plus en min om draaien plafondverlichting achter

Gestart door Marty__Mouse, 21-07-2012 09:56:09

Vorige topic - Volgende topic

Marty__Mouse

Zoals hier omschreven:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,58294.msg1246362.html#msg1246362

Ben ik ondermeer bezig geweest met het plaatsen van LED lampjes in de auto..  Achterin werkten de lampjes niet omdat de + en - omgewisseld moesten worden..

Ik heb nu de plus van de kabel verbonden met de blauwe kabelingang van de lampunit (zwarte aansluiting niet want dan bleef de lamp continu branden).
en de 2 massaaansluitingen op de kabel heb ik.verbonden met de plusaansluiting van de lampunit.

Nu werken de lampjes perfect als instapverlichting maar de schakelaar aan/uit werkt niet (want niet aangesloten).. Dit is wat mij betreft prima want zovaak zit er niemand achterin dus als ze een lampje nodig hebben hebben ze pech ;)

Maar mijn vraag is eigenlijk, kan het kwaad dat de stroom nu in tegengestelde richting door de lampunit gaat? Het lijkt mij van niet maar ik ben geen elektrodeskundige.. En als de auto afbrand zou dat best jammer zijn.. ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

thuur

Die losse stekkers zijn veel gevaarlijker dan het omdraaien zelf. Als de plus stekker er uitvalt door de trillingen dan zou er nog wel eens wat kunnen gaan vonken. Nu is de plafondbekleding wel vlamvertragend en zitten er zekeringen, maar toch. Stekkers goed inpakken met PVC tape en het liefst met een tie-wrap borgen dat ze er niet uit kunnen vallen.

Gr 8)

Marty__Mouse

Bedankt voor de reactie Thuur.. Heb alle connectoren idd helemaal omwikkeld met isolatietape om een voorval zoals jij omschrijft te voorkomen..  heb de foto gemaakt voor het aftapen omdat je op de foto anders niets meer kan zien.. ;)
Maar dat gevaar is iig niet aanwezig.. Vroeg me alleen af of het kwaad kon dat de elektra nu andersom loopt.. Maar ik begrijp dat ik me daar niet zo'n zorgen over hoef te maken.. Zal het in de gaten houden en eens per week ff de lampunit eruit halen en bekijken om te zien of er niets zwart wordt of smelt..

In de koplampen zijn overigens de fittingen van de stadslichten ook bruin geworden en ietwat verbrand en bros geworden door de hitte natuurlijk.. Heb er nu LEDs inzitten dus neem aan dat dat nu niet verder gaat..

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

haasje

Een deel van de ledlampjes zijn aan te passen waardoor je de + en - kant van het lapje omdraait Hierdoor hoef je in de auto niets aan te passen.

Marty__Mouse

Citaat van: haasje op 21-07-2012 21:49:54
Een deel van de ledlampjes zijn aan te passen waardoor je de + en - kant van het lapje omdraait Hierdoor hoef je in de auto niets aan te passen.

Dat begreep ik idd ja.. Maar deze had ik reeds gekocht en waren flink aan de prijs.. Dus daarom wilde ik juist deze gebruiken.. Maar als ik voor deze nu een andere bestemming vind koop ik een setje met een chip die je zowel +- als -+ kunt gebruiken...

haasje

Zo bedoel ik het niet, waarschijnlijk zijn ook jouw huidige lampjes gewoon aan te passen. Er zijn er echter die zodanig gelijmd / ingegoten met giethars zijn dat ze niet meer los willen.

Marty__Mouse

Oh? Maar dat is dus een kwestie van het printplaatje met LEDs uit het bajonetvoetje proberen te trekken? Hars zie ik er niet inzitten.. Maar om nu lampjes van 25 euro te mollen zou wel jammer zijn...

innocenti

Ik heb t 2x geprobeert het lampje eruit te halen. Met idd 2 gemolde en onbruikbare lampjes. Als je gaat demonteren los je eerst de tin op waar het lampje contact maakt met de +. Meestal zit daar de wweerstand vast gesoldeerd en als je deze los hebt heb je de meeste kans op succes.

Je kan de lampjes bij de binnenspiegel plaatsen. Is ook BA9s. Of zittn ze daar ook al in?

Marty__Mouse

Oeh.. dat vind ik wel een groot risico.. Ik kan best een stukje solderen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik iets mol..
En inderdaad heb ik dezelfde LEDjes ook gekocht en geplaatst in de plafondlampjes aan de voorzijde..

Die werken wel perfect..

En achter zit het nu ook wel goed eigenlijk.. Alleen zoals gezegd kun je dus nu niet de lampjes apart aanzetten.. Ze doen het alleen als je de deur open doet..