Positie lambda en breedband sonde en Innovate AFR perikelen...

Gestart door MrCain, 15-09-2012 16:52:02

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: -D©©©L- op 17-09-2012 18:09:45
http://wbo2.com/lsu/position.htm

Het buitenlucht verhaal gaat alleen op voor de oudere sensoren, de nieuwere versies hebben een interne pompcel referentie.
Waar innovate dan helaas weer geen gebruik van maakt, waardoor je af en toe een zogenaamde buitenlucht calibratie moet doen.

KIM

Citaat van: -D©©©L- op 17-09-2012 18:09:45
http://wbo2.com/lsu/position.htm

Het buitenlucht verhaal gaat alleen op voor de oudere sensoren, de nieuwere versies hebben een interne pompcel referentie.

Dat waag ik te betwijfelen. De pomcelfunctie is gebaseerd op het toevoegen en onttrekken van zuurstof. Waar moet de toegevoegde zuurstof vandaan komen?

@Piet: De neus van de sonde hangt toch echt in hete uitlaatgassen, daar doe je met zo'n plaatje helemaal niks aan. De neus van de sonde is toch het meest kwetsbare deel dacht ik zo.

Martijn_B

Citaat van: Bostel op 17-09-2012 15:55:44
Als ik kijk in de 'manuals' van verschillende soorten wideband's staat toch overal in dat je deze voor de kat moet monteren.
Innovate p7, AEM p8, Zeitronix p1

Trouwens nog iets interessant om te weten misschien:

De breedband-lambdasonde heeft buitenlucht nodig voor de binnenkant van de sonde. De buitenlucht komt via de stekker door de kabel binnenin de sensor. Daarom moet de stekkerverbinding tegen vervuiling door was of conserveermiddelen worden beschermd. Bij storingen in de lambdaregeling moet de stekkerverbinding van de breedband-lambdasonde op vervuiling worden gecontroleerd. Zo nodig moet de stekkerverbinding worden gereinigd.

bron : http://wds.spaghetticoder.org/ni/zinfo/FB-120002-A06.htm

Ik heb met mijn lambda-systeem van innovate vroeger problemen gehad en misschien moet ik de stekker dan toch maar eens fatsoenlijk nakijken.

Ik heb problemen met mijn innovate LC1, moet jij ook continue opnieuw Free Air calibreren?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Citaat van: KIM op 17-09-2012 18:15:16

@Piet: De neus van de sonde hangt toch echt in hete uitlaatgassen, daar doe je met zo'n plaatje helemaal niks aan. De neus van de sonde is toch het meest kwetsbare deel dacht ik zo.
Tja ik weet dat ook niet, heb dat zelf natuurlijk ook nooit gemeten.
Volgens de heren technici van innovate maakt het wel uit, die zullen dat wel onderzocht hebben.
Ze adviseren het in ieder geval wel aan te brengen.

Eerlijk gezegd heb ik het plaatje niet aangebracht en is het op krap 20 a 30 cm van de turbo wel sowieso 2 1/2 jaar goed gegaan.

V70 classic

Mijn ( 2e) Labda hangt na de cat in een zijspoor met een klein gaatje in de uitlaat.
Kan ie nog iets snuffelen  ;D
Hij komt dus niet in het uitlaat traject zelf.

Grts  
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Bostel

Citaat van: Martijn_B op 17-09-2012 18:22:10
Ik heb problemen met mijn innovate LC1, moet jij ook continue opnieuw Free Air calibreren?
Ik zal je anders een pb sturen anders gaan we te hard offtopic denk ik, tenzij er nog mensen problemen hebben met hun innovate wideband.  :)
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Piet

Citaat van: Bostel op 17-09-2012 19:47:51
Ik zal je anders een pb sturen anders gaan we te hard offtopic denk ik, tenzij er nog mensen problemen hebben met hun innovate wideband.  :)
No problems at all

BenC70ES

Citaat van: Piet op 17-09-2012 18:08:42

Ik heb de breedband daar nu sinds ongeveer 2 1/2 jaar inzitten, heeft het daar al die tijd prima in gedaan.
Sinds kort (een week nu) begint de sonde wat kuren te vertonen, verloopt langzaam richting hogere afr's.
Maar naar ik heb begrepen is dit een beetje een " probleem" van de bosch Breedbansonde zelf, ze zouden  het niet veel langer dan zo'n 2 jaar goed doen.

Ter info: bij MY'00 zitten ze ook helemaal bovenaan aan die bocht, en heb ik ook net moeten vervangen (ong. 100.000km), bij MY99 zaten ze nog beneden vlak voor de cat, en ik weet niet of het exemplarisch was, maar die ging dik 250.000 km mee...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Piet

Dat waren ook breedband of waren dat smalband sondes?

Ik kan me wel voorstellen dat het kwa levensduur best wel uit kan maken vlak na de turbo of verderop in de richting van de cat. Maar ik vind ruim twee jaar wel acceptabel.
Ik weet ook niet of mijn sonde door de hitte of gewoon door veroudering in nauwkeurigheid afneemt.

MrCain

Hmmm....zoals ik het hier lees is de plaats van de lambda en (vooral...) breedband sensor toch wel van belang.
Omdat ik de AFR niet zelf voor tunings doeleinden gaat gebruiken mag deze wel wat verder van de turbo.
En inderdaad => het Innovate systeem moet toch om de tijd gekalibreerd worden dus je moet er wel een beetje bij kunnen  :eusa_whistle:

Afijn, gaat er eens, met in de info hier, een ei over leggen wat de meest ideale plaats is. Gaat toch proberen om die min 30 cm in ere te houden om de werking en vooral de levensduur goed te houden.

