Lambdawaarde te hoog op keuring (APK)

Gestart door BenC70ES, 31-08-2012 10:51:56

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 31-08-2012 15:20:37
Ik zou er een LPi diagnostics aanhangen en kijken wat voor Lambda waarden dat binnen krijgt.

Als de Lambdasonde aan het overlijden is of een systeemfout, brakke verbinding: www.bosch-lambdasonde.nl/downloads/poster_diagnose_nl.pdf

Ik heb nog even in de schema's gesnuffeld en bij de latere versies wordt het lambda signaal helemaal niet aangesloten op de LPe.
Vermoed dan ook dat je via de LPi-Diag-weg niks kan meten.

--
Autogas Inside . . .

BenC70ES

Zowel inlaat als uitlaat lekken me volledig dicht te zijn.

Bougies heb ik net ook even gecheckt, alle 5 mooie  gelijkaardige verbranding.
Dus daar lijkt me ook niets mis.

Citaat van: Ludo op 01-09-2012 09:09:31
Een hangend getal is toch een lambdasonde die niks meer doet.

Maar zou er dan geen foutcode moeten zijn?  En het lamdalampje branden (of motor management).   Dat werkt trouwens als je contact op II zet.

Misschien kan ik de stekker eens uittrekken en zien of het dan begint te branden?

Of kan de lambdasonde nog werken, alleen minder goed zodat er een afwijkende waarde is, maar niet genoeg om het lampje te doen branden?  ???

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: BenC70ES op 03-09-2012 20:36:25

Misschien kan ik de stekker eens uittrekken en zien of het dan begint te branden?

Dan moet-ie zeker gaan branden, plus twee EFI-foutcodes geven: een voor het signaal en een voor de voorverwarming. Slim om dat te checken. Bij mij kwam er toen iets heel raars aan het licht, maar ik verwacht niet dat dat bij jou het geval is.  :)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Een brandend lampje had ik ook niet.
Lambdasonde reageerde heel traag, bij mij goed zichtbaar op het mengselmeterje.
In dat geval word er meer benzine ingespoten, gevolg CO (te) hoog.
Je kan dat ook vaststellen met een voltmeter op de spanningsdraad, als de spanning niet snel op de meter wisselt weet je hoe laat het is.

razorx

Omdat je Vialle LPi hebt kan je ook een diagnose kastje op je LPe aansluiten.
Deze kan real time het lambda signaal weergeven.

Een lambda sonde kan het met simpele tests lijken te doen, maar met deze test door de mand vallen.

Of even bij een medeforummer langs gaan die beschikt over LPi diag (de software) en een interface kastje.

Voorbeeld van een goed lambda signaal:

Speel tijdens het meten ook wat met je toerental. De flanken moeten mooi stijl zijn.
De max en min waarden moeten redelijk constant zijn en op het juiste niveau.

Voorbeeld van een slecht lambda signaal:

Let niet op de schaal

Je ziet hier omschakelingen die niet compleet zijn en het max en min niveau is niet constant van waarde.

BenC70ES

@razorx, bedankt voor de tip, maar volgens elmaroni zou dat niet werken?...
Waar sluit je die dan op aan?  Toevallig geen foto van?

Ik ben er al achter dat je via de OBDII poort ook de lambdawaarden kan zien.

@Ludo,  dus het omgekeerde van bij mij, maar ik vermoed dat een 'versleten' lambdasensor ook het tegenovergestelde, dus te arm mengsel kan veroorzaken?

Die lambdastekker steekt trouwens weer een op @"#§(| plek ...

Ik heb nog niets over de LMM gehoord, kan die ook een te hoge lambdawaarde veroorzaken?   Die kan ik namelijk makkelijk testen met die van de Coupé, is het zelfde nummer (en is nog niet zo oud).

razorx

Elmarconi heeft wel een punt, het kan inderdaad zijn dat de sonde bij latere versies niet is aangesloten.
Mocht je iemand in de buurt hebben met de juiste spullen is het een proberen waard.
Let op: Soms moet je niet Lambda sonde 1 maar 2 kiezen bij het monitoren.

De connector vind je meestal in de buurt van je linker koplamp:

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: BenC70ES op 04-09-2012 20:08:54

Die lambdastekker steekt trouwens weer een op @"#§(| plek ...

Ik haal daarom altijd direct maar de luchtfilterbox weg. Dan kun je er een stuk makkelijker bij.

Overigens kost zo'n uitleeskastje een euro of zeventig. Ik vermoed dat je een beetje uit de buurt van forummers met dit spul zit.

Of je lambdasonde verbonden is met de LPE-computer kun je zelf vaststellen. De kabelboom vanaf de lambastekker volgen de motorruimte in, dan moet je al snel zien of er een aftakking gemaakt is. Twee draadjes (kleuren weet ik niet meer, kan ik wel vinden als het moet) op elke draad van de lambdasonde een.

BenC70ES

Bedankt voor de tip, zonder luchtfilterbox kun je er inderdaad nog redelijk aan.

Vorig weekend een nieuwe voorste lambdasonde gestoken, en kreeg afgelopen week mijn ELM327 kabel binnen, maar lukte me niet echt om de lambdawaarde uit te lezen.
Had een mooie lambdagrafiek gezien in Proscan 5.9, maar die gaf jammergenoeg geen connectie...      Wel voltage kunnen lezen, en een foutcode:  O2 sensor heating etc...
Dus dat gaf wel hoop dat het inderdaad die lambdasensor was.   Foutcode gewist, en nadien voelde de auto ook iets vlotter aan ?!

Vanmorgen dan naar de keuring geweest, en lambdawaarde was mooi binnen de goede-range  :D

Bedankt voor het meedenken en de tips!

Ries van de Zilverschuit

Mooi! Kun je weer lekker verder.

Twee jaar terug zat ik ook vast voor de apk, vanwege lamdaproblemen. En de APK-datum is onverbiddelijk.

BenC70ES

Het was bij de Belgische keuring, en had een rode kaart gekregen die 14 dagen geldig was (vandaag dus).   Ik ben inderdaad weer gerust voor een jaar!

Eddy-E

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-09-2012 17:43:09

Twee jaar terug zat ik ook vast voor de apk, vanwege lamdaproblemen. En de APK-datum is onverbiddelijk.
Draai je daar tegenwoordig ook al de bak voor in?
850 2.5 10v 94

Ludo

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Eddy-E op 14-09-2012 18:34:18
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 14-09-2012 17:43:09

Draai je daar tegenwoordig ook al de bak voor in?

Wist je dat niet?