Stotteren en koelvloeistof verbruik

Gestart door bluemaster, 14-09-2012 20:02:42

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: Piet op 22-05-2013 10:04:59

Even een vraagje aan Dirk hoe sta jij tegenover hergebruik van de rekbouten van het subframe?

Gewoon eerlijk Piet, als het als nood is monteer ik 'm zo terug en peer 'm aan met mijn luchttol en dat gaat gewoon goed.  Ik ben niet zo van die momentjes en graden, vind dat allemaal bull-chips bij een onderstel en gebruik een momentsleutel alleen bij kopbouten (en als de klant erom vraagt bij de wielbouten en zelfs dan met tegenzin).  Als ik het fatsoenlijk moet repareren, of bij mijn eigen auto komen er nieuwe in.  Heeft denk ik ook te maken met hoe ik het vak heb geleerd en van wie....

Bij ons was het altijd niet zeiken, gewoon goed vast (rekbout of niet) en zeker de bouten / moeren van het onderstel.  Sterker nog een aantal medeforummers hebben mij wel eens 6 cilinder BMW koppen in de jaren '80 zien aantrekken met een luchttol !  Ze wilden niet geloven dat die op moment stond, als je je tol goed kent kun je daar haarzuiver mee werken.  Bij controle met de hand, bleken de door mij aangetrokken kopbouten praktisch altijd goed te staan en allemaal in de toleranties van BMW te vallen.

Vaak worden mensen veels te bang gemaakt met dat geleuter over momentjes en graden, is gewoon een feit.  Ook een rekbout heeft bepaalde toleranties, zolang dat gekke ding niet te lang is geworden, hup gewoon terug erin en iets vaster als dat tie zat.

UserID6342

Citaat van: peteRRR op 22-05-2013 10:38:23
Je kan rek-bouten opnieuw gebruiken zolang het goed gaat en dat kan ook,maar met rek-bouten schijnt er iig deformatie/misvorming op te treden.
Even simpel gedacht als de rek er uit is of bijna zit je op het randje " van ".....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deformatie

Het beste plan is dus andere bouten gebruiken en dat is een keuze te ja of te nee.

Groet.
Valt zat mee Peter, je kunt ook te bang zijn !  Heb er al zat zo onder geploft en nog nooit een probleem ergens mee ondervonden.

peteRRR

Citaat van: Dirk342 op 22-05-2013 11:59:23
Citaat van: peteRRR op 22-05-2013 10:38:23
Je kan rek-bouten opnieuw gebruiken zolang het goed gaat en dat kan ook,maar met rek-bouten schijnt er iig deformatie/misvorming op te treden.
Even simpel gedacht als de rek er uit is of bijna zit je op het randje " van ".....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deformatie

Het beste plan is dus andere bouten gebruiken en dat is een keuze te ja of te nee.

Groet.
Valt zat mee Peter, je kunt ook te bang zijn !  Heb er al zat zo onder geploft en nog nooit een probleem ergens mee ondervonden.

Nou slingert ze er maar weer onder dan Dirk. ;D
Er zit natuurlijk wel ergens een eind/max aan het materiaal.

Groet. ;)
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Tja ik vind het toch een beetje tegenstrijdig: extra voorzichtig met een distributieriem omdat ie toch maar 35 euro kost, maar een rekbout waarbij volvo duidelijk voorschrijft die te verniewen wel hergebruiken terwijl je het daar maar over 2 euro hebt.

peteRRR

Citaat van: Piet op 22-05-2013 12:43:16
Tja ik vind het toch een beetje tegenstrijdig: extra voorzichtig met een distributieriem omdat ie toch maar 35 euro kost, maar een rekbout waarbij volvo duidelijk voorschrijft die te verniewen wel hergebruiken terwijl je het daar maar over 2 euro hebt.

Hou je toch Piet,mogelijkheden zijn zo gegroeid/aangewend omdat het kan.
Op nauwkeurig gebied kan je je afvragen of de norm/tolerantie van de dealer niet te mager is gezet ( maar dat zal ook wel zijn onderzocht ergens ? ) en misschien
zijn die bouten van toen wel iets beter dan de bouten van nu ( zou ook nog kunnen ).
Het kan,...maar beter is toch nieuwe bouten,......of wat. ;D

Groet.

Piet

Bij mij gaan er wat de rekbouten betreft gewoon  altijd nieuwe in en die worden op de voorgeschreven voorspanning met daarna het voorgeschreven aantal graden aangetrokken.... kost vrijwel  niks, kost nauwlijks extra werk en je bent gewoon zeker dat het goed is. Wat anderen doen moeten ze uiteindelijk helemaal zelf weten.

