Airco pomp/compressor lekt olie?

Gestart door kvcuijck, 18-03-2012 23:06:24

Vorige topic - Volgende topic

kvcuijck

@theostek Welk onderdeel van de airco neemt naast de compressor dan veel olie op? Ik zou vermoeden dat er in de accumulator ook aardig wat terecht komt. (Gezien reparatie handleiding uit VIDA.) Leidingen zouden goed zijn voor 10ml en condensor/verdamper voor ongeveer 30ml.

@KIM Voor de springlocks was ik ook ook wel een beetje bang, maar dat viel achteraf heel erg mee. Moet er overigens wel bij zeggen dan ik ongeveer gedurende een paar maanden voor de reparatie iedere week de springlock en de wartel van de accumulator heb bevochtigd met WD40 aan de buitenkant ;) Ook de wartels in de hoge druk leiding ter hoogte van de orifice tube hebben de WD40 behandeling gehad.
Als je wat ruimte hebt rond de springlocks, zoals bij de verdamper tegen het schutbord, dan stelt het niet zoveel voor mits het niet helemaal vastgeroest zit. Maar ik kan me zeker voorstellen dat de springlock op de accumulator een probleem vormt wanneer deze roestig is en je alleen de accumulator wilt vervangen en dus niet de stuurbekrachtigingspomp en dynamo hebt uitgebouwd. Dan zit alles aardig in de weg!

Maar als we over 2-3 jaar de accumulator gaan vervangen, zoals dit bij goed onderhoud behoort, dan ben ik daar niet zo bang voor..

@Sbv Het ziet er vooral heel schokkend uit inderdaad. Vooralsnog is er niets mis met mijn verdamper, maar mocht die in de toekomst de pijp aan Maarten geven dan krijgen jullie dat zeker te horen ;)

Koen

Theostek

Citaat van: kvcuijck op 20-07-2012 11:27:14
@theostek Welk onderdeel van de airco neemt naast de compressor dan veel olie op? Ik zou vermoeden dat er in de accumulator ook aardig wat terecht komt. (Gezien reparatie handleiding uit VIDA.) Leidingen zouden goed zijn voor 10ml en condensor/verdamper voor ongeveer 30ml.

Dan zitten we al aan 70 ml olie volgens VIDA, betekent dan ook dat de compressor maar over 55 ml olie beschikt.
Dus kun je nagaan en op je tien vingers tellen, dat het olie volume niet klopt.

1. het systeem is niet gespoeld.
2. nieuwe compressor gemonteerd met 125 ml olie.
3. nieuwe accumulator, is daar nog olie aan bijgevoegd ?

Al met al volgens DIVA 70 ml olie resterend, + 125 ml olie nieuwe compressor = 195 ml olie, nog niet erbij opgeteld dat er nog meer olie is toegevoegd bij het vervanging van de accumulator.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

kvcuijck

Dit zijn de gegevens in VIDA:

Bij vervangen van onderdelen moeten de nieuwe onderdelen de onderstaande hoeveelheden olie bevatten:
Accumulator 90ml
Verdamper 40ml
Condensor 30ml
Buis 10ml 2x (lage druk, hoge druk)
Slang 10ml 2x (aanzuigslang, hogedrukslang naar condensor)

Compressor is een ander verhaal, maar bij een nieuwe compressor moet er minimaal 70ml in OF dezelfde hoeveelheid als er uit de oude compressor komt en dit meer is dan 70ml. (Terwijl nieuwe/revisie compressoren met meer worden geleverd...)

Totaal kom je dan op: 270ml (Terwijl bij een snelle lekkage Volvo voorschrijft om meer olie te vervangen omdat de olie het systeem tegelijk met het koudemiddel verlaat. Dan is het plots 200ml..)

In mijn geval heb ik het volgende vervangen:
1x Compressor = 70ml
1x Accumulator = 90ml
1x Slang = 10ml
Totaal bij te vullen olie volgens VIDA: 170ml

Wat ik heb gevuld:
Compressor 125ml (was af fabriek zo gevuld en dealer laat dit zo zitten dus ik ook ;))
Accumulator 45ml (op eigen initiatief omlaag gebracht omdat er zoveel in compressor aanwezig was)
Totaal: 170ml

Hiermee denk ik in de buurt te zitten met wat VIDA voorschrijft.

kvcuijck

Even een kleine update:

Inmiddels zijn we een kleine maand verder met daarin een vakantierit naar Frankrijk met in totaal zo'n 4000km. Heb geen 30gr gezien (helaas), maar wat me vooral opvalt is dat de koeling nagenoeg gelijk is aan voor de reparaties, maar het lijkt alsof de A/C nu veel meer en beter ontvochtigd. Voorheen was ik weleens geneigd de temperatuur op 19-20gr in te stellen als het buiten warm was, maar nu is 21-22gr onder alle omstandigheden de ideale temperatuur.
Viel me ook op dat onder de auto in zeer korte tijd flinke vochtplassen vormen. Al met al lijkt mijn gehobby voor zover geslaagd! :)