Enkel- dualmassa vliegwiel Discussie

Gestart door BenB, 20-04-2012 14:54:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenB

Ik zit met een paar vragen..

Ik heb een 1999 2.5TDI. Nu wil ik het blok wat meer vermogen gaan geven. Het probleem is echter het vliegwiel. Dit is een dual massa (tweemassa/DMF). Deze staan bekend om de relatief zwakke constructie welke weinig extra koppel aan kan. Gevolgen zijn trillingen in je aandrijflijn welke steeds erger worden, waarna zelfs zo'n vliegwiel kan exploderen met alle gevolgen.

Even voor de goede orde het verschil uitgelegd tussen een SMF en DMF vliegwiel.

SMF
Een SMF (single mass flywheel) is een massieve stalen plaat zonder bewegende delen. Je koppelingsplaat grijpt aan op deze plaat. Van oudsher is dit een standaard constructie. Hierbij wordt doorgaans een geveerde koppelingsplaat gemonteerd, deze vangt trillingen en klappen van de aandrijflijn op.


DMF
Een DMF (dual mass flywheel) daarentegen is een 2-delige plaat, waar het binnenste deel onafhankelijk en geveerd kan bewegen van het buitenste deel. Hierdoor ontstaat een verende werking, welke trilling van de aandrijflijn op kan vangen. Bij deze constructie neemt het vliegwiel dus de verende werking op zich. De koppelingsplaat hoeft niet geveerd te zijn en is dit doorgaans ook niet.


Bij VW en Audi motoren is het al jaren normaal om bij TDI blokken het DMF te vervangen voor een SMF bij grotere vermogens. Nu zijn er in Finland mensen bezig geweest met het tunen van hun Volvo V70 2.5TDI. Deze monteerden allereerst een SMF om het vermogen beter over te kunnen brengen. Dit resulteerde echter in 3! kapotte versnellingsbakken. De bakken konden waarschijnlijk niet om gaan met de extra trillingen vanaf de krukas die nu iets minder gedempt werden door het SMF.

Nu is bij Volvo vanaf 1996 de 2.5TDI geleverd. De eerste modellen zijn uitgerust met een SMF, later is dit overgegaan naar een DMF.
Nu kan ik in VIDA vinden dat de versnellingsbak gewijzigd is van M56 naar M56L2 vanaf chassisnr. 395002-. Tot -395001 is er gewerkt met een externe hulpcilinder van de koppeling met zo'n vork. Vanaf 395002- is dit gewijzigd in een CSC (concentric slave cilinder) welke om de prise-as in de bak zit. Dit alles is gewijzigd rond MY1996/1997. Vermoedelijk zijn er dus ook nog V70's met de 'oudere' bakken. Het schijnt ook zo te zijn dat toen de interne delen door een andere leverancier gemaakt zijn.


Enfin, nu schijnt het zo te zijn dat de eerste diesel versnellingsbakken welke geleverd zijn met een SMF ook beter tegen de trillingen van de krukas kunnen aangezien dit fabriek af zo gemonteerd is.

Nu ik dit alles weet is mij echter één ding nog niet duidelijk. Welke 2.5TDI's zijn nu geleverd met SMF vliegwiel? Tot welk jaar/chassisnr.?? Het lijkt mij logisch dat dit gelijk is gedaan met de verandering van de hulp cilinder van de koppeling naar interne CSC. Nu blijkt echter vaak dat logica hier niet op gaat.  :eusa_wall: Ik heb namelijk wel gelezen dat mensen met een 850 2.5TDI ook een DMF hebben én een externe hulp cilinder.

Dus.....  wanneer is het vliegwiel van de 2.5TDI gewijzigd naar een dual mass variant? Anders gezegd, welke bak moet ik hebben om veilig een enkel massa vliegwiel te kunnen gebruiken?? (en heeft iemand deze liggen  :eusa_whistle:)


Gr. Benjamin

Dutch V70

Interessant verhaal, BenB. Ik kan helaas niet bijdragen aan dit topic, maar zal het met belangstelling volgen. Temeer, omdat ik een fijne V70 tdi rijd (1998) met een lichte trilling in het stuur (vanaf ca 130 km/u)  die er zomaar met balanceren niet uitgaat. Inmiddels een paar andere (gebruikte) velgen gemonteerd, maar nog immer aanwezig. Mogelijk moet ik het dus in deze hoek zoeken ...?
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km

BenB

Citaat van: Dutch V70 op 04-05-2012 12:55:41
Interessant verhaal, BenB. Ik kan helaas niet bijdragen aan dit topic, maar zal het met belangstelling volgen. Temeer, omdat ik een fijne V70 tdi rijd (1998) met een lichte trilling in het stuur (vanaf ca 130 km/u)  die er zomaar met balanceren niet uitgaat. Inmiddels een paar andere (gebruikte) velgen gemonteerd, maar nog immer aanwezig. Mogelijk moet ik het dus in deze hoek zoeken ...?


Die trilling van het vliegwiel komt bij mij in de 4de of 5de versnelling met plankgas vanaf 2100rpm tot ca. 2500rpm. Ik weet niet of dit bij jou ook toeren afhankelijk is?

Ik heb trouwens al wel vorderingen gemaakt. Heb nu een Audi 100 2.5TDI massief vliegwiel gevonden, en ga kijken of ik deze passen kan krijgen. Op de motor past deze sowieso, nu nog een drukgroep en lager vinden die passen op mijn M56 bak!

Gr. Ben

Dutch V70

Hi, sorry voor late reactie. Bij mij idd meer snelheid gerelateerd dan toeren. Hoe zijn je verdere bevindingen ?
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km