Ik kan me overigens dan nog wel voorstellen dat iemand die een bepaalde bout al 100 keer heeft aangetrokken op een gegeven moment ook wel zonder momentsleutel die bout op de juiste spanning krijgt

UserID6342

Het gaat absoluut niet over die 2 euro Piet zoals je wel zult begrijpen.  Het gaat over het op dat moment niet hebben en bij iedere dealer liggen ze niet standaard op de schap.  Moeten altijd besteld worden en als je net te laat bent (4 uur wachttijd in mijn geval) staat de klant stil.  Dan gaan gewoon de oude bouten weer terug erin zoals ik al zei (als nood).  Kan ik het gewoon inplannen, liggen hier ook gewoon de bouten nieuw erbij en op voorraad.

Maar dus ook de draagarmbouten en fuseebouten doe jij altijd (!) vernieuwen na een reparatie ??  Want zijn alle 4 rekbouten ;D. En geloof je ook echt serieus dat iedere dealer dat doet ??

Edit: Nog even over na zitten denken ook ;D. Ik denk dat ik zo voorzichtig ben met de distirbutieriemen omdat de vervolgschade zo groot is bij onze auto's, immers een vrijloper kan me totaal niet jeuken.  Bij de subframe bouten kunnen ze ook wel wat hebben, die lopen er nooit alle 4 in 1x uit en als er eentje uitloopt merk je dat meteen onder het rijden.

Piet

Citaat van: Dirk342 op 22-05-2013 13:50:08
Het gaat absoluut niet over die 2 euro Piet zoals je wel zult begrijpen.  Het gaat over het op dat moment niet hebben en bij iedere dealer liggen ze niet standaard op de schap.  Moeten altijd besteld worden en als je net te laat bent (4 uur wachttijd in mijn geval) staat de klant stil.  Dan gaan gewoon de oude bouten weer terug erin zoals ik al zei (als nood).  Kan ik het gewoon inplannen, liggen hier ook gewoon de bouten nieuw erbij en op voorraad.

Duidelijk

Citeer
Maar dus ook de draagarmbouten en fuseebouten doe jij altijd (!) vernieuwen na een reparatie ??  Want zijn alle 4 rekbouten ;D. En geloof je ook echt serieus dat iedere dealer dat doet ??
Yup, bestel ik altijd gewoon mee met de rest.
Wat de dealer doet? ... tja daar ben ik niet bij... bij de weinige keren dat ik iets bij de dealer heb laten doe staat er wel altijd een post kleinmateriaal op de rekening. Maar ik doe iets sowieso liever zelf dan ik het de dealer laat doen.

Citeer
Edit: Nog even over na zitten denken ook ;D. Ik denk dat ik zo voorzichtig ben met de distirbutieriemen omdat de vervolgschade zo groot is bij onze auto's, immers een vrijloper kan me totaal niet jeuken.  Bij de subframe bouten kunnen ze ook wel wat hebben, die lopen er nooit alle 4 in 1x uit en als er eentje uitloopt merk je dat meteen onder het rijden.

Waar, maar als je net ergens in de binnenlanden van Spanje zit wordt je ook niet blij als subframe los komt.  Een rekbout van de fusee of draagarm die het begeeft op een hobbel bij 120 km/uur........ het is maar goed dat het bijna altijd goed gaat dan dat hergebruiken...... maar als je hem bij hergebruik per ongeluk een keer dor zijn elasticiteitsgrens trekt die dus wel degelijk een heel stuk lager kan zijn komen te liggen is het wel meteen goed mis!
Volvo zegt in zijn werkplaatshandleidingen echt niet voor niets " vervang de bout" in gebiedende wijs.

Maar goed... idereen moet maar voor zich zelf een afweging maken.

peteRRR

Ries van de Zilverschuit

Zo, voor die bedragen kun je heel wat boutjes kopen!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

UserID6342

Citaat van: Piet op 22-05-2013 16:39:48
Citaat van: Dirk342 op 22-05-2013 13:50:08
Het gaat absoluut niet over die 2 euro Piet zoals je wel zult begrijpen.  Het gaat over het op dat moment niet hebben en bij iedere dealer liggen ze niet standaard op de schap.  Moeten altijd besteld worden en als je net te laat bent (4 uur wachttijd in mijn geval) staat de klant stil.  Dan gaan gewoon de oude bouten weer terug erin zoals ik al zei (als nood).  Kan ik het gewoon inplannen, liggen hier ook gewoon de bouten nieuw erbij en op voorraad.

