Slangetje kapot (Carterontluchting?)

Gestart door ThuurC, 19-09-2012 20:29:45

Vorige topic - Volgende topic

ThuurC

Nou, daar gaan we... mijn eerste 'ik heb een probleem' topic (Bij twijfel maar even in het olie forum gezet. Hopelijk staat het hier goed al gaat het niet direct over olie)

Het verhaal is als volgt:
Ik rook sinds de aankoop al een sterke geur van olie/benzine in de auto bij stationair lopen (file/stoplicht). Na wat onderzoek (Lees: draaien met de kap open) merkte ik op dat er uit een stuk foam, waar een slangetje in verdwijnt, rook ontsnapt. Het blijkt een onderdeel van de carterventilatie te zijn.

Mijn vragen zijn:

• Klopt het dat de aangewezen slang de boosdoener is?
  • En wat is precies de functie van deze slang?
  • Hoe moeilijk is dit te vervangen? (Zijn er zaken zoals de aansluiting aan het blok die eerst te controleren zijn bijvoorbeeld?)

Hieronder foto's van de situatie:

Hier verdwijnt de bewuste slang in het foam. De vettigheid en rook die eruit kwamen verraden de dader!

De blauwe slang is de boosdoener.

De bocht in het foam, waar de slang in verdwijnt.

Kan iemand mij voorzien van advies?

thuur

Als het echt alleen het dunne slangetje is kun je het beste een nieuwe (harde) vacuumslang aanleggen tussen de PTC en het inlaatspruitstuk (linkerzijde als je voor de auto staat). Als je dan de carterventilatie gaat vervangen maak je het weer zoals het hoort.

De dikke buis breekt overigens vaker dan de dunne..

Gr 8)

ThuurC

Citaat van: thuur op 19-09-2012 21:24:27
Als het echt alleen het dunne slangetje is kun je het beste een nieuwe (harde) vacuumslang aanleggen tussen de PTC en het inlaatspruitstuk (linkerzijde als je voor de auto staat). Als je dan de carterventilatie gaat vervangen maak je het weer zoals het hoort.

De dikke buis breekt overigens vaker dan de dunne..

Gr 8)
Thanks voor het advies! De slang kan dan gewoon even boven over lopen enzo? Maar is de aansluiting op het inlaatspruitstuk makkelijk te bereiken? Iemand een tekeningetje uit Vadis of een foto hoe dat precies zit? (Het schema hierboven heb ik ook maar via Google ;) ).

Enig idee hoeveel MM dat slangetje is? Morgen een dubbel check of het écht, écht, écht die slang is en dan maar eens bellen of ik de slang bij bijv. ET (Werk in de buurt) op kan pikken.

Ludo

Het tekeningetje heb je zelf al geplaatst.
In Vadis staat de oude versie waar het slangetje naar de linkerkant van het spruitstuk gaat.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50224.0.html
Op jouw tekening is het duidelijker voor jouw bouwjaar, de dunne slang loopt naar de voorkant van het spruitstuk.

ThuurC

Citaat van: Ludo op 19-09-2012 22:28:21
Het tekeningetje heb je zelf al geplaatst.
In Vadis staat de oude versie waar het slangetje naar de linkerkant van het spruitstuk gaat.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50224.0.html
Op jouw tekening is het duidelijker voor jouw bouwjaar, de dunne slang loopt naar de voorkant van het spruitstuk.

Dankje Ludo! Als ik meer weet (Lees: hopelijk gefixed ;) ) zal ik een update plaatsen.
Vast niet het meest spannend klusje voor een doorgewinterde monteur, maar ik vind het nogal wat   :eusa_shifty: ;)

Ludo

Gewoon even de slang volgen, dan zie je waar ze uitkomt.
Dat kan zowel op het spruitstuk zijn, maar ook op het kerstboompje.

ThuurC

Kleine update, ik heb de complete carterventilatie maar vervangen. Alles moest er toch af om bij dit ellendige prutslangetje te komen. Nu dus zonder stank in de file! ;)