Team 255 (Project850.nl) - Terug uit Barcelona!

Gestart door mastertje, 25-10-2012 22:11:58

Vorige topic - Volgende topic

mastertje

Koud. Maar superzonnig! Vanochtend even de oude lekkende radiator eruit gesloopt. Dit omdat we water ipv koelvloeistof in ons circuit hadden zitten, en dit natuurlijk niet wenselijk is met de aankomende vorst!

De twee 'hoofdbouten' zaten in twee slecht vastgelaste busjes vast, dus die knapten meteen los, waarna het boren werd! Maar de rad ligt er nu uit.

Onze koelfan deed het ook niet, maar doet het prima op 12V, dus we verdenken óf het relais, of de ECU. Zag net in het diagram dat het relais makkelijk is te testen door één van de twee signaaldraadjes te grounden, dus dat volgende keer maar even proberen.

We zijn nog steeds erg blij met onze Volveau :) Alles ziet er superdegelijk uit! (met uitzondering van de ingebouwde gasinstallatie dan, dat is echt een vulkanisatietape & kroonsteentjes orgie)
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

The Volvoboy

Citaat van: mastertje op 28-10-2012 18:44:59
We zijn nog steeds erg blij met onze Volveau :) Alles ziet er superdegelijk uit! (met uitzondering van de ingebouwde gasinstallatie dan, dat is echt een vulkanisatietape & kroonsteentjes orgie)

Al verslaafd aan het geluid? ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

plukkie

CiteerIk zag jou dikke turbo net ook al eventjes.. kan niet geloven dat je zon mooie voor 500 hebt meegekregen! Daar moet toch haast iets aan mankeren?? Haha. Ja wij doen volgend jaar zomer voor het eerst mee. En die bak werk valt echt wel mee hoor, het meeste staat onder het kopje inspectie hea ;)

Ja, we hebben erge mazzel, verkoper deed als sponsor een zogezegd duit in het zakje en zakte met de prijs naar E500  :eusa_dance: :eusa_clap: Ben wel benieuwd hoe dat gaat straks in de sneeuw met al die trappelende paardjes  :eusa_pray:.

Succes met alle  knutsels

grt. Pluk
480, V70 2.0 10v; 850R 2.3; V70R Saffron
Carbagerun T5 2.0; C70 Cabrio 2.4T
Mits PHEV Outlander ???

en terug bij V70RN (2003) :-)

mastertje

Citaat van: koen.s op 28-10-2012 19:11:37

Had je die busjes niet vast kunnen lassen, gaat sneller dan boren.

Voor dit soort uitspraken heb ik geen weerwoord. Je hebt volkomen gelijk. Echter beschikten we niet over een dergelijke metaalsmederij, en daarnaast hadden we zojuist de volledig verroeste slangklemmen ook al doorboord, dus we hadden al -  laten we maar zeggen - een sloopmomentum opgebouwd. :D

Citaat van: The Volvoboy op 28-10-2012 19:13:11

Al verslaafd aan het geluid? ;D

Amai, die roffel uit de uitlaat :o en de demping in de cabine is ook bovennatuurlijk goed! :) Had ik niet verwacht, na m'n hele leven door B230's voortgeduwd te worden.

mastertje

Vandaag eindelijk weer koelvloeistof gekocht en er in gedaan. Dit ging héél erg moeizaam, de 7 liters wouden er gewoon niet in? Heb de verwarming vol op warm gehad, maar we kregen er maar zo'n 5 liter in. De bovenste radiateurslang bleef leeg.

Vervolgens de motor rustig warm gedraaid, deze kwam keurig op temperatuur (halverwege op het dashboard). Maar, de bovenste radiateurslang bleef relatief koud en leeg. Hoe kan dit?

Is m'n waterpomp schoepenwiel afgebroken (kwam wel een beetje raar zanderig geluid weg) of zit m'n thermostaat vast dicht? Bij gebrek aan de juiste torque-bit hebben we deze er even niet tussenuit kunnen halen. Welke kant stroomt het water op, van onder in de radiateur naar boven, of andersom?

Ook bouwt er flink wat druk op in het koelsysteem, zoveel dat het niveau in het vatje van max naar min gaat, en als je de dop losschroeft het er bijna uit komt spuiten. Koppakking lek? Borrelt verder niet écht of zo.

LPG is al een stuk dichter bij werkend gelukkig, iemand had de massa van de LPG-computer losgekoppeld. Nu flipt de LPG niet meer als een malle en loopt de motor stationair ook wat rustiger.

