Niet starten na vervanging 4 dasboardlampjes

Gestart door khana38, 14-11-2012 17:30:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

khana38

Volvo Estate 850/10V 1994 385K.

Alles uitgevoerd volgens de instructies van Mehn: (prachtfoto's)

http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashboardverlichting.html

Na terugzetten van het klokkenspel bleek hetzelfde kapotte lampje weer niet te werken. Fittingpuntjes zien er slecht uit. De wagen startte weer normaal. Daarna klokken weer los, fittingkje eruit om bij dealer 4 nieuwe te halen. Klokken weer terug, weer wagen gestart en alles prima. Na het terugplaatsen van de klokken bleef het temp. lampje naast de buitentemp. meter brandt terwijl de contactsleutel er niet inzat. Na starten doofde het weer en de wagen startte als normaal. Dat was gisteren. Vandaag startte de wagen niet. Accu plat, gemeten 8 volt. Batterij 120 Amp 15 mnd oud, dus op dat punt weinig twijfel.

Ik moet bekennen dat ik voor deze ingreep vergeten ben de accupolen los te maken.

Kan een forumlid mij verder advies geven? Wat ging er verkeerd?

gr., Kees



thuur

Heel plat geredeneerd: 1x starten vereist dat je minimaal een kwartier moet rijden om je accu weer vol te krijgen. Rijd je bijvoorbeeld maar 10 minuten, dan zul je na de volgende start minstens 20 (=15+5) minuten moeten rijden. Na een paar keer "even starten" en met de interieurverlichting (en b.v. radio) een tijdje aan heb je binnen no-time je accu leeg.

Laat geen nachtje vorst over een lege accu gaan want dan is ie vrijwel zeker afgeschreven.


Gr ;)

khana38

Daarom heb ik een 120Amp accu gekocht die nu 15 mnd oud is. Toen ik het klokkenspel terugzette en weer aansloot met de 2 groene stekkers ging meteen dat rode waarschuwingslampje branden dat normaliter oplicht bij buitentemperaturen lager dan 2C. Dit terwijl het contactslot in de 0 stand stond. Toen ik vadaag wilde starten accu plat. Meette 8 volt, en is inmiddels weer opgeladen. Morgen herkansing! en gauw nieuwe fittingkjes kopen bij dealer. Zal even melden hoe e.e.a. verloopt.
Bedankt voor je reactie.
gr., Kees

thuur

Citaat van: khana38 op 15-11-2012 01:19:52
Toen ik het klokkenspel terugzette en weer aansloot met de 2 groene stekkers ging meteen dat rode waarschuwingslampje branden

Dat is normaal. Het is de zelftestmodus waarmee je kunt zien of alle segmenten werken: 88:88 *


Gr 8)

khana38

Klopt! Dat zag ik bij het aansluiten. Zal morgen meten of ik ergens een lekstroompje heb.
Kees

khana38

Probleem platte accu blijft zich herhalen. Heb het vermoeden dat ik sluiting heb in de dashboardprint. Bij het vervangen van de 4 wijzerplaat lampjes bemerkte ik dat de fitting 2e van rechts de contactpuntjes gecorrodeerd waren. de andere 3 zagen er nog als nieuw uit. Fitting vervangen door een nieuwe en nog brandde dat lampje niet. Het contact op de print, zeg maar het raakvlak waar de puntjes van de fitting raken, was zwart uitgeslagen en maakte geen contact met de fitting. Met een wattenstaafje en een beetje Jif heb ik dat vlakje/raakpunt weer blinkend gemaakt en toen brandde dat lampje wel. Proefritje gemaakt en de wagen warm weggezet. 36 uur later batterij leeg (8volt gemeten). Opgeladen en vervolgens weer leeg na ca. 36u. stilstaan.
Vandaag bij de acculeverancier geweest die meting heeft gedaan en nu blijk ik 0,44 Amp lekstroom te hebben. (Op dat moment stond ook mijn mobielje bij te laden, maar dat zal niet zo veel gebruiken.) Dynamo werkt uitstekend en hij stelt vast dat de conditie van de accu  (2jr. oud!) slecht/rot is. Hij is van mening dat de lekstroom de oorzaak is en daarom geen garantie, wel een korting op nieuwe accu.

Graag advies,

Gr., Kees









 

Jack v

ging ik niet mee akkoord. Hij wil je graag een nieuwe accu verkopen.
Na 15 mnd heb je gewoon garantie. En zie niet in je beschrijving dat je al eerder last had van een leeglopende accu.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Rob850turbo

Waarom meet je niet eerst even je echte lekstroom , zonder lader voor je mobieltje. ?

khana38

#8
Het begon op 18 nov. jl. met het vervangen van mijn 4 dashboardlampjes. Het 2e van rechts was al tijden kapot. Daarvoor geen enkele klacht. Voorjaar en najaar controleer ik alles, en dan bedoel ik ook echt alles. Maar als sluiting in de print oorzaak zou zijn en de accu leegloopt en ook de vorst er overheen gaat . . . . ?
Accu is precies 2 jr. oud.

Hoop vanavond nog wat advies te krijgen mbt een eventuele sluiting in de printplaat en morgen even de lekstroom meten met mobielje ladend en zonder. Ik had vorige week al een lekstroom gemeten van o.04 amp.
dat er vanmiddag 0,44 Amp gemeten werd schrik ik van.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

khana38

Dat zou betekenen: mobieltje opladen = 0,4!? Lijkt mij erg veel. Stom dat ik er niet aan dacht hem eruit te halen toen er gemeten werd. Ik had in voorjaar de startonderbreker al gedemonteerd en meette toen ook al een lagere lekspanning. Nu staat er alleen nog het LCD-klokje en de computer op.

KIM

Kan best hoor.
Ik had een 1A USB lader nodig voor mijn iPhone anders kon ik niet navigeren en laden tegelijk.

Hengeveld

8 Volt is wel erg weinig. Daar wordt je accu niet beter op. Een 120Ah accu hoort niet leeg te zijn na 36 uur 0,44A te hebben geleverd.

Probeer je accu eens te laden en dan met accupolen los een tijd te laten staan, als je toch je auto niet gebruikt. Dan kun je zien hoe het met de zelfontlading - en daarmee de gezondheid - van de accu is gesteld.

Klinkt alsof je accu een opdonder heeft gehad (leeggetrokken met wellicht vorst erbij). Ik bedoel dus dat er meer gebeurd moet zijn dan 3 dagen lekstroom van 0,5A. Dan kan alles nu prima in orde zijn, maar dan is het kwaad al geschied.

jeroen74

Volgens mij is een accu met nog maar 8V gewoon kapot.