In in ieder geval iedereen bedankt voor uitleg en discussie!!! Kan eindelijk eens een ontwerpje maken  :eusa_dance:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Bostel op 17-09-2012 19:47:51
Ik zal je anders een pb sturen anders gaan we te hard offtopic denk ik, tenzij er nog mensen problemen hebben met hun innovate wideband.  :)

Mag je allemaal melden hier in dit topic hoor  ;) alle info is welkom!
Pas dan de titel wel aan  ;D

Bostel

Ok dan,

Ik heb mijn innovate op dit moment niet in de wagen hangen. Ik heb een jaar of 4 geleden een Innovate LC-1 gekocht en deze is toen in mijn subaru gemonteerd. Het probleem was bij mij dat hij na een paar keer starten en afleggen zijn kalibratiewaardes kwijt was. Stationair gaf hij dan 22.4 en een beetje gas was dan 7.4, er was niets meer tussenin. Dan moest je weer die free air kalibratie doen en dan kon hij er weer even tegen. Toen de impreza verkocht werd heb ik de wideband er maar uitgehaald. Ik wil de innovate ook wel eens in de volvo hangen, ik heb al een 'bung' laten voorzien in de uitlaat en als ik nog eens veel zin heb ga ik het eens proberen aan te sluiten.

In die tijd zat ik nog op subaruclub.nl en daar zat nog iemand met hetzelfde probleem.
http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=52657&hilit=innovate
Normaal kan je die topic lezen zonder login. Het probleem met de innovate kit ligt volgens dat topic aan de voedingsspanning die niet constant genoeg is. Bij mij hing die aan dezelfde voeding als de radio. Dus contact aan, spanning op de wideband en die begint dan op te warmen. Dan start je de wagen en krijg je even een spanningsval. Dit zou soms genoeg kunnen zijn om de wideband te ontregelen.
De topicstarter daar heeft zijn wideband dus met een schakelaar en zekering tussen rechtstreeks op de accu aangesloten. Echt handig lijkt mij dat niet aangezien op een wideband altijd spanning moet staan als de motor draait. Ik zie het al gebeuren dat je dan die wideband een keertje vergeet aan te zetten of zelfs vergeet af te zetten als je de motor afzet.

Je kan op dat forum ook zoeken zonder login op 'innovate' en dan vind je er nog verhalen over.

Ik heb dus nog niet kunnen testen of het met anders aan te sluiten wel beter werkt, ik heb die info enkel van dat forum. Dus schiet mij niet dood als het niet werkt.  ;)

Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

MrCain

Citaat van: Bostel op 18-09-2012 14:47:48
Het probleem met de innovate kit ligt volgens dat topic aan de voedingsspanning die niet constant genoeg is. Bij mij hing die aan dezelfde voeding als de radio. Dus contact aan, spanning op de wideband en die begint dan op te warmen. Dan start je de wagen en krijg je even een spanningsval. Dit zou soms genoeg kunnen zijn om de wideband te ontregelen.
De topicstarter daar heeft zijn wideband dus met een schakelaar en zekering tussen rechtstreeks op de accu aangesloten. Echt handig lijkt mij dat niet aangezien op een wideband altijd spanning moet staan als de motor draait. Ik zie het al gebeuren dat je dan die wideband een keertje vergeet aan te zetten of zelfs vergeet af te zetten als je de motor afzet.

Heb daar ook aan zitten te denken hoe ik de AFR meter het beste kon aansluiten => heb zelf dan de MTX-L....dacht zelf om deze op het brandstofpomp relais aan te sluiten => vanwege de opwarming zonder dat de motor draait (staat ook in de handleiding dat dat dus absoluut niet mag!) of daar een oud type LPG relais voor te gebruiken => hier zit een "toerental" meting op en zodra het relais toeren ziet schakelt deze.

Afijn, meer stof om over na te denken! Blijft wel leuk op zo'n manier....  :eusa_whistle:

BTW: of natuurlijk de "daglichtlamp" schakeling van de (nog...) oudere Volvo's met 2 relais op de dynamo  ;)
Dan schakeld deze pas in als de motor draait en de dynamo genoeg spanning levert!
Zal de schakeling eens opzoeken......moet ergens liggen...maar waar hé

Martijn_B

Zojuist nog een mail van Innovate gehad hierover:

"Hi Martijn,
Yes, I am aware than without a high quality 12v+ supply and VERY good earths that this can be an issue.
Try wiring direct to the battery for a few days? "
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Nou... als ik het goed heb getekend  :eusa_shifty: moet het op zo'n manier kunnen:

Werkt als volgt :

Als het kontakt aan staat brand alleen het dynamo lampje (stroom/spanning na het lampje is te weinig om het relais 1 te schakelen).

Gaat de motor draaien en de dynamo gaat spanning leveren komt er vanuit de dynamo een spanning (bekrachtingsspanning van de rotor), het lampje krijgt 2x 12v en gaat uit => het relais 1 krijgt nu wel genoeg stroom/spanning en schakelt.

Relais 1 maakt de massa voor relais 2 en relais 2 schakelt

De bron (in dit geval de AFR meter) krijg nu directe accu spanning als relais 2 is geschakeld.

Als de motor uit gezet word schakelt relais 1 en 2 weer terug in rust positie (als ik het goed heb getekend....)

De waarde van de zekering is wat er voor de AFR meter word voorgeschreven.