Veel nieuwe vragen dus! :)

Ook even gekeken naar de verdamper, daar zat helemaal geen sludge of niets in, net of dat ding nieuw was. Servomotor even er af gehaald, maar snap niet hoe dat ding werkt, kreeg geen beweging in de 'plunjer'.

mastertje

Okee dit even gelezen; http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/cooling_system.html

Het loopt dus van boven naar beneden, denk dat m'n thermostaat vast dicht zit, of de motor gewoonweg nog niet warm genoeg geweest is. Overlopen van het vaatje is dus normaal als er nog wat lucht in zat van het bijvullen! Ik ben weer íets geruster gesteld :)

Iemand enig idee hoe je makkelijk je waterpomp kan testen? Bovenste radiateurslang los?

thuur

Citaat van: mastertje op 06-11-2012 22:25:29
Okee dit even gelezen; http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/cooling_system.html

Het loopt dus van boven naar beneden, denk dat m'n thermostaat vast dicht zit, of de motor gewoonweg nog niet warm genoeg geweest is. Overlopen van het vaatje is dus normaal als er nog wat lucht in zat van het bijvullen! Ik ben weer íets geruster gesteld :)

Iemand enig idee hoe je makkelijk je waterpomp kan testen? Bovenste radiateurslang los?

Geen circulatie = geen pompwerking.

Gr :D

mastertje

Citaat van: thuur op 06-11-2012 23:33:24

Gr :D

Maar Thuur, kan het niet zijn dat het primaire circuit wel circulatie kent maar het radiator circuit niet door een vast dichtzittende thermostaat?

Ik ga hem denk ik testen door de thermostaat er uit te halen en dan maar via de slang in een emmer te pompen..

thuur

Citaat van: mastertje op 07-11-2012 08:15:05
Citaat van: thuur op 06-11-2012 23:33:24

Maar Thuur, kan het niet zijn dat het primaire circuit wel circulatie kent maar het radiator circuit niet door een vast dichtzittende thermostaat?

Ik ga hem denk ik testen door de thermostaat er uit te halen en dan maar via de slang in een emmer te pompen..

Dat kan zeker. In mijn stelling had ik de thermostaat uitgesloten, dat had ik er beter bij kunnen zetten..

Gr ;)

mastertje

Jeej!!!

Allereerst, thermostaat werkt, even gekookt bij moeders op't inductiepitje. Ging keurig open net voor het kookpunt! Denk dat de pomp ook wel werkt, alleen we Arend gewoonweg nog niet goed genoeg opgestookt hebben om alles in werking te laten treden.

Verder, de koelfan gaat draaien als men de stekker van de temp sensor haalt, dus het elektrische deel zit daar ook allemaal wel snor. Keertje goed heet laten worden en kijken hoe alles zich gedraagt dus!

Verder, LPG. We denken dat we een beetje opgelicht zijn omdat hij met zgn werkende LPG installatie werd verkocht. Daar we er later achterkwamen dat de hele installatie gewoon niet aangesloten zat en het lampje onterecht op groen sprong, terwijl je nog op benzine door reed. Alles goed bekeken;

- geen sludge in de verdamper (echt 0,0?!) ding leek wel nieuw.  :-\
- geen koelstoflekkage in de verdamper.  :-\
- alle relais gecontroleerd en alle spoeltjes tikken ook netjes indien direct op 12V aangesloten.  :-\

Nu wou ik vandaag even de stekkertjes van de afsluiters bij de verdamper goed bekijken, trok ik zo een stekkertje doormidden, waren de contactjes geheel doorgeroest!! Nieuwe contactjes er op, vroem, gassen maar  ::). Das goedkoop.

Arend staat vanaf nu droog binnen, mooi, mooi.

Vraagje voor de helpende forumnaar hier; - Hoeveel temperatuursensors heeft de B5252S? Heeft de injectiecomputer een aparte temperatuursensor, of is dit dezelfde als van de meter op het dashboard? En zit deze net onder de thermostaat?

Bij voorbaat dank  :P

Oja, ik heb even via kanalen de onderhoudshistorie opgevraagd (daar wisten we he-le-maal niets van). Wat blijkt, t/m dit jaar 100% dealer onderhouden. Is zelfs nog 600 euro aan uitgegeven in 2012! Ons geluk kan niet op  :eusa_whistle:

Volgende keer weer foto's  ;D sorry

blauweroffel

Citaat van: mastertje op 06-11-2012 22:12:20
Vandaag eindelijk weer koelvloeistof gekocht en er in gedaan. Dit ging héél erg moeizaam, de 7 liters wouden er gewoon niet in? Heb de verwarming vol op warm gehad, maar we kregen er maar zo'n 5 liter in. De bovenste radiateurslang bleef leeg.

