Merk en type connector voor de mistlampen. i.v.m. Xenon en een leuke aanpassing.

Gestart door razorx, 13-10-2012 20:20:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stefanhuijser

Ik ben benieuwd Yits!

Blijf dit met interesse volgen..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

UserID6342

Tsjakka, dik 30 euro voor 4 stekkertjes ;D ;D

razorx

Ik moest ook even slikken.
Het zijn die doorzichtige isolatortjes die het zo duur maken.
Maar ach op de totaalprijs mag het voor een keer. Heb ik in ieder geval waterdichte connectortjes. ;)

razorx

Mhh, al denkende bekroop me wat raars.
Het idee geen gaten in de achterkant van de mistlampen te moeten boren is goed.

Het idee een plug and play H3 lamp te gebruiken is minder. Lees en huiver.

Een Xenon H1 lamp heeft een kunststof voet. Een Xenon H3 lamp heeft een metalen voet. Die is verbonden met één van de twee polen van de lamp. Die is weer verbonden met het achterste deel van de mistlamp. Dat grote reflector stuk. De ontsteekspanning van een Xenon lamp is een royaal aantal kVolt. De brand spanning 170V piek tot piek. Voelen jullie hem al?

Voor mijn ogen voltrekken zich een aantal noodlottige scenario's:

De APK keuring.
Keurmeester: lichtbeeld van die mistlamp is toch niet in orde. Ik druk het huls wat naar boven. Kees, wil jij de mistlampen aandoen?

De aangereden voetganger
Op een mistige dag rijd je je een voetganger aan. Door je alerte reactie komt die arme ziel wel onder de bumper, maar niet onder je wielen. Geschrokken probeert de passant overeind te krabbelen en zoekt houvast bij het omhulsel van één van de mistlampen. Dit werd een jaren lang slepende zaak voor de rechtbank: Als die voetganger voor de aanrijding door elektrocutie om het leven was gekomen, kon hij toch nooit doodgegaan zijn door die aanrijding. Dus de bestuurder kon geen schuld hebben.

Zoals jullie zien zijn er voor en nadelen als je de originele H3 lamp gebruikt. Ik zal het houden op een H1 lamp met kunststof dus isolerende voet. De aanpassing aan de fitting of de lamp is overigens minimaal. Dus het originele idee blijft overeind. Hoop morgen met wat plaatjes te komen want alles is binnen.

-D©©©L-

hmm, is een reparatie connector van een 960 bobine niet een veel kortere route ?

Heb nog wel ergens die foto's hoe ik ze omgebouwd heb. Zal eens zoeken.

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 03-11-2012 21:26:19
hmm, is een reparatie connector van een 960 bobine niet een veel kortere route ?

Heb nog wel ergens die foto's hoe ik ze omgebouwd heb. Zal eens zoeken.
Mmh, bevat zowel male als female?
Setje connectors met seals en alles is overigens al binnen en zit aan de ballasten.
Maar als het voor een ander wat goedkoper kan is dat leuk.

haasje

Apk probleem is makkelijk op te lossen, schakelaar eruit of zelfs de zekering eruit. Ze moeten of beide werken of beide niet. Lichtbeeld wordt niet naar gekeken.

ruspek

adresje voor connectors en alle andere auto electronica:
http://www.rdae.nl/

heb al vele malen voor mijn 740 connectors gekocht, goed spul
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

razorx

Ik heb de connectors bij Haisma scheeps en industriemotoren besteld. Ze hebben heel veel op Volvo Penta gebied. Wel aan de prijs.

@ruspek: Dank je voor de tip. Ik ga zo even kijken.

KIM

Ik heb de link van ruspek ook maar bij mijn favorieten gezet.
Volkswagen levert voor hun eigen modellen ook ontiegelijk veel stekkers en kabelschoentjes. Misschien dat je daar ook de juiste tussen kunt vinden?

ruspek

en anders gewoon beide stekkers vervangen. Dan heb je het welliswaar niet meer met de originele stekkers maar tja, origineel was het toch al niet met xenon etc. ;)
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

razorx

Citaat van: haasje op 04-11-2012 00:38:11
Apk probleem is makkelijk op te lossen, schakelaar eruit of zelfs de zekering eruit. Ze moeten of beide werken of beide niet. Lichtbeeld wordt niet naar gekeken.
Ik dacht meer aan een merkwaardige toename van het aantal sterfgevallen bij APK keurmeesters.;)

Goed de connectortjes zijn binnen. De typenummers kloppen gelukkig.

Nog even voor het overzicht:
CiteerInsulation
Artikelnr: 1598753    4      3,34 EUR excl. btw.   13,36 EUR excl. btw.

________________________________________
Cable terminal
Artikelnr: 949371    4      0,46 EUR excl. btw.  1,84 EUR excl. btw.

________________________________________
Receptacle housing
Artikelnr: 1307048    2      1,12 EUR excl. btw.  2,24 EUR excl. btw.

________________________________________
Tab housing
Artikelnr: 1307049    2      0,86 EUR excl. btw.     1,72 EUR excl. btw.

________________________________________
Insulation
Artikelnr: 1608765    4      1,87 EUR excl. btw.  7,48 EUR excl. btw.

________________________________________
Cable terminal
Artikelnr: 965824    4      0,40 EUR excl. btw.     1,60 EUR excl. btw.

________________________________________
Seal
Artikelnr: 1608766    4      1,26 EUR excl. btw.     5,04 EUR excl. btw
Gekocht bij www.marinepartseurope.com (Haisma) Misschien duur maar wel alles voorradig.

Zo moeten de ballasten, of beter gezegd voorschakel apparaten aangepast worden:
De juiste plaatsing van de connector onderdelen is als volgt:


Maak de twee draden van de ballast even lang. Bouwt wat netter in. Vergeet niet eerst de krimpkousjes, draadomhulling en seals te plaatsen. Je zal de eerste niet zijn die dat vergeet.




Done!


Zoals eerder gezegd ga ik geen Xenon H3 lampjes gebruiken. Ik vind het niet net een zwevende 170V open en bloot te laten. Als ik vanavond even tijd heb verdremel ik twee H1 lampjes zodat ze in een H3 voetje passen. Je kan ook het voetje aanpassen, maar daar is het nu te nat voor.

PS: Let op de polariteit! Als je het exact zo doet als ik klopt het in ieder geval voor een Alter-II.

T5turbo

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

ruspek

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

razorx

Citaat van: ruspek op 04-11-2012 21:00:47
strak werk.
Laat je ook het eindresultaat zien?
Spreekt vanzelf. Kan wat daagjes duren, moet eerst verder met het huis. ;)