70km/h wegen) rond de 10,6L op 100 km.
Het daadwerkelijke lpg verbruik (de benzine start km's achterwege gelaten) ligt dan rond de 12,5L op 100km.

Wanneer je de lock-up sneller aanstuurt (zoals ik had met automaat storing) daalt het verbruik zo met 1L a 2L op 100km op de
boord computer.

Dat lijkt me een prima storing, welk draadje moet ik daarvoor doorknippen? ;D

De rubbers, uitlaat etc. gaan dan niet lang mee. Ook het comfort is waardeloos om maar te zwijgen van het (bijna) stilvallen van de motor bij afremmen tot stilstand ;)

Maar het is de lock-up solenoid ingeschakeld laten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rbts

Heren Volvobezitters,
Veel dank voor jullie reactie op mijn vraag over het verbruik van een automaat tov de handgeschakelde auto. Ik begrijp dat door het principe van een automaat deze altijd meer verbruikt bij gelijke rijstijl dan een handgeschakelde versie. Hoeveel dat scheelt op bijvoorbeeld 100km weet ik nog niet. Ik houd het op nog geen 5%. Doordat een automaat echter op een laag toerental overschakeld (mits sportstand uit) kan een lager verbruik worden behaald. Ik heb wel besloten dat ik voor het beetje zuiniger rijden mijn automaat niet ga inruilen voor een handbak. Automaat rijden vind ik veel relaxter dan handschakelen.   
grt, RB
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

Eric850R

Zocht wat info op dit forum want was wel benieuwd naar praktijkervaringen en dus maar even di draadje ververst.

Volgens de cijfers die ik zie op autoweek verbruikt een C70T5 buiten de bebouwde kom met automaat 7,8 l per 100 km en handgeschakeld 8,0 l per 100 km.

Denk dat het wel kan kloppen het lagere verbruik, waarschijnlijk vanwege overbrengingsverhoudingen. Ben altijd blij als ik op LPG 1:10 haal of benader maar dat vergt dus wel veel snelwegkilometers.

NinaPaul

4-bak of 5-bak automaat scheelt veel.

Verder heb je op LPG een meerverbruik van rond de 15% tov benzine (iets meer met LPI, iets minder met venturi systeem).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Eric850R

Heb een 4-bak dus dat zou minder moeten zijn.

Het meerverbruik op LPG was wel bekend. (Denk bij meer forumleden...)

elmarconi

Wordt bij een automaat bij afremmen op de motor de brandstoftoevoer ook afgesloten?
--
Autogas Inside . . .

de Boeing

Citaat van: elmarconi op 27-10-2014 23:36:25
Wordt bij een automaat bij afremmen op de motor de brandstoftoevoer ook afgesloten?

Ja, al is het met een automaat niet zo efficiƫnt als met een handbak, het heeft een tijdje nodig vooraleer de inspuiting volledig stopt

Een Aut5 doet dit wel een heel stuk beter als een Aut4

mehn

Citaat van: elmarconi op 27-10-2014 23:36:25

Niet bij gas los, wel als je handmatig terugschakelt en laat afremmen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat ook dan zo lang duurt bij een 850 dat dat verwaarloosbaar is.
Bij onze XC (met ETM) daarentegen heb je gelijk brandstofafschakeling bij gas los.

Walter

van de andere kant; ik rij met een automaat van nature rustiger dan met een handbak dus eigenlijk verbruik ik daardoor niet meer brandstof. Mijn huidige V70 2002 2.4 140pk AT loopt gemiddeld 1:10, dat heb ik met de 850 1995 2.0 MT sedan (225kg lichter!) niet gered.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

)()()sT

Ja, maar die modernere motoren in de N zijn echt duidelijk zuiniger dan die 850-blokken :D

Chris

Citaat van: )()()sT op 28-10-2014 12:06:14
Ja, maar die modernere motoren in de N zijn echt duidelijk zuiniger dan die 850-blokken :D

Die ervaring heb ik inderdaad ook.

V70R^2

ja, het hangt meer van je rijstijl af dan of je automaat-handgeschakeld rijd.

Mijn pa presteerd het nogsteeds om met de R AWD automaat 9,5l op 100km te rijden, al dik 100.000km lang. Terwijl als ik vind dat ik rustig rij met de handbak 11l op 100 al netjes is.

Wimpelman

Mannen,

Ik rijd een V70 2.5 uit 1999 automaat. Mijn verbruik is GEMIDDELD 1:12. Wel veel grote weg.
Biek he?

rpakuypers

Na meer dan 200.000 km automaat is mijn verbruik op LPG inmiddels 1 op 8 in de bebouwde kom en op zelfs 1 op 14,2 op de snelweg (met de CC op 110). Mijn vaders S70 automaat heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 13 op benzine, hij rijdt heel veel snelweg ...........

Groet,
Roger