Vervolgens de motor rustig warm gedraaid, deze kwam keurig op temperatuur (halverwege op het dashboard). Maar, de bovenste radiateurslang bleef relatief koud en leeg. Hoe kan dit?

Is m'n waterpomp schoepenwiel afgebroken (kwam wel een beetje raar zanderig geluid weg) of zit m'n thermostaat vast dicht? Bij gebrek aan de juiste torque-bit hebben we deze er even niet tussenuit kunnen halen. Welke kant stroomt het water op, van onder in de radiateur naar boven, of andersom?

Ook bouwt er flink wat druk op in het koelsysteem, zoveel dat het niveau in het vatje van max naar min gaat, en als je de dop losschroeft het er bijna uit komt spuiten. Koppakking lek? Borrelt verder niet écht of zo.

LPG is al een stuk dichter bij werkend gelukkig, iemand had de massa van de LPG-computer losgekoppeld. Nu flipt de LPG niet meer als een malle en loopt de motor stationair ook wat rustiger.

Veel nieuwe vragen dus! :)

Ook even gekeken naar de verdamper, daar zat helemaal geen sludge of niets in, net of dat ding nieuw was. Servomotor even er af gehaald, maar snap niet hoe dat ding werkt, kreeg geen beweging in de 'plunjer'.

Dit lijkt heeeel erg op wat ik met mijn 855 heb gehad: waterpomp bleek kapot, er zat geen schoepje meer aan t wiel........dus geen roulatie.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49405.0.html

BR

mastertje

Citaat van: blauweroffel op 06-12-2012 14:58:09

Dit lijkt heeeel erg op wat ik met mijn 855 heb gehad: waterpomp bleek kapot, er zat geen schoepje meer aan t wiel........dus geen roulatie.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49405.0.html

BR

Bedankt voor je reactie BR! We gaan hem waarschijnlijk dan ook loshalen, ook aangezien de distributieriem eigenlijk vervangen moet worden.

Hij loopt verder best lekker, mist een klein beetje vermogen? en ploft héél af en toe wel uit de uitlaat als je stilstaand gas geeft.

Code 141 en 142 stond opgeslagen in de ABS computer, maar het ABS lampje brandde niet. De rempedaal positie sensor gemonteerd in de hoofdcilinder is de hoofdverdachte, dus hebben we deze gedemonteerd, en inderdaad lag het printplaatje los van de connector (of dit hebben we zelf gedaan met het demonteren, daar kom je moeilijk achter). Dus opnieuw gesoldeerd en doorgemeten, lijkt nu prima te werken!

Hierboven de rempedaal positie sensor, afgedicht met mooie witte badkamerkit!

Met een paar tegenvallers lijkt alles goed te gaan. Maar, het kan natuurlijk altijd erger... spot het 'goede' nieuws (moet je wel even klikken);

Tsjah.

Een goede cilinder:

De 4e cilinder:

Hallo nattigheid, en hallo werk ;)

De vraag is natuurlijk; olie of koelvloeistof?! Of hij olie verbruikt is ons onbekend, omdat we op dit moment geen kilometers maken. Dus naar mijn weten zit er maar één ding op; compressie meten en een leak down test! Dat staat dus vanaf nu ook op de agenda! Wat denken jullie dat het meest waarschijnlijke is?! Cylinderveer of koppakking?!

Goed, nog even een overzichtje voor jullie ervaren ogen ;) ;

mastertje

Hmm, las dat het ook olie kan zijn uit een lekke klepgeleider, of dat het een lekke injector kan zijn. Nouja, de leak-down test geeft hopelijk wel uitsluitsel.

Hoe test je een klepgeleider?!

Trouwens, wat kan de oorzaak zijn van olie bovenop de cilinderkop? Raakt dat rubbertje van de dop versleten, of zit de PCV dan waarschijnlijk verstopt? Is een oliescheider zelf te reinigen, of moet je altijd een nieuwe kopen?

Veel vragen :P Hopelijk kan iemand mij verlichten.

(oja, we hebben ook een blog gemaakt; www.project850.nl. Maar ik zal het spammen tot een minimum houden)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: mastertje op 11-12-2012 11:32:32
Raakt dat rubbertje van de dop versleten...?

'k Zal die eerst maar eens vernieuwen en de boel schoonmaken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

mastertje

Hmkay, kan je die bij de volvo dealer halen, of wordt dat dan een nieuwe dop?  ???