Airco erg koud

Gestart door Sbv, 16-07-2004 19:58:10

Vorige topic - Volgende topic

RHF

Mijn ervaring is dat bij zonnig weer de sensor onder de voorruit deze info gebruikt om extra te koelen i.v.m. gevoels temperatuur van zonlicht achter het glas....

Wat volgens mij ook de gevoels temp. in de auto beinvloed is de uitblaas richting, als een "koude" flow richting de sensoren gericht wordt, wordt de gewenste temp eerder bereikt (denkt de ecc).

En de luchtstroom in de auto bij 50km/u of bij 140 km/u scheelt bij mij ook, ook al blijft alles op AUT staan.

Als laatste, heb ik het aangenaam als de temp op 22 graden staat (als het buiten 30 graden is bv.). Alles daaronder voelt meteen koel aan.
My first 850, what's next...

Christiaan

Citaat van: Sbv op 16-07-2004 19:58:10
Goedenavond,

Misschien dat ik een rare ben, maar als ik de ECC op 21-22°C zet wordt het erg koud in de auto. Bij mijn andere auto staat de ECC eigenlijk altijd op 20-21°C en dan is het lekker.

Is er nu wat mis met mijn airco of is het normaal dat deze wat overactief is. Even aan en het is gelijk erg koud.

Zou het kunnen zijn dat de regeling wat ontregeld is ?

Sander

He Sander,

Ik had dezelfde klacht met onze "bedrijfs"850. Ookal had ik de luchtstroom naar raam /onder gebracht (draaiknop op reachts half) i.p.v. auto, de temperatuur in de auto werd te koud. Sterker nog, de verdamper bevroor en blies af en toe stoom af!
Met die klacht naar de dealer gebracht. Volgens de dealer waren de interieur sensoren debet aan de klacht. Hierdoor werd de juiste interieur temperatuur niet gemeten en bleef de airco maar doorkoelen totdat de verdamper bevroor.
Ik heb het resultaat nog niet kunnen checken maar het lijkt mij wel een logische verklaring................ In ieder geval is het bij jouw niet goed, lijkt mij.
Ergens hier op het forum wordt wel gemeld dat je die sensoren moet doorblazen i.v.m. vervuiling met stof e.d. Lijkt me het proberen waard

Suc6 Christiaan

Sbv

Ik zal het gaan proberen allemaal. Ben voorlopig twee weken weg naar Finland. Mijn ouders hebben de 850 de komende weken, die heb ik nog niet horen mopperen.

Sander

mark20v

Alles wat hier geschreven staat komt idd doordat het systeem zo snel mogelijk de ingestelde temp wil bereiken en doet dit door hard te koelen. Dat vind ik ook hét nadeel van automatische airco's, als je dit wat wilt beinvloeden kun je zoals eerder gezegd via de ontwaseming laten blazen. Ik zou zelf de eerste paar minuten gewoon handmatig blazen en als de gewenste temperatuur bereikt is op automaat zetten, dan voorkom je dit probleem ook. De franse auto van jou kan zijn voeler wel veel dichter bij de blaasmond hebben zitten. Italiaanse merken hebben hem in het draaiknoppen paneel zitten dus ook dicht bij de blaasmond. Nadeel daarvan is dat voorin eerder de gewenste temp. bereikt dan achterin de auto (en sensor wordt opgewarmd door de dashbordverlichting), en dus is het een comprimis tussen bestuurder en passagiers wat volvo netjes heeft gedaan in mijn ogen door de sensor hoog te plaatsen.

Citaat van: haya op 19-07-2004 06:41:00
Citaat van: TTT242 op 16-07-2004 23:21:29
... De temp. sensors krijgen ook niet rechtstreeks de lucht uit de blaasmonden aangeblazen.

Mijn oplossing is, omdat ik de blaasmonden toch niet rechtstreeks op mij gericht wil hebben, om de blaasmonden aan de zijkant schuin naar boven naar de sensors te richten, zodat die wat sneller door krijgen welke temperatuur er geblazen wordt.

Als je doet gaat doen hou je het systeem voor de gek en zal het niet werken zoals het eigenlijk moet doen want je zorgt er alleen maar voor dat er gestopt wordt met koelen ondanks dat de auto nog niet de gewenste temperatuur heeft alleen de sensor plaats heeft die temperatuur.

Prettige vakantie,

mark
Volvo separates men from the boys  

RHF

Vandaag heb ik ff gecheckt wanneer het binnen aangenaam is (net geen kou gevoel). Buiten was het 27 graden, wanneer ik de temp instel op 22 graden en de rest op AUT laat staan voelt het aangenaam aan. (dat zal per persoon afwijken, maar het is een richtwaarde).

Bij mij was 1 sensor defect wat tot gevolg had dat op de AUT stand de ventilatoren op maximale toeren bleven draaien. (De airco gaf wel 20 sec lang een knipper signaal).
My first 850, what's next...