gemiddelde snelheid op boardcomputer

Gestart door Frankyfire, 07-06-2004 14:34:39

Vorige topic - Volgende topic

Frankyfire

Ik constateer dat mijn V70 een afwijking heeft tussen de snelheid op de klok en de boardcomputer. De cruisecontrole op 100 gezet en daarna de boordcomputer op gemiddelde snelheid gereset.
Hij geeft steevast 4 tot 6 km te laag aan. Circa 10 keer herhaald op verschillende snelheden. Kilomter verschil blijft gelijk.
Conclusie?
Diversen m.i. maar ik weet niet hoe de boardcompunter zijn snelheid meet en hoe de klok in het dashboard em meet, schijnbaar zit hier verschil in.
Wie weet hier meer van?

s©ub@

is bij bijna elk merk zo; het lijkt haast wel of de bc wel "geijkt" is en de kmteller een afwijking heeft van 5km + ongeveer...

dit om te voorkomen dat mensen bij hun verweer bij de officier zeiden dat hun km teller een lager aangegeven snelheid aangaf als waarmee ze geconstateerd zijn??? lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Tjeerdk

Dit heeft mij ook al verbaasd. De bc is veel nauwkeuriger dan de snelheidsmeter. Je kunt namelijk op de bovenbeschreven manier met cruise control de snelheid op 120 houden. Dan moet elke je over elke minuut 2 km  (bordjes langs de snelweg) doen. Op die snelheid geeft mijn bc exact 120 aan, de snelheidsmeter +4. Als ik op de cc op snelheid wil rijden (ik weet wel, dat doen de meesten niet), zet ik 'm altijd een paar streepjes boven de snelheid.

Ik heb me ook al afgevraagd of de bc de informatie op een andere manier krijgt dan de snelheidsmeter. Zou het expres zijn zoals scuba denkt?

BartRas

De gemiddelde snelheid is op basis van afstand en tijd. De snelheidsmeter staat altijd wat positief afgesteld. Vaak toch wel 3-8% Maar de afstandsteller is vaak op minder dan 1% nauwkeurig. En tijd gaat met een kwarts klokje intern, dus de snelheid gemeten op de boordcom is zeer nauwkeurig
there is no substitute for PK's

Hen3

Het is wettelijk gezien toegestaan dat de snelheidsmeter een afwijking naar boven heeft (van zo'n 10% meen ik) . Een afwijking naar beneden is niet toegestaan!

Vandaar vrijwel alle snelheidsmeters iets te veel aangeven.

Overigens is mijn eigen snelheidsmeter behoorlijk nauwkeurig (vergeleken met GPS-snelheid). Ik heb echter iets grotere banden dan er standaard onder liggen, misschien dat de aangegeven snelheid daarom iets lager ligt dan standaard.

Hen3

Bas850

Dat mijn teller afwijkt heb ik ook gezien aan mijn GPS systeem 100 op CC is ongeveer 64-95 op GPS. Ik weet niet hoe nauwkeurig die is maar ik zie een verschil.

En van de week stonden ze met een lasergun iedereen aan te houden, ik mocht door terwijl op teller rond de 95 stond (waar je 80 mocht) en GPS gaf 88 aan. Of pakken ze pas boven de 10 km?

Groet Bas
"to finish first, you first have to finish"

Bas850

Citaat van: Bas850 op 07-06-2004 16:05:59
64-95 op GPS.

Is natuurlijk 94-95 anders wel erg grote afwijking.  ;D
"to finish first, you first have to finish"

RS2000

De snelheid van de auto wordt gemeten met de voorste 2 Abs wielsensoren.  Er steekt geen snelheidsmeterkabel meer in de versnellingsbak. Dus wordt het signaal op 2 manieren gebruikt. Globaal via de teller en exact via de cruise controll.

Groetjes,
Marco

nOOb

Citaat van: RS2000 op 07-06-2004 20:12:34
De snelheid van de auto wordt gemeten met de voorste 2 Abs wielsensoren.
Groetjes,
Marco

Bij mij geeft de gemiddelde snelheid op de computer steeds hetzelfde aan : nml 38 km/h
Ook werkt mijn cruise control niet. Kan dit aan deze sensoren liggen ? ABS doet het in ieder geval.

gr. Nico

Boom

Citaat van: nOOb op 07-06-2004 20:40:00

Bij mij geeft de gemiddelde snelheid op de computer steeds hetzelfde aan : nml 38 km/h
Ook werkt mijn cruise control niet. Kan dit aan deze sensoren liggen ? ABS doet het in ieder geval.

gr. Nico

Dat is de gemiddelde snelheid van de afgelopen XXXX-kilometer. De boardcomputer kan max 9999 km opslaan wat gemiddelden betreft. Dan begint het weer bij voor af aan.
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Reitse

Citaat van: Ludo op 07-06-2004 22:00:41

heb je er ook eens opgelet dat hoe hoger de snelheid hoe méér afwijking er is.  

Is ook niet zo gek Ludo, als je procentuele afwijking hebt wordt de absolute afwijking bij groter worden van het basisgetal alleen maar groter. (1% van 10 is minder dan 1% van 100)

mehn

Citaat van: Ludo op 07-06-2004 22:00:41
ik ben van 205/50/16 naar 205/55/16 gegaan en er zit toch behoorlijk wat verschil op.

Jouw bandenmaatwissel levert in theorie een verschil van 3,7% op.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

zwaandekulas

Vorige week in Gent met radar : U rijdt : 43 km/u terwijl auto met cruise control op de teller 50 km/u reed, hmm zal ook moeten enkele streepjes bijdoen
Follow the smoke trail

Boskabouter

Welliswaar oud draadje maar....
Gisteren 'ns een check gedaan met behulp van m'n GPS en Vito Navigator op m'n PocketPC. Sinds ik overgestapt ben op 215/45-17 heb ik gewoon GEEN afwijking meer op m'n snelheidsmeter!
Toch wel een goeie kar zo'n Volvo, ik heb dit in ieder geval nog nooit eerder meegemaakt.