veerpootlager + rubber van Febi

Gestart door de Boeing, 12-07-2012 23:35:00

Vorige topic - Volgende topic

snix

Hehe en toch had ik vieze handen.....

Bleken de pijpsleutels niet goed schoongemaakt na de laatste keer gebruik  :eusa_doh:

:D :D

de Boeing

netjes! Ben benieuwd hoe die dempers je gaan bevallen.

Bij mij zitten de nieuwe voorpoten er nu een tijdje onder en het is een goed merkbare verschil   :)

snix

Ik ben ook heel erg benieuwd. Ik ga er vanuit dat het een enorm verschil wordt want ik ga van alles versleten naar alles nieuw en volgens de specificaties moeten de dempers een stukje stugger zijn plus dat ik verlangingsveren aan de voorzijde ga gebruiken.

Ik zal mijn ervaring hiermee volgende week gaan delen

-D©©©L-

ziet er goed uit !

Mis ik een foto van het plaatsen van het dunne rubber tussen de veerschotel en het lager ?

snix

Eehh nee. Heb jij daar een foto van voor mij ??

-D©©©L-

Op de linker veerpoot zie je hem net zitten, hij zit tussen het veerpootrubber en het onderste aanlegvlak van het lager.

snix

deze??

9157705
Serviceausführung, liegt zwischen Federteller und Federbeinlager
Gaan we die nog ff bestellen. Gelukkig zit de poot nog niet onder de auto en is het niet nodig de veren onderspanning te zetten om dit alsnog aan te brengen

Ik ben hem niet tegen gekomen bij het demonteren van de huidige veerpoot. Voor de rest die ik hem ook niet bij anderen staan als ik verder even zoek op het Forum zou dat die speling verklaren die iedereen heeft bij de bovenste ring als de poot gemonteerd is in de auto?

snix

Huiswerk gedaan:

Het ringetje gevonden maar verder heb ik op de tekening nummers
13 en 16 niet toegepast... Is dit nodig, dit lijkt boven de bumpstop te moeten.
Op jouw foto kon ik dit niet goed zien marco...

Daarnaast denk ik als ik toch nog even ga bestellen ik onderdelen 2, 20, 21, 32, 33 ook maar even meebestel...

V70geRwin

bij autoteile.de 2 rubbers en lagers van meyle voor 200.
prima spul.

gisteren zelfde klusje gedaan incl lager en aandrijfas.

JeroenV

Bij mij vorige week nieuwe Monroe's gemonteerd,lagers geen speling,rubber schotels niet kapot,stabi's nog geen jaar oud maar geen 9 en 16 tegengekomen.
Rijd veel beter maar over een drempeltje en dan toch die vervelende "koenk" word er echt gek van!
Klinkt als een kapot veerpootlager.. of kan het aan de ontbrekende 9 en 16 liggen?
Iemand enig idee?

Ik zie trouwens net dat ik ook geen 15 heb ???

francois

ziet er goed uit oranje    ;D

grfr

mikep

Ik ben ook bezig geweest met de veerpoten, ben deze 3 dingen niet tegen gekomen. Ook al een tweedehands veerpoot los gehad en wederom niets tegen gekomen.Ben daar nieuwsgierig door geworden en heb dealers gebeld en mijn eigen dealer ook.
Antwoord dealers: 16,13,15 zijn vervangen door bumpstop (9140067), bumpstop ring(31201386),
nummer 9 op de tekening is een service deel, deze is inmiddels niet meer nodig omdat er vroeger verschil in de veerschotelrubbers zat en deze zijn nu allemaal gelijk geworden.
Om nog een voorbeeld te geven: als je nu de bovenste moer (1) en ring (2) besteld bij de volvo dealer dan zien deze onderdelen er anders uit (moer(1) zit een ring aan vast, ring(2) is dunner geworden).
"Koenk" was bij mij een endlink (ook 1 jaar oud).

snix

Zo na een kleine discussie met DCCCL tot het volgende gekomen. Servicedeel of niet die ring gaat ertussen (die voorkomt namelijk ook "konk konk"). Daarnaa nog even naar mijn stofkap bumpstop constructie van Sachs gekeken. Dit is dus niet orgineel voor volvo maar een universele constructie. De bumpstop klemt om de cylinderstaaf van de schokdemper en zit niet vast.... We zullen zien hoe dit uitpakt.
Naast dit ook nog even nieuwe bouten en moeren besteld en een nieuwe klem voor de abs kabel. Hier is dus een lullig modificatie op omdat het nu een plastic deel is met een klem constructie. De 4 boutjes die ik meebesteld had waren dus overbodig.

Dus we beginnen wederom met wat geld achter te laten bij een dealer, dan krijg je dit mee naar huis:

2 nieuwe boven ringen (idd dunner maar wel mooier  8) )
2 twee rubber ringen voor tussen de schotel en het lager
2 beugels voor de ABS kabel
4 torx borgboutjes (die ik dus niet nodig heb :( )
4 bout
4 moer

Dus het lager er weer af:

Schuren:

Schoonmaken met wasbenzine:

Even insmeren met solutie voor de goede hechting (dankje DCCCL voor de tip):

Ringetje plakken:

Toplager erop en nieuwe ring  8) :

Klaar:

Vergelijking oude en nieuwe bovenring:

Nou nu wachten tot maandag en dan de boel monteren

V70geRwin

Ik zie nog niet in wat die ring met kloink kloek te maken heeft....

mikep

Die "konk konk" of  "kloink kloek" zie ik ook niet helemaal,ik heb de gehele veerpoot nieuw en alles origineel van volvo geen geluid te horen. Ik ben benieuwd naar de spelling tussen het lager en de ring(2)(weg of niet).Als ik zo de constructie bekijk,  zou ik zeggen dat het toplager hoger op het veerpootrubber komt en dus iets minder ver op het rubber schuift(minder raakvlak dus minder stabiel).
Veel succes met inbouwen maandag.