T5 start niet (startmotor doet het wel)

Gestart door hsdhaarsma, 12-08-2012 22:11:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hsdhaarsma

Ruim een jaar geleden hebben wij een Volvo 850 T5 (uit 1996) als gezinsauto aangeschaft. Tot vorige maand heeft deze het zonder problemen gedaan en bevalt de auto ons erg goed.

Echter afgelopen 21 juli sloeg de motor niet meer aan op de parkeerplaats bij de supermarkt ('s ochtends was ik daar nog zonder problemen naar toe gereden). Hier heb ik hulp gekregen van de ANWB, na wat pogingen heeft hij de nokkenassensor losgehaald en heeft hij op de een of andere manier de auto aan de praat gekregen. Ik ben zelf niet thuis in wat er onder de motorkap allemaal speelt en ik moest de sleutel omdraaien, waardoor ik niet mee heb gekregen wat hij precies heeft gedaan. Zijn verhaal was dat de nokkenassensor het begeven had en dat ik de auto pas uit kon zetten op een plaats waar iemand er naar kon kijken. Daarop heb ik de volvo bij volvo garage hier in de buurt gebracht.

Maandag 23 juli hebben ze in de garage ongeveer een uur de auto gestart/gestopt en fout codes uitgelezen, maar zij hebben niets kunnen vinden (alles werkte weer als vanouds en starte zonder problemen). Aangezien zij niets konden vinden adviseerden zij om gewoon maar weer te gaan rijden en te zien of er nog problemen optraden.

Een week later (ma 30 juli) had mijn vriendin de auto 's ochtends gebruikt en zou zij aan het begin van de middag de kinderen van het kinderdag verblijf ophalen, echter de motor wou weer niet starten. Eerst hebben wij de kinderen naar huis weten te brengen en vervolgens heb ik de ANWB weer gebeld. Deze keer was deze echter niet in staat om de motor weer aan de praat te krijgen en heeft hij mij met de auto naar een garage gesleept.
Nu staat de Volvo bij een garage die zich meer heeft toegelegd op oudere modellen van Volvo. Zij hebben op een gegeven moment een motormanagement computer van een Volvo 850 (zonder turbo) erin geprikt, hiermee bleek de motor wel goed te starten (alhoewel de motor niet helemaal soepel loopt). Hun conclusie is nu dat de ecu kapot is gegaan en moet worden vervangen.

Na wat speurwerk op internet heb ik afgelopen vrijdag (10 augustus) een tweedeahands ecu ontvangen (met hetzelfde nummer als de oorspronkelijke). Deze hebben ze bij de garage erin geprikt, maar deze vertoond hetzelfde gedrag. Dus volgens hun is ook deze ecu kapot. Ik heb al even contact gehad met het sloopbedrijf dat de ecu heeft geleverd, volgens hun komt deze uit een motor die goed liep (de persoon die er meer over kan vertellen is er morgen weer, dus dan hoop ik meer te horen).

Al met al heb ik mijn twijfels of het inderdaad de ecu is zoals ze bij de garage zeggen, of dat er iets anders aan de hand is.

Nog even het gedrag:
- Start motor loopt goed bij het starten, maar de benzine motor slaat niet aan.
- Zowel de ANWB als bij de garage hebben ze geconstateerd dat de benzine pomp wel goed aanslaat.
- Volgens de garage is er wel enigzins een vonk, maar is deze veel kleiner dan normaal het geval zou zijn (naar ik begreep een net zichtbaar vonkje van enkele milimeters in plaats van een duidelijke vonk van enkele centimeters).
- Zowel op de oorspronkelijke ecu als op een tweedehands ecu treed dit gedrag op
- Met een ecu uit een 850 variant zonder turbo slaat de motor wel aan, maar loopt niet helemaal mooi.
- Volgens de garage waren er geen foutmeldingen (alleen iets over het allarm waarvan ik niet eens wist dat die erop zit)

Zou er een andere verklaring kunnen zijn voor dit gedrag?
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat er Volvo 850's zijn die zonder nokkenassensor kunnen starten; zou de nokkenassensor dan toch kapot kunnen zijn (dat de T5 ecu daardoor niet start, maar de ecu van de garage deze sensor niet meeneemt en gewoon start).

Alvast bedankt voor jullie input!

The Demon

Ik denk dat je de massapunten/draden en contacten van de ECU's eens na moet (laten) kijken.

Groet,
The Demon.

Jeroentjuh

Vaak na korte stukjes rijden? Misschien motor verzopen?

Anders even kijken of je op dat moment brandstofdruk hebt, brandstofpomp relais gaat ook wel eens kapot.

Foutcodes aanwezig?

thuur

Relais 103 en het injectierelais + bekabeling nazien.


Gr 8)

hsdhaarsma

Afgelopen week heb ik bij de garage gevraagd of zij de auto eens konden starten terwijl de nokkenassensensor los hing (met de computer uit de andere Volv 850). En ja hoor, de auto startte gewoon.
Daarop maar een nieuwe nokkenassensor laten bestellen en erin laten zetten, en nu rijden wij weer tevreden rond in onze Volvo 850!