Benzineleiding losmaken tbv carterventilatie schoonmaken/vervangen

Gestart door Shockwave, 09-07-2012 20:38:09

Vorige topic - Volgende topic

Shockwave

Beste forummers,

Ik ben bezig mijn carterventilatie te vervangen. Om het inlaatspruitstuk los te maken moet de injectorrail aan de kant.
Deze zit echter (o.a.) vast aan de benzineleidingen. Ik krijg 1 leiding niet los, in de how-to's op het forum die ik gebruik komt dit type aansluiting niet voor. Het gaat om de aansluiting het dichtst bij het slangetje van het koelvloeistofreservoir. Kan iemand mij vertellen hoe hij los moet?
Het gaat om een 2.5 20V uit '92.

Foto'je:

mehn

Niet losmaken is het devies ;)

Boven op het blok zit een klem en achter op het blok zit een klem waarmee beide leidingen vastzitten.
Als je die alletwee losmaakt dan kunnen de leidingen aan de brandstofrail vastblijven.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jack v

Hij hoeft en kan niet los van de rail. Boven en achterop het blok zitten 2 klemmen met 1 boutje  die moet je loshaln en dan de rail er 1 keer uittrekken ( let goed op dat de injectors in de rail bljven zitten ivm de rubbertjes. Je kan de rail dan bovenop het kleppendeksel leggen.
Nogmaals denk erom dat  je injectors er niet uitvallen. De rubbertjes vallen er dan uit en kunnen in de injectoropeningen vallen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Shockwave

Bedankt! Zo simpel is het dus ;)

CiteerNogmaals denk erom dat  je injectors er niet uitvallen. De rubbertjes vallen er dan uit en kunnen in de injectoropeningen vallen.
Ik zal er speciaal op letten.

Morgenochtend snel weer verder ;D

UserID6342

Citaat van: Jack v op 09-07-2012 21:04:43
Hij hoeft en kan niet los van de rail.
Zoals Jack het omschrijft is het het makkelijkst, maar je kunt de benzineleiding ook van de rail afkoppelen.  Torxschroevendraaiertje 25, boutje eruit (opletten want dat plaatje wat om de rail klemt dondert nu naar beneden), leiding met beleid uit de rail halen

Shockwave

Dat torxje had ik gisteren ook gevonden, en idd, het plaatje viel bijna naar beneden. Maar ik heb die niet verder losgemaakt omdat dat een geeneen how-to stond. Ik ga het eerst even proberen zoals de andere heren het zeggen (als het niet los hoeft, maak ik het ook liever niet los ;) ), mocht dat niet voldoende zijn dan peuter ik de leiding er alsnog uit.

Shockwave

Met die klemmetjes eraf zitten de leidingen idd los genoeg. Probleem nu is alleen dat de injectoren erg vast zitten. Zelfs als ik er hard aan trek willen ze niet eruit. Situatie nu:

Mag ik de injectoren (of de rubbers ervan) inspuiten met WD40 en eventueel met een waterpomptang lostrekken?

Of hanteer ik de compleet verkeerde methode?

Wout309t

Voorzichtig jutteren en toch wat harder trekken. Als je rechts wat meer kracht zet, kun je ze wellicht 1 voor 1 loskrijgen. Ze zitten altijd vast, maar ze gaan ook altijd los, als je begrijpt wat ik bedoel.. ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

thuur

Inspuiten mag, neem wel een rubber-vriendelijk middel als zuurvrije Vaseline. Ronddraaien wil ook nog wel eens helpen. If all else fails kun je gebruik maken van een klein breekijzer tussen blok en rail.

Gr 8)

Shockwave

Met wat meer kracht/veel kracht gebruiken gingen ze heel langzaam los. 1 injector bleef in het spruitstuk steken, de rest is los. Maar die in het spruitstuk krijg ik nu ook wel los. Die zit niet zo vast meer. Op de plaats in de injectorrail waar de injector uit schoot kwam er wel een straaltje benzine vrij, wat nu op het spruitstuk is gelopen. Er hangt nu een benzinegeur, dus ik wacht even met verder sleutelen totdat weer weg is.

Situatie nu:

Shockwave

Nog een vraagje:
Doordat 1 injector bleef steken in het spruitstuk liep er behoorlijk wat benzine uit de injectorrail. Is dat normaal?
Of moet ik ergens de druk van het systeem halen ofzo? Het is de eerste keer dat ik dit doe, en de how-to's schrijven er niets over, maar kan iemand uitsluitsel geven?

grijzev70tdi

Had ik ook, dat er benzine uit lekte. Lijkt mij normaal. Is de benzine die in je rail zit ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

stefanhuijser

Klopt, helemaal normaal, is de brandstof die nog in je rail staat.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

cas

correct!

En nu de boutjes van je spruitstuk  ;D  begin linksonder, dan heb je het ergste van heel de klus gehad.  gewoon kleinste maat ratel, lange verlengstuk erop, dan het knietje en dan dopje tien. zo heb ik het al een kleine 10 keer gedaan inmiddels. natuurlijk je gasklephuis enzo rechts.... maar dat wijzigt zich vanzelf. Kijk goed welk slangetje je waar van aftrekt bij de kerstboom en onder het spruitstuk. je kan het verkeerd terug zetten.
zeker die op het spruitstuk links niet vergeten bij terugzetten!! knietjes ook vervangen.

en zoals je vast ook in de how to's vind. er zitten 2 keer dop 13 onder het spruitstuk, 1 van de oliepeilstok, en 1 van een steun die weer op de motor zit. die steun van de motor moet ook later los, om je potje te vervangen, probeer deze zo goed mogelijk zelfde plek terug te zetten. en niet supervast draaien, tot je ook het boutje in je spruistuk er weer in hebt, dan wat wroeten en schelden, deze allen weer goed aandraaien.

nouja....

lees het wel als het tegen zit  ;D 

succes verder!

óf ben je al klaar..... ( 2 dagen na posten.... hoop het wel! )
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

850t5sound

Even ter verduidelijking als je van tevoren de brandstofdruk eraf wilt halen.
Rechts op je injectorrail, aan de zijkant, zit een koper/messing ventieletje.
Is ongeveer even groot als het ventiel van je band. Hier kun je het dopje vanaf
draaien, waarna je een naaldje zult zien. Als je hierop drukt, loopt er benzine uit
die je netje op kunt vangen met een bakje.

Groetjes,

Jaap