Duidelijk

Citeer
Maar dus ook de draagarmbouten en fuseebouten doe jij altijd (!) vernieuwen na een reparatie ??  Want zijn alle 4 rekbouten ;D. En geloof je ook echt serieus dat iedere dealer dat doet ??
Yup, bestel ik altijd gewoon mee met de rest.
Wat de dealer doet? ... tja daar ben ik niet bij... bij de weinige keren dat ik iets bij de dealer heb laten doe staat er wel altijd een post kleinmateriaal op de rekening. Maar ik doe iets sowieso liever zelf dan ik het de dealer laat doen.

CiteerSnap ik, maar geloof me, bij een dealer gebeurt dat ook niet hoor.  Althans niet bij de dealers waar ik kom

Edit: Nog even over na zitten denken ook ;D. Ik denk dat ik zo voorzichtig ben met de distirbutieriemen omdat de vervolgschade zo groot is bij onze auto's, immers een vrijloper kan me totaal niet jeuken.  Bij de subframe bouten kunnen ze ook wel wat hebben, die lopen er nooit alle 4 in 1x uit en als er eentje uitloopt merk je dat meteen onder het rijden.

Waar, maar als je net ergens in de binnenlanden van Spanje zit wordt je ook niet blij als subframe los komt.  Een rekbout van de fusee of draagarm die het begeeft op een hobbel bij 120 km/uur........ het is maar goed dat het bijna altijd goed gaat dan dat hergebruiken...... maar als je hem bij hergebruik per ongeluk een keer dor zijn elasticiteitsgrens trekt die dus wel degelijk een heel stuk lager kan zijn komen te liggen is het wel meteen goed mis!
Volvo zegt in zijn werkplaatshandleidingen echt niet voor niets " vervang de bout" in gebiedende wijs.

Maar goed... idereen moet maar voor zich zelf een afweging maken.
Weet je Piet, dat herken je dus aan het geluid wat je luchttol maakt als je de bout aantrekt.....  Ja, bij mijn eigen 854 heb ik ook 2 bouten van de fusee laten knappen, aan iedere kant een ;D.  Dit was ook mijn eigen stomme fout, ik heb in een paar weken tijd beide kanten een aantal keren losgehad achter elkaar en steeds dezelfde bout teruggezet (zonder te controleren uiteraard) toen ze me knoepten, hoorde ik dit al aan de luchttol en ben ook gaan kijken waarom ze knoepten.  In vergelijk met een nieuwe bout waren ze ruim 18 mm langer geworden en dan is het natuurlijk logisch dat ze knoepen.  Mijn eigen schuld dus ;D ;D.  Maar hoeveel mensen halen in een paar weken tijd (of hoeveel mensen zijn zo maf als ik) de beide fusees los ?  Precies, praktisch niemand.  Ik kom hier veel auto's tegen en daar zit de fusee al minimaal 15 jaar op zijn plek met de originele bouten.  Ik durf deze gewoon zonder angst, her te gebruiken want gebeurt helemaal niets mee is de ervaring.

Piet

ja ok, maar ... (komt die toch weer met een maar die zei....erd  ;D) het is wel een beetje als met de riem, als je de geschiedenis niet kent van de auto, weet je ook niet wanneer de fuseebout los is geweest.....
maar nou wordt het spijkers op laag water zoeken, ik geef toe... :D

Maar weet je Dirk er zit een verschil tussen jou en de gemiddelde forummer, met jouw ervaring voel je wel hoe het zit bij het aantrekken van de bout, maar ik denk dat de gemiddelde forummer toch beter volgens de (volvo)regeltjes kan werken.

UserID6342

Helemaal mee eens en ligt er natuurlijk ook aan wat voor gereedschap je gebruikt.  En dit laatste bedoel ik absoluut niet om te pochen ofzo want heb daar een bloedjehekel aan.  Wel heb ik mijn luchttol speciaal gekocht voor zijn (absurde) moment 1350 Nm los en vast.  De meest verkochte luchtsleutels halen net de 750 Nm en dan houd het wel een heel eind op want je hebt dan al een krachtige sleutel in je handen. 

Ter vergelijk, de bandenboeren hebben allemaal een luchttol van max 650 Nm en iedereen weet al hoe vast de wielbouten kunnen zitten als ze met deze tolletjes zijn aangezet.

bluemaster

Okay, net gebeld door mijn monteur, want hij had een probleempje.
Het gaat om het volgende:
Dit is het "nieuwe" blok, waar een handbak op zat, het gat voor de as lijkt los te kunnen met een borgveer.

Dit is ons oude blok, waar een automaatbak op zat, dit gat is anders en lijkt niet los te kunnen.

Voordat hij nou gaat hakken en zagen, leek het mij verstandig om hier even jullie advies in te winnen.
Wat moet er nu gebeuren om onze automaatbak op het nieuwe blok te zetten ?

Tenslotte nog een foto van hoe je als eigenaar je auto liever niet ziet.  ;D