geen brug thuis...

Gestart door rbts, 09-10-2012 20:23:50

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Soer te Meppel heeft ze niet al te duur:

www dot soer dot nl

Assteunset 3 Ton

Set bestaande uit twee roodgelakte
en verstelbare assteunen.
Minimale hoogte: 295 mm.
Maximale hoogte: 425 mm.

Prijs per set Euro 16,99 excl. Btw.

(Code: 0521)

elianmars

Bij www.buitelaar.nl zijn ze 5 euro duurder per set, maar die hebben wel een veiligheidspin.

Hans Duiven

Citaat van: elianmars op 05-11-2012 19:51:58
Bij www.buitelaar.nl zijn ze 5 euro duurder per set, maar die hebben wel een veiligheidspin.

Oh, deze niet dus? Veiligheidspin is m.i. een must.

elianmars

Citaat van: Hans Duiven op 06-11-2012 13:14:07
Citaat van: elianmars op 05-11-2012 19:51:58

Oh, deze niet dus? Veiligheidspin is m.i. een must.

Ik zie ze niet op de foto van Soer.

coco

Voor de tweede keer fl.... mijn 850 zowat van de (standaard)krik bij het wisselen van de banden naar winterbanden. Die standaardkrik is gewoon erg slap (begon te verbuigen!). Ben nu even aan het zoeken op dit forum, en eigenlijk wordt aangeraden te werken met een goede garagekrik en assetunen.  Nu een paar vragen voor wie dit leest:

1 Waar zet ik zo'n goede garagekrik onder de auto? In het midden, waar nu de 'standaard'krik hoort, of kan dat ergens anders?
2 Is het handig/verstandig om per wiel te wisselen, of de voor/achterkant van de auto in één keer (in plaats van de zijkant in één keer, zoals ik nu deed)?
3 Mijn wielbouten zijn na 16 jaar aardig uitgelubberd en maken moeilijk los en vast. Waar kan ik het beste nieuwe kopen zonder gelijk een poot uitgedraaid te worden?

dank en groeten,
Coco

V850-1996 2,5 aut 405k LPG3

rpakuypers

Citaat van: Hans Duiven op 05-11-2012 19:44:23
Soer te Meppel heeft ze niet al te duur:

www dot soer dot nl

Assteunset 3 Ton

Set bestaande uit twee roodgelakte
en verstelbare assteunen.
Minimale hoogte: 295 mm.
Maximale hoogte: 425 mm.

Prijs per set Euro 16,99 excl. Btw.

(Code: 0521)

Heb daar jaren geleden een 2-tons krikje met 2 assteunen gekocht voor om en nabij de 50 euro. Gaat al jaren mee en werkt prima ..................

Groet,
Roger

StefanCJ

Ik heb een Omega krik, gekocht bij Rustbuster. Stevig ding, bevalt erg goed en voelt veilig aan. Voor de bandenwissel krik hem op het normale krikpunt (in het midden) op.
Voor wat betreft de wielbouten, je kan ze schoon proberen te maken met wd40 en anders nieuwe kopen (dealer?).

Thunderstruck

Even het stof hier van afblazen,

Ik ga komende week mijn downpipe met katalysator vervangen maar ook ik heb geen brug. Dus ik wil een setje assteunen  aanschaffen van degelijke kwaliteit waarmee ik met een gerust hart onder de auto kan gaan liggen. Zelf dacht ik in eerste instantie aan oprijbokken voor deze klus.

Wat is aan te raden? Of is het mogelijk verstandiger om een hobby garage op te zoeken en daar de auto de brug op te zetten. Dat neemt niet weg dat ik dan nog steeds geen fatsoenlijke  assteunen heb.

Dus; welke assteunen  of toch liever een oprijbok?

volvobug

Nadeel van oprijbok is dat je geen werkzaamheden kunt verrichten waarvoor het wiel eraf moet. Assteunen heb je dan ook nodig. Ik ben zelf erg content met deze: http://www.rubenco.nl/gereedschapswagens-werkplaatsinrichting-ontvetterbakken/239-assteunen-3-ton.html.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Thunderstruck

Citaat van: volvobug op 13-08-2016 14:53:53
Nadeel van oprijbok is dat je geen werkzaamheden kunt verrichten waarvoor het wiel eraf moet. Assteunen heb je dan ook nodig. Ik ben zelf erg content met deze: http://www.rubenco.nl/gereedschapswagens-werkplaatsinrichting-ontvetterbakken/239-assteunen-3-ton.html.

Zien er prima uit en niet te duur, staan ze goed stabiel? En dan met name zo stabiel dat je zelf bijvoorbeeld onder je auto durft?

volvobug

Citaat van: Thunderstruck op 13-08-2016 14:55:41

Zien er prima uit en niet te duur, staan ze goed stabiel? En dan met name zo stabiel dat je zelf bijvoorbeeld onder je auto durft?

Ik doe zelfs dutjes onder de auto  ;D

Je moet in ieder geval die inklapbare dingen niet hebben, zoals deze:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Thunderstruck

Citaat van: volvobug op 13-08-2016 14:56:24
Citaat van: Thunderstruck op 13-08-2016 14:55:41

Ik doe zelfs dutjes onder de auto  ;D

Je moet in ieder geval die inklapbare dingen niet hebben, zoals deze:

http://www.supermarktaanbiedingen.com/public/images/discount/2014/39/392727.jpg

Nee ik vertrouw die dingen dus niet, ik heb ze bij m'n krik gekregen (die overigens best prima functioneert, maar ook daar zoek ik een vervanger voor) maar ik gebruik altijd een stapel hout of rubberen tegels als ik met die krengen werk. Dus vandaar toch tijd voor goede steunen en een krik.

jkV70

Blokkeer altijd één of meer wielen met wiggen of hout zodat de auto geem millimeter vooruit of achteruit kan rollen.
De handrem is niet voldoende.
Ik heb zo'n plastic wig in de auto liggen voor als ik een wiel moet verwisselen onderweg, want standaardkriks uit auto's zijn nooit erg solide, zeker niet als de ondergrond niet vlak is.

Als de assteunen en/of de krik niet op een perfect vlak en egaal oppervlak staan loop je risico's.

Behalve de assteunen met als back-up de krik, ook altijd losse wielen of blokken hout eronder, als extra beveiliging.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

V70geRwin

Denk ook aan de mogelijkheid dat een andere auto je een tik geeft en de steun om valt, ik weet niet hoe dichtbij ander verkeer komt.

Je kan je wielen er als beveiliging ook bij onder leggen (dan zakt de auto niet helemaal naar beneden) maar zelf heb ik een paar stukken spoor biels hiervoor.

widebody